fbpx

Deze bus is corona proof (met toch 26 zitplaatsen)

22 apr 2020 17:24

Het Brabantse touringcarbedrijf Van Gompel heeft een oplossing bedacht om de bussen coronaproof te maken: plexiglas tussen de stoelen en 1,5 meter afstand. Door de oplossing kunnen er toch nog circa 26 mensen met de bus mee.

Capaciteit

En dat is veel meer waarop OV bedrijven rekenen. Die gaan er vanuit dat ze slechts 20 à 25 procent van de normale capaciteit kunnen bieden. In de bus van Van Gompel kunnen normaal tot 62 reizigers mee.

Plexiglas

Eén van de bussen van Van Gompel wordt ingezet door de NS om als treinvervangend vervoermiddel te dienen. In de bus mogen reizigers alleen bij het raam zitten en zijn de stoelen ernaast ingepakt in plastic. “Wij zijn 6 april begonnen met de aanpassingen”, vertelde directeur Gert-Jan Lommerse eerder aan Hart van Nederland. Dat was nog voor het moment dat premier Rutte aankondigde dat iedere branche moest nadenken over hoe je de 1,5 meter economie moet hanteren. Al woensdag 8 april was de eerste bus klaar.

Doordat alleen de zitplaatsen aan de raamkant worden gebruikt, is er 1,5 meter afstand tussen de zitplaatsen op dezelfde rij. “Je hebt natuurlijk geen anderhalve meter afstand van degene die achter je zit. Dus hebben we platen van plexiglas achter de stoelen gezet. Dan kan er niemand in je nek hoesten of niezen” vertelt Lommers aan Omroep Brabant.

Behalve plexiglas heeft het bedrijf ook andere oplossingen getest, zoals een zeil spannen achter de stoelen. “Maar plexiglas bleek toch het beste te werken.”

Connexxion

Of het Openbaar Vervoer het voorbeeld van Van Gompel gaat volgen is nog maar te bezien. Connexxion-directeur Pier Eringa noemde in het radioprogramma Spraakmakers de 1,5 meter geen doen in trein, bus en metro. Eringa denkt dat er dan slechts 10 mensen in de bus meekunnen, in plaats van 50. “Als er 10 mensen bij de bushalte staan en er zitten er al 5 in de bus, moet de buschauffeur dan politieagent zijn?” 

Eringa pleit ervoor om na te denken of de anderhalve meter voor trein, bus en metro versoepeld moet worden. Dat zou gecombineerd kunnen worden met mondkapjes.

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joost
4 jaren geleden

Hoezo weet Eringa niet hoeveel mensen er in een bus passen met de juiste afstand? Worden er in het Nederlandse OV dan momenteel geen stoelen afgeplakt?

Dat is vrij simpel, op de ramen een max. aantal passagiers aangeven (8 voor een standaardbus) en in de bus/tram/metro driekwart van de stoelen van een verbodssticker voorzien. En mensen die bij elkaar horen (gezin) kunnen die stickers beperkt negeren.

Zie http://www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/guid/4045826b-8051-3810-f293-c34aaf4903eb
en https://www.bruzz.be/mobiliteit/mivb-beperkt-aantal-passagiers-rijtuig-2020-03-18-0

Wouter G.
4 jaren geleden

Vergeet niet om de oplaptafels weg te halen of vast te plakken. Deze kunnen bij gebruik een makkelijke verspreidingsbron zijn voor het virus.

Simon
4 jaren geleden

Leuk bedacht.
Je zou nu eens moeten kunnen kijken hoe zoiets zich verhoudt tot de veiligheid bij botsen en dergelijke en hoe kleine luchtdruppeltjes zich gedragen in de luchtstromen in zo’n bus. Wie weet.

B
4 jaren geleden

Gaat in regulier openbaarvervoer niet werken
Is binnen de kortste keren gesloopt of beklad

Stokbosveen
4 jaren geleden
Antwoord aan  B

Ik denk dat het wel zal meevallen, dat sloopwerk. Bussen hangen tegenwoordig vol met camera’s en met Opsporing Verzocht ben je snel het haasje.

Eigenlijk zou dit standaard moeten gaan worden in alle openbaar vervoer. Ook na deze periode van virussen. Wat te denken van al die hijgers in je nek door figuren die achter je zitten of staan.

BigNub
4 jaren geleden

Jammer dat de zitplaatsen niet anderhalve meter van het gangpad verwijderd zijn.

En stel iemand hoest lekker tegen die glasplaat. Is er dan ook iemand in de bus die het meteen ontsmet voordat iemand anders komt zitten

Dus deze oplossing is niet echt te doen.

Nieuwwester
4 jaren geleden

Inderdaad, alleen banken – zonder opvouwbare tafeltjes – bij de ramen.
Dan creëer je meer ruimte voor reizigers die veilig wisllen in- en uitstappen.
Denk goed na over de juiste plek voor sta-stangen.

Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Die anderhalve meter is ook geen wetenschappelijke veiligheid hoor. Het gaat allemaal alleen maar om de statistieken te buigen.

appie h
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Nee want duitsland is 2 meter en frankrijk 1 meter.

Janneke 1
4 jaren geleden

26 mensen, dus iets meer dan éénderde. Kan dus bijna tweederde van de mensen NIET mee. Ik denk dat mr. Eringa gelijk heeft dat het versoepeld moet worden gecombineerd met mondkapjes.

Frans
4 jaren geleden

De enige werkbare oplossing is verplicht mondkapjes dragen en evt poetsdoekjes verstrekken waarmee reizigers zelf evt hun tafeltjes ed kunnen ontsmetten. Blijft de trein lekker schoon van.
En is efficienter dan steeds een reinigingsploeg door de trein te laten lopen.
Mensen met mondkapjes verspreiden veel minder virus en lopen veel minder virus op.

Anna
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans

Dat word dan nog minimaal een paar maanden wachten tot er dan hopelijk voldoende mondkapjes beschikbaar zijn.

BigNub
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anna

Er zijn genoeg medische mondkapjes.
De monteurs op mijn werk moeten noodgedwongen medische mondkapjes gebruiken als ze slijpen en schuren omdat normale stof mondkapjes niet verkrijgbaar zijn in de gereedschappen handel. FFP1 en FFP2 mondkapjes zijn er genoeg verkrijgbaar.

Zelfs primera bij mij in de buurt verkoopt de ffp1 kapjes voor 50 euro per 50 stuks