fbpx
De werkzaamheden vinden plaats bij station Vught. Foto: Tijn van der Muuren

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen treinen tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg en ‘s-Hertogenbosch en Boxtel. NS zet bussen in om reizigers alsnog op hun plek van bestemming te brengen, maar bezoekers van de Groots met een zachte G-concerten in Eindhoven worden opgeroepen alternatief vervoer te zoeken.

Tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg zet NS deze week snelbussen in die beide steden in een halfuur met elkaar verbinden. Er rijden stop- en snelbussen tussen ‘s-Hertogenbosch en Boxtel, waarbij de stopbussen ook stoppen in Vught. Wie tussen Eindhoven en de Randstad reist, kan volgens NS het best omreizen via Rotterdam Centraal. Datzelfde geldt voor reizigers tussen Arnhem en Breda/Roosendaal.

(Niet) Per Spoor

Vooral aan het eind van de week waarschuwt NS voor meer hinder. Van donderdag tot en met zaterdag vinden in het Philips Stadion in Eindhoven de Groots met een zachte G-concerten van Guus Meeuwis plaats. Concertgangers die uit de richting ‘s-Hertogenbosch komen, kunnen volgens de vervoerder het best alternatief vervoer zoeken, vooral tijdens de uitloop van de shows, omdat er mogelijk lange wachttijden bij de bussen ontstaan. Die bezoekers horen ‘kedeng kedeng’ dit keer dus alleen uit de mond van de Brabantse zanger komen.

Hoogfrequent

De werkzaamheden bij Vught zijn nodig voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het traject Meteren (bij Geldermalsen) – Boxtel is een belangrijke ‘corridor’ in dat traject. Om in de toekomst meer treinen te laten rijden is een vierde spoor nodig bij Vught, dat met het hele tracé straks verdiept komt te liggen. Deze week worden de eerste stappen gezet voor een tijdelijk spoor én station bij Vught, zodat treinen tijdens de bouw van de spoortunnel en het nieuwe station gewoon door kunnen rijden. Als alles volgens planning verloopt, moet het hele project in 2030 klaar zijn.

3.3 7 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Evert
25 dagen geleden

Kan er inmiddels weer gereageerd worden op berichten @Hildebrand? Hoe zit het vrijwilligers die dit zouden controleren? Ik heb niets meer van je vernomen hierover😉

dagreiziger
24 dagen geleden
Antwoord aan  Evert

Inderdaad. Want de moddergooierij die hier in het verleden soms optrad, moet maar eens afgelopen zijn.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Merkwaardig hoe je minnetjes kan oplopen. Duidelijk veel fanatieke lezers, daar doe je het voor, die vooral haters blijken. Hoe meer min hoe duidelijker de boodschap overkwam.
Waarschijnlijk zijn er lezers die er haat-tooltjes voor hebben. 30 min zoals voor de pauze terwijl er maar zeer beperkt lezers zijn is wel een duidelijke indicatie. Overigens kun je de link ook delen met haatvrienden die je kan vragen een minnetje te klikken, of plus voor de eigen schrijfsels 🙂

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Dries Molenaar
Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Misschien verkondig je wel iets waar veel mensen geen been in zien.

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

nee hoor, ik plaats volstrekt redelijke opinies en bijdrages. Het zijn anti-luitjes die vooral kruidvatkaartje-getier willen horen en tooltjes gebruiken, zoals beschreven. Anders kom je ook niet aan 30 minnetjes in een halve dag op een forum met 25 lezer zoals die FFR eerder.

Baardstaart
25 dagen geleden

Altijd wordt er opgeroepen om naar grote evenementen met de trein/OV te komen ipv de eigen auto en nu moet een ieder, die kedeng kedeng wil horen (de versie van Guus Meeuwens wel te verstaan) met eigen vervoer komen. De werkzaamheden en het concert van Guus Meeuwen had beter gecoordineerd moeten worden en dit concert later (of eerder) te laten plaatsvinden. Tijden van grote werkzaamheden zijn vaak al een jaar eerder bekend.

Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Guus Meeuwis c.s. zijn natuurlijk niet verplicht rekening te houden met ProRail. Aangezien veruit de meeste mensen met de auto komen en er wel treinen naar Tilburg rijden is er slechts overlast voor klein deel van de bezoekers.

Daarnaast is het PSV stadion maar zeer beperkt beschikbaar ook al omdat de grasmat na de concerten wekenlang moet herstellen voor er weer op gevoetbald kan worden

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Paul Lamote
Chris
24 dagen geleden

Gek genoeg begin ik steeds meer overtuigd te raken dat werkzaamheden aan het spoor gewoon van maandag tot vrijdag dienen plaats te vinden, bijvoorbeeld van 9:30 uur tot 15:30 uur. Ik wil de woorden van Ira Heilsloot en John Voppen hier herhalen en er zelf een aanvulling op doen: ‘kappen met werkzaamheden in de nacht én in het weekend’. Bij de komende GR-verkiezingen, in 2026, zal ik dit nogmaals herhalen.

Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Alle werkzaamheden op ma-vr overdag betekent dat dan dagelijks ongeveer 20-25% van het spoorwegnet niet beschikbaar is. Dan kun je net zo goed stoppen met spoorwegen, zeker met het langeafstandsvervoer. Waarom zou je als overheid er dan nog geld aan uitgeven?

Overigens is de insteek van ProRail om meer werk overdag te doen vooral ingegeven door financiële overwegingen. Dan hoeven er immers geen toeslagen betaald te worden, maar juist die toeslagen zijn een reden voor veel mensen om in deze sector te gaan werken.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Paul Lamote
Michiel
24 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Doordeweeks tussen 10:00 en 15:00 kan je werkzaamheden uitvoeren zoals je die normaal ‘s nachts doet, zoals slijpen van de rails of het vervangen van een wisselsteller. Projecten als het plaatsen van nieuwe wissels of het inschuiven van een onderdoorgang vragen om een andere aaneengesloten periode, dat kun je niet zomaar opdelen in 10 dagen van 5 à 6 uur per dag waarbij je steeds iets na 15:00 het spoor weer in dienst moet stellen.

Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Kan wel, in Japan worden alle werkzaamheden (ook bij totale spoorvernieuwing) uitsluitend uitgevoerd tussen 1 en 5 ‘s nachts. Je kunt dan alleen niet meer die treinen van Swietelsky gebruiken maar moet dan het Amerikaanse gang-systeem gebruiken

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Paul Lamote
Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Ik heb ook in het weekend gewerkt waarbij ik later dacht, dat had net zo goed op vrijdag of maandag gekund. Er is nauwelijks iemand aanwezig en het bij verhuizing zit iedereen toch een beetje te lanterfanten.

Wim Lubbers
24 dagen geleden

In het verleden reden de treinen uit Maastricht of Heerlen bij werkzaamheden tussen Boxtel en Den Bosch altijd gewoon door naar Boxtel. Perrons zat daar.
Nu rijdt de trein tot Eindhoven waar je na zo’n 10 minuten een Sprinter of de Intercity uit Venlo kunt pakken, die wel doorrijdt. Dit heeft te maken met het 3 jaar gelden ingevoerde ontmoedigingsbeleid, Mogelijk door de schaarste aan bussen of liever gezegd buschauffeurs, en verder gewoon bezuiniging..
Dat belooft wat de komende 6 jaar.

(Fijn trouwens dat we we weer kunnen reageren)

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het Karbonade I kabinet zit max vier jaar en het eerste jaar is half om 🙂 Het kan ook veel korter zijn. En Karbonade II zit er niet in.

Pete
23 dagen geleden

En ook Pinkpop is dit weekend. Mooi gepland die werkzaamheden wanneer er eens twee grote evenementen in het zuiden zijn

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Pete

veel mensen gaan toch met de auto naar zulke evenementen.

Sander
22 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Pinkpop trekt toch wel veel jonge bezoekers hoor, een heel groot deel daarvan heeft geen auto.

Dries Molenaar
22 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

en toch gaan veel mensen dan toch met de auto. Jonge bezoekers kunnen samen rijden en/of een auto lenen van pa/ma. Die draaien toch al op voor de kosten van de Gen Z kinderen, tot op hoge leeftijd 🙂

Sander
22 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Okay ik snap nu wat je bedoelt, als er geen treinen gaan dan komen veel mensen met de auto.

Drs.P
21 dagen geleden

Ik vind het toch wel jammer dat treinreizen moeilijk gemaakt wordt door al die werkzaamheden. Ik plan wel eens een leuk dagje uit en dan kom ik er achter dat precies op mijn route weer werkzaamheden zijn. Die treinvervangende bussen zijn ook verschrikkelijk onbetrouwbaar.