fbpx
Foto: Archief.

Dinsdag 12 juni ov-staking rond Den Haag, Delft en Zoetermeer

Het openbaar vervoer in de regio Den Haag krijgt dinsdag 12 juni te maken met een staking. De bussen van Connexxion rijden op die dag niet, of minder vaak. Dat heeft vakbond FNV vrijdag bekend gemaakt.

  • Connexxion probeert de volgende lijnen zoveel mogelijk volgens  dienstregeling te rijden: 31, 32, 36, 45 en 55

De trams en stadsbussen van de HTM in Den Haag zullen wel rijden, maar niet de streekbussen van Connexxion (voorheen Veolia) in de regio Haaglanden. Vanuit de vestigingen Den Haag, Zoetermeer, Delft en Maasdijk rijden geen of veel minder bussen. Het gaat om de stadsbussen in Delft en Zoetermeer en de streekbussen 30 t/m 37, 43 t/m 46, 50 t/m 53 en 55. Ook de Duinrell-lijn 444 en de Veilinglijnen vallen onder de concessie Haaglanden.

Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: “De chauffeurs vragen geen extra pauze, ze vragen eens in de 2,5 uur even vijf minuten de tijd voor rust. Even uit die bus, even plassen, dat is toch heel normaal in plaats van vier tot vijf uren achter elkaar doorjakkeren?” De werkgevers Openbaar Vervoer benadrukken dat de eis, gecombineerd met de eerdere loonafspraken, uit zou komen op een loonsverhoging van 20% in drie jaar. De vervoerders begrijpen niet dat de vakbonden doorgaan met de stakingen in het openbaar vervoer.

Bij eerdere stakingen slaagde Connexxion erin op de meest drukke lijnen beperkt vervoer aan te bieden. Op de website www.ovzoeker.nl is te zien welke bussen rijden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ruud
6 jaren geleden

Ze vragen wel een extra doorbetaalde pauze. En just dat doorbetalen is het probleem want dat kost bakken met geld. 20% in drie jaar eisen is waanzin en blijft waanzin al staken de vakbonden tot kerstmis.

pieter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

In totaal een kwartier pauze per dag kost bakken met geld? Dan verdienen ze wel heel veel.

Tim
6 jaren geleden

Een chauffeur heeft al een doorbetaalde aanrij-en afrijtijden en een doorbetaalde lunchpauze. Zelfs bij een zeer optimaal rooster werkt hij effectief hooguit 6 tot 7 uur per dag waarvoor hij dan 8 uur salaris krijgt. Een kwartier extra pauze is dan al gauw nog eens 5% extra bovenop de ook nog zeer hoge looneis (veel meer dan in het bedrijfsleven). Daarnaast worden er ook andere extra’s geëist zoals geld voor scholing, etc. Als je bedenkt dat de lonen in het OV nu al buitensporig hoog zijn vergeleken met die van chauffeurs in het bedrijfsleven dan zijn is de totale eis buiten alle proporties.

aad van nijen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Wat noem jij buitensporig hoog ?? Heb jij wel eens dagelijks elke minuut van de dag de verantwoording gehad over ca. 30 mensen ( gemiddeld ) en je gereedschap ( bus ) van circa 250 duizend euro ??

m. spieringshoek
6 jaren geleden

van af hoe laat wordt er gestaakt

René
6 jaren geleden
Antwoord aan  m. spieringshoek

Van begin dienst tot einde dienst.

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Over werkdruk gesproken: Vandaag moest ik in Eindhoven zijn. Na het verlaten van de trein kwam ik op het busstation. Waar ik de tijd nam om groepjes chauffeurs een poos te observeren. Er werd wat afgekletst met elkaar aan de zijramen bij de bestuurders, of ze stonden buiten rustig een sigaret te roken op het busperron. Aan de chauffeurs kantine op het terrein was het ook gezellig op de zitjes uit de zon onder een afdak. Er gingen chauffeurs weg en er kwamen er gezellig bij, en dit bleven er zo constant zowat zes in getal. En een lol! Dat mag van mij, maar spreek me dan niet over werkstress. Het z.g. plasje bleek een tijd van nou ja schatting plusminus drie minuten in binnengaan/buiten komen. Dus kom mij niet vertellen over werkstress. Het zijn trouwens een van de vele voorbeelden wat ik in mijn observatie gewaar werd. incluis de rust. Nee ik ben wat de vakbonden aangaat hier veel wijzer geworden. Soortgelijke dingen zie ik overigens elders in den lande evenzo gebeuren. Kortom: De bonden klagen en maken pure stakingspropaganda, om nietige zaken. Er zit teveel spaargeld in kas door contributies. En dat moet er van tijd tot tijd uit natuurlijk.

aad van nijen
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Knap gezien hoor. Hebben die chauffeurs daar toevallig niet even een kwartiertje pauze om de rijtijdenwet in acht te nemen ?? Wellicht heb jij daar als passagier nooit van gehoord, maar de boetes bij overtreding zijn echt torenhoog.

Janneke
6 jaren geleden

Ik las net dat de FNV ruim 1 miljoen leden heeft en vraag me nu af hoeveel van hun eigen leden ze de afgelopen tijd al hebben gedupeerd met hun stakingen in het OV.

Jan
6 jaren geleden

Wacht maar af, de FNV snijd zichzelf nog in de vingers door dit buitensporig gedrag.. Wat betreft de reactie van Heesakkers kan ik alleen maar beamen dat dit klopt, ook mij is dit opgevallen in Tilburg. Daarbij zijn er chauffeurs die er een sport van maken om bij elk gestopte bushalte met zijn mobiel te spelen wat resulteert in een achterstand van de tijdrit van een paar minuten en ineens beginnen ze gas te geven want die tijd moet ingehaald worden.

aad van nijen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Dat afwachten bij haltes wil de opdrachtgever ( provincie ). Die eist dat bussen exact op tijd rijden en dus zal er tussendoor de tijd afgewacht moeten worden. Wel eens gevraagd aan de chauffeur waarom hij staat te wachten ???

Jan
6 jaren geleden
Antwoord aan  aad van nijen

Begrijpend lezen is ook een kunst, lees mijn stuk nog eens goed door voordat je reageert!!

Jan
6 jaren geleden

@Hildebrand, dan zou ik eens een kijkje in Tilburg gaan nemen, daar is het echter meer regel dan uitzondering bij arriva. Niet iedere chauffeur doet dit, maar wel de meeste. Ik heb al eens ( vriendelijk) tegen een chauffeur gezegd dat ik graag de aansluiting op het station wil halen en mokkend reed deze man maar aan.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden

Ik zeg het niet voor het eerst: het openbaar vervoer is een nutsvoorziening en een basisvoorziening (vergelijkbaar met de eerstelijnsgezondheidszorg) en het is de overheid die daar verantwoordelijk voor is.

Voor het streekvervoer zijn dat de provincies – verenigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO)- als concessieverleners. Het lijkt mij onvermijdelijk, dat bij nieuwe ov – aanbestedingsprocedures (de vertegenwoordigers van) het personeel betrokken worden. Net zoals de reizigersorganisaties trouwens!

In bestaande ov – concessies wordt naar hartenlust gewijzigd met betrekking tot dienstregelingen, tarieven, van regulier vervoer naar flexvervoer, etc., dus dat kan dan ook zonder problemen voor de geldstromen tussen concessieverleners en concessiehouders. Of zie ik dat verkeerd?

Waar ik – als ov reiziger – ondertussen wel helemaal klaar mee ben is het beeld, dat het openbaar vervoer alleen maar geld kost en een subsidie – schrokop is. Als dat zo is, geldt dat ook voor het aanleggen van extra rijstroken bij de A1 of de A2 en het onderhoud daarvan. En dat idem dito voor de aanleg en het onderhoud van het eerste het beste fietspad. Ik heb overigens geen enkel probleem met de aanleg en het onderhoud van Nederlandse “Autobahnen” en fietspaden!

En – voeg ik daar maar even fijntjes aan toe – ov-reizigers betalen voor het vervoer van A naar B via hun ov – chipkaart/ov – abonnement.

Jur
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Bij het busvervoer dekken de inkomsten uit de kaartverkoop 40% van de kosten, de rest is subsidie. Het busvervoer is dus wel degelijk een subsidieslurper. Een van de problemen daarbij zijn de buitensporige hoge lonen die volledig uit de pas lopen met het bedrijfsleven, maar over dat laatste hoor je de chauffeurs niet.

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Dat er een bond als voor de chauffeurs zijnde FNV moet zijn kan ik volledig begrijpen en billeken. De werkgevers proberen te verhinderen zo blijkt uit de nieuwswereld, dat de reiziger zijn spreekwoordelijke buskaartje, te duur gaat moeten betalen voor het almaar teruglopende busdienstenrooster, en dus service voor de broodvoorzieners, hun klanten. Men mag de mond vol hebben over luchtvervuiling en door toename van het vracht en autoverkeer, terecht ook. Maar dit soort acties dragen voor de oplossing er niet toe bij. Ben er stellig over, dat de toename van het verkeer mede schuld is aan onbetrouwbare acties in den lande, van het O.V. Telkens opnieuw moeten vele werknemers weer aan hun baas uitleggen waarom men niet kan verschijnen op het werk, of te laat komt.

aad van nijen
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Waarom horen wij ( de chauffeurs ) niets over de actres van bv. de leraren ?? Nu lijken wij het hele land lam te leggen, terwijl dat volgens mij absoluut niet zo is. De dagelijkse file’s staan er gewoon weer. En mochten wij wel het land plat leggen, waar blijft dan de reactie vanuit Den Haag ???

Jeroen Mastenbroek
6 jaren geleden

In een dienst van bijvoorbeeld 8.50 uur zit minimaal 2 maal 16 minuten pauze. Voorbeeld: ik start vanaf de stalling in Harderwijk om 7.25 uur en rij in 10 minuten naar het station. Daar vertrek ik om 7.35 uur via Barneveld naar Arnhem waar ik om 9.28 aankom. Direct om 9.30 is het vertrek dan weer om weer terug te gaan naar Harderwijk. Daar ben ik dan om 11.20 uur. Dat is 3.55 uur rijden. Als man niet zo’n groot probleem meestal, al drink je met warm weer soms teveel en zoek je onderweg een keer een boom. Voor de dames lastiger… Ik staak niet omdat ik geen reizigers wil duperen maar vind het onbegrijpelijk dat werkgevers het normaal vinden dat we 4 tot 5 uur doorrijden zonder pauze. Dit is niet sociaal en zou in een beschaafd land niet moeten kunnen.

aad van nijen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen Mastenbroek

Jeroen, dat willen de reizigers toch niet snappen. Een hand opsteken bij een halte is al teveel gevraagd, laat staan je telefoon even terzijde leggen om in elk geval oogconyact te maken bij een halte. Ze staan op dezelfde voet met de werkgevers die ons ( de chauffeurs en de mensen die het echte werk doen )als minderwaardig zien.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  aad van nijen

Het echte werk? Laat me niet lachen man. Een beetje je plas inhouden en achter n stuur zitten.

Ik wil jullie nog wel eens straten zien leggen met die houding. Probeer dan nog maar eens te zeiken over 4,5 uur zitten voor een al hogere loon dan andere mensen in diezelfde industrie.

Ik vind het helemaal prima dat buschauffeurs goed betaald krijgen, maar op een gegeven moment is t klaar he, helemaal als andere mensen in hetzelfde vakgebied 2-3x minder betaald krijgen en niet eens zeuren. Dan ben je gewoon een jankende kleuter die nooit genoeg heeft.

De Leeuw
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Nee die Stratenmakers en ander werknemers in de bouw die bij beetje regen of vorst al in de keet zitten, terwijl chauffeurs zelfs dan op de weg zitten tussen de automobilisten die denken dat het hele wegverkeer om hen draait.
En dan heb ik het nog maar niet over hun keiharde radio’s waarvan de hele buurt altijd van mee moet genieten en waarvan je niet het lef moet hebben om er een opmerking over te maken.
Blijkbaar zelf nog nooit een bus gereden, anders zou je geen appels met peren vergelijken.

Ronald
6 jaren geleden

Als men zoveel commentaar heeft op het loon van de buschauffeur , dat inderdaad nog niet zo slecht is dan zeg ik tegen die mensen rij eens een maandje mee, maar dan ook in de gehele dienst. Dus zowel vroeg, dag of late diensten. Eens horen wat men dan nog te zeggen heeft over het salaris van de chauffeur.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden

De enige oorzaak van deze – en andere – ellende in het openbaar vervoer is het systeem van de aanbestedingsprocedures die, volgens de Europese en daardoor ook volgens de Nederlandse wet – en regelgeving, niet eens verplicht zijn. In de 4 grote steden – Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht – wordt het openbaar vervoer niet aanbesteed! En hopelijk blijft dat tot in lengte van jaren zo! (Er wordt daar in het stadsvervoer – voor zover ik weet – trouwens ook niet gestaakt)

Bovendien maken de Connexxions en de Arrivas van deze wereld deel uit van buitenlandse staatsbedrijven: Connexxion is eigendom van Transdev S.A. Transdev is een gigantische staatsmultinational in handen van de Franse overheid en Arriva is in handen van de Deutsche Bahn (DB)dat in handen is van de Duitse overheid. Hoezo marktwerking?

De regionale vervoerders – o.a. Connexxion en Arriva – willen een (grotere) rol gaan spelen in het regionale SPOORVERVOER. Ze moeten maar eerst het regionale BUSvervoer op orde krijgen, waarbij de belangen van de ov -reizigers (en ja, ook de belangen van hun personeel) een meer prominente plaats krijgen!
Dat is trouwens ook de taak van de vakbonden en van de reizigersorganisaties om daarvoor te zorgen. De vakbonden zijn daar druk mee bezig; de reizigersorganisaties – die de belangen van de reizigers (zouden) moeten behartigen – hebben het te druk met “polderen” in hun contacten met de concessiehouders(= de busvervoerders) en de concessieverleners(= de “boter op het hoofd hebbende” provincies.

WEG MET DE AANBESTEDINGSPROCEDURES IN HET OPENBAAR VERVOER!

henk
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

T stadsvervoer van utrecht is niet meer apart maar zit in die van de voormalige Bestuurs Regio Utrecht,samen met t streekvervoer io oa houten en nieuwegein,samen met de tram.
Rotterdam,amsterdam en denhaag hebben een stadsvervoercao.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Ik deel uw opinie niet. Naar mijn weten is het busvervoer in Rotterdam aanbesteed, en is het naar mijn mening daar ook beter geworden. Mede dankzij de opdrachtgever. Te vroeg vertrekkende bussen zijn er nu niet meer bij, dat was vroeger voor mij wel eens een ergenis. Een deel van het RET personeel heeft ook gestaakt. In verleden is er ook wel eens een conflicht geweest in de CAO bij HTM, RET en GVB, en reden de bussen van het streekvervoer wel. Geld is een factuur bij aanbestedingen, maar niet de enige. Geld wordt nu zeker beter besteed. Wat mij betreft wel een punt van zorg is: bij een nieuwe concessie moet de reiziger soms eerst enkele maanden een slecht product accepteren, ook de tarieven zijn te ingewikkeld geworden en te wisselvallig.

De Leeuw
6 jaren geleden

Helaas Hildebrand, OV in Rotterdam Stad en Den Haag Stad is gewoon weer inbesteed bij HTM en RET. Is geen aanbesteding aan te pas gekomen.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Dit is dus het hele eieren eten: provincies als aanbesteders én als concessieverleners maken er al jaren – samen met de concessiehouders/ov – werkgevers – bij wie nu deze estafette – stakingen gehouden worden – een potje van!

En wie waren en zijn en worden daar op de eerste plaats de dupe van? De ov – reizigers! En op de tweede plaats (of op een gedeelde eerste plaats) de ov – werknemers!

Hoezo komt de ov – reiziger op de eerste plaats? Iemand die dit nu nog durft te beweren maakt zich schuldig aan FAKE NEWS op Trumpiaans niveau!

Hoog tijd, dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat gedwongen wordt door de Tweede Kamer om in te grijpen!

WEG MET HET NEOLIBERALISME, MET AANBESTEDEN EN MET DE MARKTWERKING IN HET OPENBAAR VERVOER!

Evy
6 jaren geleden

Ik werk in een hotel en wij hebben diensten van 9 uur en wij hebben helemaal geen pauze. Is dit voor ons ook een redden om te staken? Want ik heb nog geen dag gezien dat hier gestaakt wordt. dus ik snap jullie staking eigenlijk niet

Joost
6 jaren geleden
Antwoord aan  Evy

Na 5,5 uur werk is een half uur pauze wettelijk verplicht. Wat uw werkgever vraagt mag dus helemaal niet.

De Leeuw
6 jaren geleden
Antwoord aan  Evy

Ik kan me niet voorstellen dat je 9 uur lang niet even tussendoor naar het toilet kan. Hotels stikken van de toiletten.
En als je na 5,5 uur geen pauze van minimaal een half uur krijgt, dan mag het hotel waar u werkt meteen worden aangeklaagd bij de Arbeidsinspectie wegens het overtreden van de arbeidstijdenwet.

anoniemke v. Waal
6 jaren geleden

Ik geef de bus chauffeurs (en andere chauffeurs) groot gelijk. belachelijk!

Een wonder dat er eerst gestaakt moet worden voordat er iets veranderd in de regeling.

Reis al een tijdje met het ov en ik zal het niet trekken.