Dinner Train; schuld van 1,2 mln en 3420 gedupeerde klanten

Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk niets meer waard is. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over de aanbieder van luxe diners in treinen. Dinner Train ging eind augustus failliet nadat veel ritten waren uitgevallen. Het bedrijf laat een schuld achter van zeker 1,2 miljoen euro.

Beschuldigingen zzp’ers

Door het faillissement verloren zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook met veel ingehuurde zelfstandigen. Een aantal van die zzp’ers beschuldigt het failliete bedrijf nu van schijnconstructies. Ze menen dat ze eigenlijk als verkapte werknemer in dienst waren zonder de bijbehorende sociale zekerheid. Doorgaans betaalt uitkeringsinstantie UWV na een faillissement werknemers nog een aantal weken door, maar bij zelfstandigen gebeurt dat niet.

In het faillissementsverslag staat niet hoeveel zzp’ers vinden dat ze eigenlijk schijnzelfstandigen waren. Eerder meldde vakbond FNV dat Dinner Train met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte.

Een groot deel van de schulden bestaat uit dinertickets, die bij elkaar bijna 870.000 euro waard zijn. Daarnaast hadden leveranciers nog geld tegoed van het in Oisterwijk gevestigde bedrijf, schrijft de curator. Die vorderingen komen tot 300.000 euro. Dit bedrag kan nog stijgen omdat niet alle leveranciers zich hebben gemeld. Ook de Belastingdienst eist nog geld.

Oorzaak nog in onderzoek

Curator Fred Froger doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het bankroet. Hij schrijft al wel dat het bedrijf grote financiële problemen had door de coronapandemie en de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. Tijdens lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan.

In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al eerder een ticket hadden geboekt. In de daaropvolgende jaren vielen treinen geregeld uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde. Uiteindelijk vroeg het bestuur zelf faillissement aan.

Trein sinds de zomer stil

Het faillissement van de bedrijven Train Charter Events BV en Train Events BV werd vorige maand uitgesproken door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. De ritten van de trein werden in de zomer stopgezet.

Dinner Train ging onder een andere eigenaar, Railpromo, ook al failliet in 2019. De marketingmanager van dit bedrijf heeft Dinner Train toen overgenomen en de voormalige eigenaar werd, voor zover bekend, leverancier.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 30 september 2024 13:55

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

3 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

11 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug