fbpx
Foto: Tijn van der Muuren

Deutschlandticket trekt bijna miljoen nieuwe reizigers, spoorwegen treden harder op tegen fraude

Het Deutschlandticket, dat sinds 1 mei voor 49 euro per maand onbeperkt toegang geeft tot het Duitse regionale openbaar vervoer, is een succes. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Duitse Vervoersbedrijven (VDV). Acht procent van de gebruikers van het 49 euro-ticket nam voorheen nooit het ov, wat neerkomt op bijna een miljoen nieuwe reizigers.

Sinds 1 mei kunnen reizigers gebruik maken van het Duitse regionale openbaar vervoer voor een vaste prijs van 49 euro per maand. Het abonnement is een vervolg op het bekende 9 euro-ticket dat in de zomer van 2022 beschikbaar was ter compensatie van de verhoogde brandstofprijzen. Het 9 euro-ticket zorgde destijds voor overbelasting op het Duitse spoor, maar was volgens Deutsche Bahn uiteindelijk wel een succes. Het 49 euro-ticket – officieel Deutschlandticket genoemd zodat de prijs in de toekomst nog kan veranderen – is vanwege de hogere prijs en de abonnementsvorm een minder grote hype, maar eveneens succesvol.

Populair in steden

De VDV, een koepelorganisatie van ongeveer 600 Duitse ov-bedrijven, hield eind augustus een enquête waaruit blijkt dat het Deutschlandticket duizenden nieuwe reizigers trekt. 8% van de 10 miljoen reizigers die gebruik maken van het abonnement, pakte daarvoor zelden of nooit de trein, tram, metro of bus. 47% van de gebruikers van het Deutschlandticket reisde vroeger weleens met het openbaar vervoer, maar zonder abonnement of kortingskaart. 42% had eerder ook al een abonnement. Uit het onderzoek blijkt verder dat het ticket vooral populair is in de gebieden waar het ov-aanbod ook het grootst is: 20 tot 30% van de mensen in steden heeft een abonnement op het Deutschlandticket, terwijl dat in kleinere steden en op het platteland slechts 6% is.

Vervolgfinanciering onzeker

Volgens de VDV komen er de komende maanden nog nieuwe reizigers bij die verlaat hun oude abonnement inwisselen voor een Deutschlandticket. VDV-voorzitter Ingo Wortmann waarschuwt wel dat de huidige hoeveelheid reizigers niet kostendekkend is: “Een overeenkomst tussen de federale overheid en de deelstaatregeringen over de vervolgfinanciering van het ticket in de komende jaren zal dringend nodig zijn”, zegt hij tegen Tagesschau. Bondsminister Volker Wissing van Verkeer stribbelt nog wat tegen: hij riep de deelstaten donderdag op om te bezuinigen omdat hij niet meer geld van de federale overheid wil uitgeven aan het Deutschlandticket.

Fraude

Het Deutschlandticket, dat alleen digitaal of met een soort chipkaart verkrijgbaar is, blijkt nog niet vrij van technologische kinderziektes. Het aantal fraudegevallen neemt volgens de Deutsche Bahn toe en dus gaan de spoorwegmaatschappijen strenger optreden tegen reizigers met gemanipuleerde tickets. “Als tickets worden nagemaakt of door derden worden gebruikt, doen we aangifte”, aldus een woordvoerder tegen Tagesschau.

0 0 stemmen
Artikel waardering
108 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erno-Berk
10 maanden geleden

Ik hoop wel dat het Deutschlandticket ook in 2024 wordt aangeboden, desnoods wordt de prijs verhoogd naar €59, €69 of zelfs €79 per maand. Dat is nog altijd goedkoper dan losse dagkaarten, zeker als je tussen meerdere deelstaten reist. Goedkoop hotelletje (B&B Hotels, Premier Inn of een andere low-budgetketen) boeken en je hebt een heel weekend plezier.

Juriaan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik denk dat je moet denken aan iets als €99 per maand en dan wel verplicht 12 maanden aan een stuk.

Otto
10 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Het Klimaticket in Oostenrijk voor een heel jaar is beter doordacht. In Duitsland krijg je allerlei mensen die het voor 1 maand nemen als ze een keer veel reizen, heel dom.

Marlies Zeeman
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Waarom is dat dom? Heb er veel plezier van gehad, de afgelopen maand.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Marlies
Omdat het de staatskas op deze manier ontzettend veel geld kost en het ook ten koste gaat van de investeringen in treinen en spoor.

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Otto: het is doorlopend, dus je moet echt wel moeite doen als je weinig reist en wil 1 maand gebruiken

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Veel moeite doen om het maar kort te gebruiken, laat mij niet lachen. Het aanschaffen ging net zo makkelijk als een e-ticket van NS en ik heb iets van €20 betaald om vervolgens 1500km in twee weken af te leggen. Het annuleren van de volgende maand is inderdaad een extra stap, maar met een druk op de knop was dat in orde. Zo’n ticket is dus ook leuk voor de toeristen, maar daar is die niet per se voor bedoeld.

Anoniem2
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Anoniem Hoe en waar heeft u de ticket besteld? Ik wil er ook eentje kopen, maar ik weet niet wat de handigste weg is.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Anoniem 2
Ik heb besteld via de HVV Switch app, dan hoef je niet de gehele maand te betalen en kun je met PayPal afrekenen.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@Anoniem2. Ik denk dat de app ‘D-ticket by Gimble’ het meest compatibel is met de betaalwijzen (iDeal) die wij normaliter in Nederland gebruiken.

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Met zulke prijzen en voorwaarden heb je een totaal onaantrekkelijk product. Dan kun je net zo goed het Deutschlandticket afschaffen.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Waarom 99 Euro?
49 E of minder.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het grootste probleem is niet eens de prijs maar dat je het per maand weer kunt beëindigen. Bij zo’n aanbod moet je een minimale termijn van een jaar hanteren omdat je anders mensen krijgt die alleen de krenten uit de pap pikken.

Johan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Als je er meteen een heel jaar aan vast zit ga je geen automobilisten verleiden om eens een poosje het OV te proberen. Dan trek je alleen bestaande OV-reizigers die een duurder abonnement inwisselen.

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Ik denk dat prima zo is. Het is doorlopend, maar maandelijks opzegbaar. Direct voor een jaar haken veel mensen af. Je ziet bij NS met NS Flex ook inzet op maandelijks. Dat is vast omdat er onderzoek naar gedaan is. Immers, in verleden wad het minimaal 1 jaar.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

@Hildebrand
Tja, ik denk dat NS Flex commercieel ook niet de meest slimme uitvinding is.

Realisme graag
10 maanden geleden

Het is duidelijk dat het Deutschland ticket veel te goedkoop is en niet te handhaven is zeker nu de Duitse economie in zeer zwaar weer is beland. Daarnaast zijn er steeds meer signalen dat het financieel ten koste gaat van de investeringen in de spoorinfra. Betaalbaar OV is goed maar afbraakprijzen is het andere uiterste.

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Dus €69-€79 per maand voor een Deutschlandticket is een betere prijs?

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Een maand of twee geleden had ik een bijeenkomst in Bremen. Hierbij waren onder andere wat mensen aanwezig die professioneel met openbaar vervoer bezig zijn. Ik heb toen eens gevraagd wat hun beeld is van het effect is van het D-ticket. Ze vertelden dat in de steden in het noorden van Duitsland vooral het gebruik van de fiets is afgenomen. Ik ben er eens op gaan letten en je ziet inderdaad nauwelijks nog mensen fietsen. Zelfs op het platteland zouden jongeren ineens met de bus gaan. Bij haltes die letterlijk nooit gebruikt werden langs provinciale wegen, moet plots infrastructuur worden aangelegd zodat de bus veilig kan stoppen voor de tientallen jongeren die er staan te wachten. Voor de rest zeiden ze dat mensen vaker het OV leken te pakken voor vrijetijdsritten, omdat het dan toch niets extra kost en dat mensen met hogere frequentie op familiebezoek zouden gaan. In het forenzenverkeer zagen ze nog geen toename, maar kregen ze wel klachten van mensen die plots in veel te drukke bussen/treinen naar hun werk moesten.

49 euro per maand is niet veel, maar toch 600 euro per jaar. Het zou me niet verbazen als mensen daardoor op een gegeven moment toch weer teruggrijpen naar de fiets.

Gezien de betrekkelijke grote hoeveelheid armoede die je in Duitsland ziet, verwacht ik dat veel mensen in de winter gewoon doelloos in de trein gaan zitten. Daar is het tenminste warm, in tegenstelling tot thuis.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

€660 per jaar klinkt al wat realistischer maar veel mensen nemen het slechts voor een maand waarin ze veel gaan reizen en zeggen het na die maand weer op.

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

En dus? Men heeft bewust hiervoor gekozen, en gekozen om laagdrempelig te houden en deel zal idd relatief snel opzeggen. Of juist door laten lopen omdat aantrekkelijk geprijsd is, en misschien binnenkort nog eens goed uit komt. Bovendien heb ik de nodige maandelijks opzegbare abonnementen die ik lang niet altijd tijdig opzeg (understatement), en kost mij dus meer geld dan bedoeld, mooie extra omzet.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@annemiek.
Je zit in neo-liberale structuren gevangen. Je gent zelf een exponent ervan.
Je hebt de laatste 30 jaar wel of niet bewust bijgedragen aan de situatie die er nu is. Een situatie die de huidige en toekomstige generaties jou niet in dank afnemen.
Verantwoord maar het pleiten van jaarlijks 35 miljard plus E subsidies voor jouw CO2 uitstoot opties, in die 30 jaar meer dan 1 Biljoen in Nederland. Nou ik heb daar nooit aan meegedaan.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek ik zit dagelijks in de trein, doelloos.
En zie alle lagen van de bevolking.
Echter arme mensen hebben geen geld om in treinen te zitten. 49 E is zeer veel voor hen!
De mede-reizigers klagen: die Deutsche Bahn, nie punktlich usw.
De meesten reizen met Sparpreis-tickets in ICE, IC,EC.
De bezettingen in ICE is momenteel 50 – 60%.
Bij RE, RB idem, ook in spits, ich fahr ja taeglich.
In
Luxembourg ook.
Dus al die wijsneuzen en zuurpruimen: het is de politiek, wij de belastingbetalers, die de infra-struktuur betalen, die bepalen over het OV, of het gratis is voor iedereen of dat we (veel) mensen buitensluiten met onzinnige reisbiljetten

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je bent geen belastingbetaler. Je bent een profiteur. Toch heb ik een beetje medelijden met je.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@annemiek.
Jij bent een neo-liberale gedachtgoedaanhanger. Jij profiteert middels het uitbuiten van (mede-) mensen, natuur en klimaat.
Jou neo liberale gezever, dommigheid resultseert dat we geen 25- urige werkweek hebben met 58 jaar met pensioen.
En uit jouw bijdragen concludeer ik dat je een ‘door neo- liberale gedachtegoed) betrokken werkneemst/ZZP-ster bent, ware het niet dat zij slavendrijvers, concentratiekampbewakers e.d. waren/zijn.
btw iedereen betaalt belastingen annemiek.
Je hele gezever heeft geen basis, toch basale kennis, neo-liberaaltje!

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En hij wil de Duitse belastingbetaler laten opdraaien voor jouw nutteloze pretreisjes.

Opa Ties
10 maanden geleden

Zo extreem duur als Nederland is het ene Uiterste, €49 voor het Deutschland ticket is echter weer het andere uiterste. Waarom kan men nooit de middenweg bewandelen?

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Dus €69-€79 per maand voor een Deutschlandticket is een betere prijs?

Juriaan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het grote probleem is niet eens de prijs maar dat je niet verplicht bent om het over een lange periode te kopen. Je kunt het nu voor een maand nemen en dan weer beëindigen.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik denk dat je meer moet denken aan €99 voor week, €199 voor een maand en €999 voor een jaar.

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Met zulke prijzen heb je een totaal onaantrekkelijk product. Kun je net zo goed het Deutschlandticket afschaffen.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

€199 per maand is €6 per dag, €999 per jaar €2,75 per dag. Dat lijkt me nog spotgoedkoop.

Opa Ties
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Je moet met name af van die mensen die het nu voor €49 voor slechts een maand kopen en er dan onevenredig veel gebruik van maken. Dat dient ook voor het milieu geen enkel doel.

bert sitters
10 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

@Opa Ties.
Ik weet niet in welke tijd u leeft. Het is 2023. De prijzen zijn op alle fronten flink gestegen. Daarbij vallen de prijzen voor treinkaartjes in Nederland nog wel mee.
Ik ben vandaag in Oostenrijk met een S-Bahn gereisd. Een ritje van 32 minuten. Kostte wel 9,20 euro.

Allan Kleiweg
10 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Het zou van goed commercieel inzicht getuigen als de gezamenlijke Nederlandse spoorwegbedrijven met enige regelmaat, gedurende een beperkte periode, een vorm van reizen met korting zouden aanbieden, met het doel nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Wellicht is een voordelige dagkaart, die gedurende een periode van meer dan een maand geactiveerd, iets te hoog gegrepen en kan deze de markt verstoren. Daar heb ik begrip voor. Maar dat neemt niet weg dat een hele reeks van beproefde mogelijkheden bestaat, die opnieuw leven zou kunnen worden ingeblazen. Deze mogelijkheden zouden soms, bijvoorbeeld in de zomermaanden juli en augustus, overlappend kunnen worden toegepast.

Om dit wat inzichtelijker te maken volgt een mogelijke invulling:
MAART en APRIL:
– Dagretour (voor 1 ½x prijs Enkele reis)
– Vijfdaags route-abonnement eerste klas (voor 8x Enkele reis 1ste klas)

APRIL en MEI:
– 65-plus-retour (voor 1 ½x prijs Enkele reis)
– Avondretour (voor 1x Enkele reis + € 0,50)
– Vijfdaagse onbeperkte Tienertoer (voor € 39,=)

JUNI en JULI:
– Achtdaagse onbeperkte Kriskraskaart (voor € 59,=)
– Weekendretour (voor 2x Enkele reis + € 0,50)

JULI en AUGUSTUS:
– Gezinsretour tot vier kinderen (voor € 29,=)
– Achtdaagse onbeperkte Tienertoer (voor € 59,=)
– Zevendaags route-abonnement (voor 10x Enkele reis)

AUGUSTUS en SEPTEMBER:
– Avondretour (voor 1x Enkele reis + € 0,50)
– Vijfretourenkaart (voor 8x Enkele reis)
– Zevendaags route-abonnement (voor 10x Enkele reis)

SEPTEMBER en OKTOBER:
– 65-plus-retour (voor 1 ½x prijs Enkele reis)
– Achtdaagse onbeperkte Kriskraskaart (voor € 59,=)
– Dagretour (voor 1 ½x prijs Enkele reis)
– Weekendretour (voor 2x Enkele reis + € 0,50)

Een slim opgezet aanbiedingenprogramma kan verschillende segmenten van het grotere publiek aanspreken en deze groepen verleiden tot een treinreis en verdere klandizie. Gegeven het feit dat o.a. grote groepen ‘achterbankkinderen’ nog nooit een treinreis hebben ervaren, senioren een gekort inkomen hebben, en niet-studerende jongeren budgetbeperkingen hebben, is het verstandig om potentiële klantengroepen op verschillende manieren aan te spreken. Bovengenoemd voordeelprogramma verstoort de reguliere kaartverkoop niet, en brengt in potentie meerdere potentiële klantengroepen in het klantenbestand van de spoorwegbedrijven.

bert sitters
10 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Nieuwe reizigers is iets anders dan koopjesjagers.
Moet een overheid scholieren subsidiëren om voor korte afstandjes de bus of de tram te pakken in plaats van de fiets?

Allan Kleiweg
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Supermarkten hebben allemaal iedere week weer enkele andere aanbieding. Natuurlijk zal zuurpruim Annemiek niet alle aanbiedingen uitpluizen en vergelijken. Dat is ook helegaar niet de bedoeling van de aanbieding. Het echte doel is om potentiële klanten te verleiden tot winkelbezoek (of het plaatsen van een on-line bestelling). Eenmaal in de winkel of op de website, wordt men verleid tot de aankoop van minstens driemaal zoveel als men eerder van plan was.

Naast de aanbiedingen stimuleert de detailhandel de klantenbinding doormiddel van klantenkaarten en het verstrekken van spaarpunten. Deze zijn gericht op het aantrekkelijker maken van de eigen winkel, en de klant te verhinderen om boodschappen bij de concurrent te doen.

De OV-bedrijven volgen deze gangbare en succesvolle vormen van klantenbinding. Ook OV-bedrijven gebruiken soms aanbiedingen om mensen in de tram/bus/metro/trein te lokken. Soms communiceren vervoerders met een tijdschrift (wie las vroeger niet Tussen de Rails ?) naar tegenwoordig zet men vrijwel altijd ook digitale media in. Monopolisten ontkennen het soms, maar ook dienstverleners dienen soms hun klanten te verleiden tot gebruik van hun diensten.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Ach, kom op zeg. Je ziet toch zelf hopelijk ook wel in dat je plan veel te simplistisch is? Het zijn aanbiedingen voor mensen die matig interessant zijn voor mensen die zo af en toe van de trein gebruik maken. Niet voor mensen die je wilt bewegen de overstap van de auto naar de trein te maken.

Wat er in de afgelopen jaren is gebeurd, is dat honderdduizenden mensen die voorheen met de trein reisden een auto hebben aangeschaft, omdat het openbaar vervoer voor hen door de ondergrens is gezakt. Laat eens inzinken wat dat daadwerkelijk betekent voor de gezinnen die dat betreft… Aangezien NS het allemaal wel prima vond (het stond er bij en keek ernaar) dat die mensen vertrokken, de kwaliteit alleen maar achteruitgaat en de nieuwsberichten geen perspectief bieden voor de toekomst, zijn die mensen niet snel genegen weer in de trein te stappen. Zeker niet met belachelijk karige aanbiedingen zoals jij ze voorstelt.

Ik zou zelf ook niet weten hoe je die mensen weer uit de auto krijgt. Je zult die gezinnen echt persoonlijk moeten benaderen. Maar zelfs als je een gezin 500 euro aanbiedt als ze 2 weken de auto laten staan, denk ik dat er niet veel mensen enthousiast raken. Ik denk dat het gros in de eerste week afhaakt of alleen de periode vol maakt om de vergoeding te innen. En feitelijk financier je dan slechts de bevestiging dat het openbaar vervoer waardeloos is.

De voorgenomen gunning van het HRN aan NS tot 2033, biedt in elk geval voor NS geen enkele incentive om haar best te doen om mensen vanuit de auto de overstap te laten maken naar het spoor. Integendeel! Ik denk dat de overgebleven forenzen die zijn aangewezen op de spits met de voorgenomen tariefsverhogingen ook de auto zal overwegen. En die mensen krijg je nooit meer terug als ze eenmaal vertrokken zijn.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Goedkoper kunnen we het niet maken, ingewikkelder wel.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Gewoon NL-ticket.
Of beter gratis OV. Is gewoon politieke keuze.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Als je tegen iemand die geen zin heeft om met de trein te gaan zegt dat hij in september voor anderhalf maal de prijs van een enkele reis een enkeltje een retourtje kan maken, dan schat ik zo in dat die persoon daartoe nog steeds niet genegen is. A, doordat die persoon nog steeds geen zin heeft om met de trein te gaan en B, doordat die persoon geen flauw benul heeft wat een enkeltje kost en C, dat het hem ook niet interesseert.

Ik denk dat je plan, dat lijkt geschreven op basis van Zeeuwse zuinigheid, absoluut niet gaat werken. Het gaat erom dat mensen massaal voor de trein gaan kiezen. Dat gaat niet gebeuren. NS is zelfs niet genegen de afhakers (die hun abonnement in de coronaperiode hebben opgezegd en die niet zijn teruggekeerd) te benaderen, zolang de overheid meer dan gewillig de lat laag legt en bereid is financieel bij te springen. Er is geen enkele reden voor NS om meer klanten aan zich te binden. Integendeel, NS ziet klagende klanten liever vertrekken dan dat ze hen tegemoet moet komen. ‘Als het je niet aanstaat, dan hoepel je maar op’, is een heel goed te verdedigen houding jegens de klant, zolang NS zich onaantastbaar kan wanen in de veilige moederschoot die de overheid voor het bedrijf wenst te zijn.

Jemoeder
10 maanden geleden

Altijd beter Dan in Nederland

Juriaan
10 maanden geleden

Veel mensen uit de groene hoek vinden het idee van onbeperkt mogen reizen principieel verkeerd omdat dat aanmoedigt om onnodige reizen te gaan maken en dat is slecht voor het milieu. Ze pleiten daarom voor een Halbtax Abo zoals in Zwitserland.

Karel Geerts
10 maanden geleden

DB heeft inmiddels opgeroepen tot een prijsverhoging omdat de huidige prijs financieel onhoudbaar is.

Een studie heeft volgens Der Spiegel uitgezien dat de kosten van het Deutschland Ticket binnen enkele jaren gaan oplopen tot 10-15 miljard extra per jaar bovenop de subsidies die er al gegeven werden.

Opvallend is dat ProBahn, de lobbyclub van OV-reizigers (vergelijkbaar met Rover), het Deutschland Ticket een mislukking noemt. 1 miljoen extra reizigers op 85 miljoen inwoners is een minimaal resultaat tegen maximale kosten.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Een ander probleem van dit soort kortingen is dat het de nieuwe reizigers de de traditionele OV reizigers verdringen omdat de treinen overvol raken met goedkope kaart reizigers. Uiteindelijk keert deze dumptarieven zich tegen het OV. Het gaat niet alleen om de prijs, maar ook om de kwaliteit van de rit. Haringen in een ton is geen kwalitatieve ritbeleving; ook is dit niet alijd te voorkomen. Oplossingen zijn wel betalen per rit/dag, maar wel een stuk goedkoper. Aantrekkelijk genoeg om weer eens de auto te laten staan en lekker met het OV te gaan, maar niet de trein overvol hebben met dumpprijs reizigers. Wat er mijninziens moet gebeuren is het OV fiksen en de prijzen om te beginnen 20% omlaag. Alle abo’s en kortingen blijven als mensen vaker willen reizen. Uiteindelijk de prijzen naar 30 a 40% korting standaard en dan verdere kortingen via abonnementen. Geen specatulaire kortingen, maar verbeteren en het OV weer betaalbaar maken lijkt me de enige manieren om de spiraal naar beneden te keren en mensen weer in het OV te krijgen zonder extremen te creeren. Verder zou de groei van het OV geleidelijk moeten plaatsvinden, vandaar ik voorstander ben van geleidelijke tariefsverlagingen bij toename capasiteit van de treinen en een van te voren bepaald minimumniveau om te zorgen dat de kortingsmaatregel echt effectief is en op langere termijn betaalbaar.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als iedereen op drukke tijden moet kunnen zitten lopen de kosten zo op dat je iedere prijsverlaging kunt vergeten.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je zit op een lijn met ProBahn. Echter een groot deel van de €49 tickethouders geeft aan niet meer te kunnen/willen betalen. Vanuit linkse hoek is er in Duitsland daarom kritiek op ProBahn dat het OV straks alleen nog toegankelijk is voor de wat hogere inkomens als luxe kwaliteitseisen de kosten en de prijzen hoog houden. En dat de staat een dergelijk beleid dus niet moet subsidiëren.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Betaalbaarheid van het OV voor alle reizigers is een een groot punt van zorg en zeker nu de prijzen de pan uitreizen, de dienst onbetrouwbaar is en steeds meer reizigers wegblijven. Wat er moet gebeuren is de kop van de hoge prijzen moet eraf daarom zouden de tarieven met c.a. 10 a 20% omlaag moeten. OV moet weer betrouwbaar en schoon zijn en dan pas kan je weer nieuwe reizigers trekken. Mensen met weinig inkomsten zouden doelgerichte promo acties en ook mensen alert maken op kortingsregelingen gemaakt moeten worden. Voor de echte financiele onderkant zou dus andere maatregelen nodig zijn, maar normaliter vind ik wel dat je met ook met een laag inkomen wat OV ritten zou moeten kunnen veroorloven, dus ook treinritten. Veelal hebben de mensen net boven minimumniveau het slechter dan de gemiddelde minima. Dit soort dingen zouden uit de klimaatpot moeten komen, omdat als je automobilisten kunt verleiden om eens het OV te proberen en dit echt een aantrekkelijk product is er minder belasting is op de wegen en hiermee milieu en klimaatschade bespaard kan worden. Dit geld is beter besteedt dan aan teslasubsidies, asbestpanelen, zwaaipalen en andere vormen van discontinue stroom.

Zoals we nu doorgaan kwijnt het OV langzaamweg en worden de wegen steeds voller met alle maatschappelijke en milieugevolgen van dien. Dumpprijzen leidt tot enorm hoge kosten en/of tot verval van kwaliteit van de dienstverlening. We moeten naar meer en betrouwbaar en betaalbaarder OV, waarbij lage inkomens ook regelmatige OV gebruik kunnen veroorloven. OV is geen oneindige bron en is nooit gratis, ook niet als de belastingbetaler betaalt ipv reiziger. Waar op korte ritten de capaciteit een probleem kan worden kan wel zaken overwogen worden als 3+2 opstelling bij de stoelen, zoals dit ook in Belgie bestaat. Meer staanplaatsen kunnen ook op korte ritten, maar haringen in ton moet je echt niet willen. Wat mij betreft komt de stoptrein weer terug en de sprinter worden de korte ritten met veel stations – een soort s-baan, waar dus ook wat minder comfort toe kan, terwijl de stoptrein een normale stoelen inrichting behoudt.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Het OV in Duitsland kampt met hetzelfde probleem als in Nederland: de personeelskosten lopen door de aanhoudende eisen van de vakbonden volledig uit de hand. En dat betekent dat met het Deutschland Ticket de inkomsten dalen terwijl de kosten stijgen.

Wil het nog toekomst hebben dan zal het OV toch echt eens moeten gaan nadenken hoe het minder arbeidsintensief georganiseerd kan worden. Meer automatisering is dringend nodig.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Der Spiegel eigenaar is een fascistische miljardair, neo- liberale fake news verspreider en neo- liberale schapen zoals jij, geert, nee beter lemmingen lopen in het gelid de afgrond tegemoet!

Ik zit momenteel doelloos in de ICE naar Frankfurt, komend van Brussel.

Geert wat voor een job heb js nu?
Dragen jou aktiviteiten ook geestelijke bij tot een betere, schonere wereld voor de huidige en toekomstige generaties.
Totdusverre zijn jouw bijdragen hier, ondermaats!

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoe kun je nou aan iemand vragen of zijn/haar activiteiten ook geestelijke bijdragen tot een betere, schonere wereld voor de huidige en toekomstige generaties, als je zelf geen enkele inspanning daartoe doet? Met kansloze treinritjes maken, draag je helemaal niets bij. De volstrekt idiote manier waarop je communiceert, roept eerder weerzin op dan dat je mensen ervan overtuigt dat ze hun levensstijl moeten wijzigen. Want dat laatste is blijkbaar wat je wilt, maar je zult weinig medestanders vinden als je je blijft opstellen als iemand voor wie overduidelijk een langdurige behandeling door de GGZ noodzakelijk is. Vandaar dat ik medelijden met je heb.

Anoniem
10 maanden geleden

Het aantal files in de spitsuren is aanzienlijk minder.Files kosten kapitalen. Vrachtverkeer dat stil staat, kosten geld. Dat zou meegerekend moeten worden.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het OV wil juist in de spitsuren geen reizigers meer vervoeren, zie NS.

Anoniem
10 maanden geleden

Het heeft alles met politieke wil te maken.
CO2 – uitstoot bevorderen of actie ondernemen en het tegengaan.
Alle kleine beetjes helpen.
Vandaar D-ticket.
Je loopt, fietst naar de bushalte, het station.
Je betaalt voorvervoersmobiliteit dan 1,60 E per dag.
Je bent dan geen dief van je eigen portemonnee en je CO2- uitstoot is minimaal.
Daar draait het om.
Heb genoeg mensen gesproken die dankzij D-ticket duizenden Euros besparen, jan modaal in doorsnee 1 maandsalaris/loon.
Dus het is financieel en milieu -technisch het meest te prefereren.
Van een FDP-minister (auto-lobby) kan je een negatieve houding tav D-ticket verwachten. ERgo verzet ertegen.
Ik trein al 3 maanden met D-ticket heb vervoersmobiliteit in steden, regio’s en lange afstanden voor 1,60 Euros per dag. En ik belast niet huidige en toekomstige generaties met CO2- uitstoot itt tot automobilisten, wiens auto 98% van de tijd dure parkeerplaatsen in de betondorpen/steden innemen.

Het NL-ticket moet er komen.
Voor de huidige en toekomstige generaties opdat de CO2-uitstoot beperkt wordt.
Of neem voorbeeld aan Luxembourg, gratis OV.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het probleem is dat je de kosten bij de belastingbetaler neerlegt en dat die niet onbeperkt wil betalen voor andermans mobiliteit.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Andermans mobiliteit? Die “belastingbetaler” kan er zelf toch óók gebruik van maken.

Anoniem
10 maanden geleden

Wat, altijd zuurpruimen hier.
Ze gunnen mensen niet het D-ticket omdat ze dat voor 1 maand gebruiken, veek te goedkoop. Ja, natuurlijk dat kan kan ook in Nederland met flex-abonnementen.
Mensen kopen Sparpreistickets voor ICE, IC, EC gebruik, dit gebeurt ja al jaar, jaar uit.

Ook al stijgt het aantal OV-gebruikers maar met 4& op jaarbasis in het treinverkeer, dan is dat een groot gewin, beperking van de CO2-uitstoot.

Dat mensen in Duitsland en Nederland niet in de gaten hebben dat ze met lopen, fietsen en OV in abonnementsvorm waarbij D-ticket en NL-ticket, financieel en milieu technisch het beste is voor hen, de huidige en toekomstige generaties is hun eigen dommigheid te verdanken.
Kom maar op, jullie CO2-tuitstoot promotende tegenstanders van het D-ticket en NL-ticket.
Jullie lezen en kijken waarschijnlijk niet naar de nieuwsberichten inzake de klimaatkatastrofe die dagelijks vele regio’s landen op onze aardkloot trefffen. Zijn teveel bezig met ikke, ikke en .. … … …. .

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Sparpreis-tickets zijn enkel aantrekkelijk als je minstens 4 maanden van tevoren boekt, niet op de druktes dagen (vrijdag en zondag) reist, de druktes verbindingen mijdt, etc. Als ik morgen naar München wil, dan betaal ik de hoofdprijs, omstreeks €200,-. Die Sparpreisen zijn puur een soort van yeald-management wat je ook in de luchtvaart en bij hotels ziet. Niets geen liefdadigheid, puur commercie.

Verder snap ik wel de kritiek van de mensen hierboven, maar dan zou je moeten differentiëren. Goedkoop (€600-€800 per jaar) jaarabonnement voor vaste reizigers en een duurder (€69-€79 per maand) maandabonnement voor de meer incidentele reiziger. Ook kun je kijken of je voor sommige abonnementen een beperking van niet reizen tussen 6:00 en 9:00 erop kan zetten, zodat je goedkope D-Ticket-reizigers kan weren in de drukke en dure ochtendspits.

Mandemaker
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Misschien benzine / Diesel 40 cent duurder maken,en bij alle 100 Liter een monatsticket gratis.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Mandemaker

Goed idee. Verstandig.
Of geef de mensen een berekeningstool zodat ze zien dat autorijden veel meer kost dan D/Nl-ticket.
1 liter brandstof 2,02 E,
D/NL-ticket 1,60 E per dag.
Of dagelijks voor en na het nieuws,
Met NL/D-ticket onderweg voor 1,60 E per dag.
Loop of fiets naar de supermarkt, sportclub enz. en bespaar op je vervoersmobiliteit. En de huidige en toekomstige generaties zijn je dankbaarvoor het beperken de klimaatkatastrofe.

Steef
10 maanden geleden

Ik denk dat het effect van het Deutschlandticket op de lange termijn alleen groter wordt: vervoersgewoontes veranderen maar langzaam. Als je overweegt om een auto te kopen, is het financiële plaatje opeens een stuk anders, dus zou ik verwachten dat het autobezit en gebruik langzaam daalt. Langzaam zullen ook frequenties hoger worden door het gestegen gebruik, waardoor het aantrekkelijker wordt en zo komt het ov in een opwaartse spiraal.
Het Deutschlandticket is een subsidie aan de ov-gebruiker, maar dit is verdedigbaar omdat het alternatief, de auto, een legio aan maatschappelijke nadelen heeft (neemt veel ruimte in, geluidsoverlast, CO2-uitstoot, stikstofbelasting, hogere kans op ongevallen, minder aantrekkelijke buitenruimte en vast nog wel meer.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Steef

Inderdaad, goed verwoord, samengevat.
wijs die neo-liberalen maar eens op hun dommigheid die de wereld gebracht heeft waar we nu zijn.
How to blow up a pipeline, cruiseship, planes and cars or prevent it.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Steef

Dat het D-Ticket op termijn steeds meer effect heeft klopt, dat blijkt ook uit studies. Alleen lopen daarmee de kosten voor de belastingbetaler ook steeds harder op omdat het onrendabele groei is.

Steef
10 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Even wat bierviltjesberekeningen over de haalbaarheid van een Deutschlandticket in Nederland:

de NS haalde in 2022 ongeveer 2 miljard euro op uit reizigersomzet (bron jaarverslag NS). Naast NS heb je nog een paar andere treinvervoerders. Het aantal reiskilometers met regionaal vervoer is ongeveer een derde van het aantal treinkilometers (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/openbaar-vervoer). Laten we zeggen totale reizigersomzet in 2022 is ongeveer 3 miljard.

Elke dag maakt ongeveer 6% van de bevolking gebruik van het ov (bron: cbs). Bij gebrek aan bruikbaardere cijfers, laten we zeggen dat het nu voor ongeveer 15% van de bevolking zou lonen om een maandkaart te kopen. Dan levert dit 1,5 miljard euro op aan omzet. Dus is een extra subsidie nodig van 1,5 miljard euro.

Dit geeft een indicatie van het extra belastinggeld dat nodig is, dit is op een overheidsbegroting van 400 miljard per jaar, dus we hebben het niet over een onbetaalbare exercitie. Dus hierbij het gewenste realisme 🙂

Als door het plan het ov-gebruik stijgt, zal er wellicht absoluut meer geld nodig zijn om de capaciteit uit te breiden. Openbaar vervoer wordt wel efficiënter bij een hoger gebruik, dus dat is voor de kwaliteit van het netwerk alleen maar goed. De kosten per persoon zullen daardoor alleen maar lager worden. En er kan weer worden bespaard op autoinfrastructuur. En wellicht op armoedebeleid door lagere kosten van levensonderhoud en/of grotere kans op werk door afgenomen vervoersarmoede. Dit naast alle voordelen die ik hierboven al noemde.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Steef

Als in plaats van 6% voortaan 15% van de mensen gebruik gaat maken van het OV zul je dat enorm moeten uitbreiden waardoor de kosten explosief stijgen.

Coasttrain
10 maanden geleden

Of de OV bedijven moeten het voorbeeld van Zwitserland overnemen; 1 vervoerbewijs voor 1 maand of 3 maanden voor al het openbaar vervoer (trein, bus, tram, waterbus en metro.

bert sitters
10 maanden geleden

Even nog voor alle duidelijkheid. Dit ticket geldt voor alle regionaal vervoer: trein, metro, bus en tram en wordt betaald door federale Duittse regering en de deelstaten. Dit geld kan dus niet aan andere doelen besteed worden.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

@Bert. Hoeveel CO2 subsidie wordt er in Duitsland conform het nederlands onderzoek naar CO2 subsidie in Duitsland verleend.
Ik denk/weet dat de overheidsbijdrage aan een minimale CO2 uitstoot vervoersmobiliteit nog geen 1% zal zijn van de maximale CO2 uitstoot vervoersmobiliteiten: auto, vliegtuig, schepen met als grootste vervuiler het cruiseschip!
How to blow up/sink a cruiseship? Haal de subsidie ervan af.

bert sitters
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Noem u naam, als met mij in discussie wenst te treden.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

@bert
Ik treed niet in discussie.
Ik geef mijn standpunten, inzichten, kennis weer.
Kennis gestaafd door wetenschappelijke inzichten.
En NIET door ikke, ikke en de rest mag stikken, bekijken het maar.
Inclusieveren ipv exclusieveren.
Dus tegen neo-liberale gedachtegoed.

Wilma Dondergoor
10 maanden geleden

Ik zal eerlijk zeggen dat ik een Deutschland Ticket gekocht heb juist omdat die zo goedkoop is. Ik kan met mijn bijstandsuitkering geen vakantie betalen. Nu heb ik drie dagen gereisd met de trein. Ben vanuit Winterswijk naar Coesfeld of Hamminkeln gereden en van daaruit verder met de trein. Dag naar Goslar, dag naar de Lorelei en een dag naar Winterberg. Dat was mijn vakantie. Ik heb er enorm van genoten.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Wilma Dondergoor

En zo ken ik vele gewone nederlanders die van het D-ticket gebruik konden/wilden maken om ook eens te reizen.
En die ook voorstanders van een NL-ticket zijn.
Btw ik reis Bahncard 100.
Trouwens de trein-infrastruktuur wordt toch door ieders belastingafdrachten gefinancierd.

bert sitters
10 maanden geleden
Antwoord aan  Wilma Dondergoor

Het Deutschland-tickets is is niet alleen voor mensen met weinig geld. Er zijn ook tal van mensen met een goed inkomen die hiervan profijt trekken.
Ik maak me meer druk mensen met een laag inkomen die niet eens hun dagelijkse boodschappen kunnen betalen. Daarvoor is een juiste inkomenspolitiek noodzakelijk. Dat is wat anders dan cadeautjes rondstroppen naar Jan en alleman.

Karel Geerts
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

Veel mensen die klagen dat ze hun boodschappen niet kunnen betalen zouden ook kunnen overwegen om te gaan werken.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

@karl geerts heb je eens overwogen minder te gaan werken, zodat een ander ook kon/kan gaan werken.
Karl wat voor werk doe je? Draag jouw werk bij tot een betere wereld voor iedereen of ben je aan het vervuilen, of dossiertjes door te schuiven, heb je geen andere, betere levensinvulling?
Leef je om te werken of werk je om te leven?

Karel Geerts
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

@anoniem
Er zijn honderduizenden vacatures (ook voor mensen zonder enige opleiding) en 400.000 mensen in de bijstand. Ga nou niet beweren dat er geen werk is.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Veelonzinbanen.
Meeste.
Wat voor een job heb jij nu?

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

@Karel Geerts. Ik vind het financieel faciliteren van mensen die ervoor kiezen om geen zinvolle invulling aan het leven te geven een vorm van mishandeling. Die mensen zullen zichzelf op den duur immers existentiële vragen gaan stellen, terwijl de kwellende zin van hun leven feitelijk bestaat uit het wachten op steun (in de vorm van gratis geld en gecreëerde hulpbehoevendheid) en de bestrijding van eenzaamheid, door afhankelijkheid van mensen die we net als hen in leven laten, zodat ze zich in feite bezig kunnen houden met onbenulligheden tot ze dood gaan. Absolute kansloosheid! En we betalen er gewoon voor…

Om dezelfde reden ben ik zo tegen de uitholling van het vak van conducteur. De interpretatie die veel HC’s daaraan geven, is immers gewoon een vorm van kwelling. Je steeds weer een groot deel van de dag terugtrekken in een hok, zonder zinvolle invulling van je tijd, werkt geestdodend en is funest voor je zelfrespect. Doordat zowel vakbonden als NS het niet aandurven om er meer invulling aan te geven, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat prestaties beloond worden (in plaats van aanwezigheid), mishandelen ze die mensen gewoon. Ondanks dat die mensen daar zelf voor kiezen. Je werkdagen vullen met het kijken van filmpjes op Youtube (zoals veel conducteurs doen) is ongeveer net zo inhoudsloos als de hele dag doppen sorteren op kleur, om ze aan het eind van de dag weer bij elkaar te flikkeren om de volgende dag weer hetzelfde te doen.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  bert sitters

@bert
Daarom kunnen de belastingen van boven-modaal verhoogd worden.
Zij profiteren van de gehele infrastruktuur in de samenleving die door alle inwoners ( vooral de 70% van de inwoners, die arm tot modaal verdienenden) gefinancierd wordt.
En kan er een inkomenspolitiek gevoerd worden dat het hoogste salaris 5 x het modale salaris is en dat het laagste inkomen een leefbaar inkomen is.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als de belastingen boven modaal nog verder verhoogt is het zinloos om überhaupt nog te gaan werken. De oeverloze subsidies voor de laagste inkomens zijn het grote probleem.

Otto
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wie gaat er dan nog studeren en werken? Alleen Gekke Henkie. En waar haal je dan de machinisten voor jou bijna gratis NL-ticket vandaan?

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De definitie van modaal is juist dat 50% meer verdient en 50% minder. Je kletst weer uit je nek.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is makkelijk praten over wat mensen die boven modaal verdienen moeten lappen, als je zelf meer uit de staatsruif vreet dan je erin stopt.

Als hier dezelfde anoniem aan het woord is die niet kan ophouden te spreken over z’n volstrekt zinloze reisjes door Duitsland, heb je een enorme plaat voor je harses.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@realismegraag.
Vraag ben jij een betrokken werker? (15% van de werkenden en werkzoekende bevolking) ik denk van niet.
Behoor je tot de 35 % die maar gaat werken, want van je werk moet je leven anders geen eten?
Of ben jij, zo als ik je inschat iemand die met tegenzin gaat werken, het moet en dan maar de zaak frustreert, voor jezelf en voor anderen. Iemand die niet kan, weet, wil om de sameeleving vooruit te helpen.
Die een miezerig bestaan leeft en aan zijn trekken komt door op anderen af te geven.
Was je lid van een of ander neo-liberale dispuut, studentenvereniging?
Maak juiste(re) keuzes. Doe je ook iets voor huidige en toekomstige generaties.
Ga voor Welzijn ipv overbodige welvaart.
Geschreven op terras Zeill-Kitchen, Frankfurt.
Waar bij het RMV reisezentrum, zoals altjd de afgelopen maanden, mensen in de rij staan voor het D-ticket.

Anoniem
10 maanden geleden

@ allewijsneuzen.hier.
In het nieuws: jaarlijks 37,5 Miljard Euros subsidies aan fossiele sector/Co2-uitstoters.
Exclusief de kosten voor alle klimaatrampen, de overstromingen, de verdroging van landbouw gronden, huizen op palen, biodiversiteit etc.

Realisme graag
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wij van de milieubeweging adviseren de milieubeweging. Dit soort pseudo-onderzoeken moet je niet serieus nemen.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Genoeg financiële argumenten om de CO2- MINIMALE-uitstoot vervoersmobiliteit trein en E-bussen gelijk Luxemburg in Nederland gratis of bijna gratis (NL-ticket) te maken. De wereld, het klimaat heeft geen tijd meer voor neo-liberale gezeik, dommigheid.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De voorlopig behaalde resultaten met betrekking tot het D-ticket, zoals beschreven in dit artikel, zijn eerder teleurstellend dan hoopgevend. Er is in elk geval absoluut niet zichtbaar sprake van een totale modal shift van de auto naar het OV en die lijkt er ook niet te komen. Het resultaat voor het milieu is derhalve nihil. Daaruit valt eerder te concluderen dat het niet zinvol is een NL-ticket in te voeren, dan dat er een noodzaak bestaat tot de invoering daarvan. Zeker niet als dat als gevolg heeft dat mensen zoals jij iedere dag zinloze reizen gaan maken. Want blijkbaar blijk je niet te kunnen bevatten dat de iedere zinloze rit per definitie onnodig belastend is voor het milieu.

In Nederland kan NS het huidige aantal passagiers amper behappen en al het nieuws kondigt magere jaren (decennia) aan qua beschikbaarheid van openbaar vervoer. Als we de prijzen enorm verlagen, betekent dat een ramp voor mensen die momenteel voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. NS en Prorail zijn gezamenlijk immers niet in staat een betrouwbaar product te leveren op basis van extra vraag, met als enige mogelijke gevolg dat het spoor helemaal vastloopt.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@annemiek ben je weer neo-liberale gezever aan het etaleren.
Trouwens zou je niet eens aan het werk gaan.
Je hebt het toch steeds over werken.
Jij leeft toch om te werken, onzinjobs, levensinvulling.
Jneo-liberaal gezever maakt de superrijken rijker en allen daar werk- en loonslaven. Free your mind.

Trouwens kom jij wel buiten, laat staan in het OV.
Ik zie bezettingen van 10% (busvervoer) tot 50 – 60% in ICE. En in RE en RB 30 -40 %.

Zal wel te maken hebben met luie werkhouding en afgeven op anderen. Eigenlijk het projecteren van jouw…. leven op anderen
Triest persoon ben jij.

Jouw gebrek aan kennis over de feitelijke situatie verpakt met neo-liberale gedachtegoed, fake news brengt het OV voor iedereen, niet verder trol!

Anoniem
10 maanden geleden

Belgische NMBS-slogan: Treintijd mijn Tijd.
Hoe schoon verwoord.
Chapeau!

Anoniem
10 maanden geleden

NL-Ticket financierbaar.
De subsidie aan het fossiele vervoer naar grats/betaalbaar OV in Nederland.

Anoniem
10 maanden geleden

@annemiek het zijn de betere verdienden, inkomensgroepen die het meeste profiteren van alle goederen en diensten in de samenleving.
Die met hun neo-liberale(schijn) oplossingen de wereld gebracht heeft waar ze nu staat.
Die hun zakken gevuld hebben door het uitbuiten van mensen, natuur, klimaat.
Allemaal gekke henkies en ingrids, die neo- liberalen.
Het afschuim van deze wereld die te lui en dom zijn om oplossingen te implementeren die reeds 40 jaar bekend zijn.

Anoniem
10 maanden geleden

D-ticket, Klima-ticket, FR-ticket, NL-ticket, Luxembourg ticket.

Nu:
https://www.nu.nl/economie/6279517/frankrijk-werkt-aan-plan-voor-onbeperkt-reizen-met-ov-naar-duits-voorbeeld.html#nujij

Frankrijk werkt aan plan voor onbeperkt reizen met ov naar Duits voorbeel

Frankrijk wil net als in Duitsland een ov-kaart voor een vast bedrag per maand invoeren. Daarmee kunnen reizigers maandelijks onbeperkt gebruikmaken van bijvoorbeeld regionale treinen. Dat bevestigde de Franse president Emmanuel Macron maandag.
Macron werd in gesprek met een populair YouTube-kanaal gevraagd naar het Duitse initiatief en of hij daar voorstander van is. Volgens de Franse president zijn premier Elisabeth Borne en minister van Transport Clément Beaune al begonnen met de voorbereidingen van zo’n plan. Alle Franse departementen die voorstander zijn van het idee, kunnen zich aansluiten, liet Macron weten.

In april ging in Duitsland het zogeheten Deutschlandticket in de verkoop. Daarmee kunnen reizigers elke maand voor 49 euro onbeperkt gebruikmaken van bus, tram, metro en trein. De intercitytreinen en hogesnelheidstreinen zijn niet bij het maandelijkse ov-abonnement inbegrepen.

Het Deutschlandticket werd ingevoerd na het succes van een vergelijkbaar initiatief in de zomer van 2022. Toen was het mogelijk om voor 9 euro een hele maand met het ov te reizen. Dat abonnement was verkrijgbaar in juni, juli en augustus en diende als middel om de impact van de inflatie en hogere energieprijzen in Duitsland te compenseren. Ook minister Beaune ziet de plannen als een steuntje in de rug voor de Franse bevolking.

Wanneer de plannen in Frankrijk gereed moeten zijn, zei Macron maandag niet. Ook is nog niet duidelijk of naast regionale treinen ook metro’s, trams en bussen onder het abonnement zullen vallen. Volgens Macron zijn de plannen om meer mensen de trein te laten nemen, onderdeel van het streven om de Franse CO2-uitstoot te verlagen.

Het is de politiek die het regelt.

Erno-Berk
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Laten ze in Frankrijk eerst maar eens een fatsoenlijke dienstregeling voor het regionale openbaar vervoer invoeren, voordat ze met goedkope abonnementen komen. Hetzelfde geldt voor andere landen met een hele magere dienstregeling: Spanje, Italië buiten Lombardije, Polen, Slovenië. Frankrijk is totaal onaantrekkelijk om als toerist te gaan treinen door de belabberde dienstregeling en de vele stakingen.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@erno Zuurpruim, neo-liberaaltje.

Wat zoek je op treinreiziger?

Otto
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

In Frankrijk kunnen ze dat makkelijk doen. Op de meeste lijnen rijden toch maar 4 of 5 treinen per dag.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

@otto
Otto er bestaat ook zoiets als stedelijk, agglomeratie, regionaal verkeersmobiliteit.
Het is een politiek voornemen om de CO2 -uitstoot vanwege verkeersmobiliteit te beperken.
Er zullen additionele investeringen gerealiseerd worden om meer lijnen op de bestaande infrastruktuur te laten rijden.

Otto
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Regionaal vervoer van enige significante omvang is er rond Parijs, Lyon, Straatsburg, Lille en Marseille, veel meer niet. Voor de rest zijn het vooral regionale lijnen die meestal infrequent bereden worden (wat ook niet vreemd is omdat het Franse platteland heel erg ontvolkt is).

Anoniem
10 maanden geleden

Het Burgerinitiatief in Nederland ‘ Maak het vervoer openbaar’ voor het publiek gratis toegankelijk heeft de vereiste 40.000handtekeni gen binnen. Dit burgerinitiatief komt nu rechtstreeks op de agenda van de 2ekamer.
Een feestdag voor alle OV liefhebbende Nederlanders en alle positieve gebruikers van de deze website, treinreiziger.nl
En nu moet de politiek kleur bekennen!

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een actie van weer een extreem-links clubje dat vindt dat alles maar gratis moet zijn, niet tekenen dus.

Werknemer
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ze beweren dat ze onafhankelijk zijn van de politiek maar het bestuur bestaat alleen maar uit mensen van GroenLinks.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Werknemer

Blijf naar CO2-uitstotend propagerende neo-liberale pers/fake news lezen.
Wetenschappelijke rapporten zijn aan jou niet besteed.
Wederom exponent domrechts, trol.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wel gratis mensen, natuur, klimaat uitbuiten. Rechtse neo-liberale prietpraat.
Wederom dom rechts.

Anoniem
10 maanden geleden

Missie geslaagd.
Europese landen gaan de goede weg op.
Investeringen in betaalbaar OV voor iedereen worden op de rails gezet.

Anoniem
10 maanden geleden

Na 40 jaar neo-liberale verwarlozing.

Frans E.R. Eekhout
10 maanden geleden

“Try-out”
Deze nieuwe ticket is meer een try-out ticket om een maand lang met lokaal vervoer, dus niet de lange IC en ICE ritten en dergelijke te reizen, en te proeven van het Duitse lokale Ov. Als men na een maand toch van mening is dat het of toch te duur, te ingewikkeld of omslachtig is, reist men gewoon weer als vanouds met z’n eigen auto als men die heeft en wie de smaak te pakken heeft kiest voor een abonnement die ook op lange termijn meer soelaas en kortingen biedt.
Tijdens de vorige actie was het in bijvoorbeeld Aachen HBF en in de stad merkbaar drukker geweest en de toeloop naar de regionale treinen in het bijzonder. Na de actie periode normaliseerde het aanbod van reizigers, dus mag men van deze Deutschlandticket het zelfde effect verwachten. Je moet vooral van haringen houden, want ik zag menige trein met mensen als haringen in een Duitse ton zitten en staan.
En Nederland, die is geen liefhebber van het OV en de luchtvaart, dit laatste onder de verwerpelijke noemer van “krimp” en laat een en ander alles duurder worden en onbetaalbaar en laat de reiziger gewoon aan z’n lot over, maar ja dat is typisch Nederland waar infraprojecten ook al niet goed uitgevoerd worden en tot stand komen. Het moet een “wonder” heten als men in ons land een “Nederland ticket” zal gaan invoeren, dat zou meer een wensdroom worden, maar geen wijsheid…

Anoniem
10 maanden geleden

Het D-en FR- AT klima- en NL-ticketstickets zijn te gebruiken in eigen stad en regio. Dus met de bus, tram je afstand afleggen.
Optimaal dichtstbijzijnde bushalte te voet of met de fiets. Klimaatneutraal. Besparing ipv auto 1 km, 0,48 E. Geen parkeerkosten op je bestemming, geen maatschappelijke kosten gratis parkeervoorziening. Je bespaart reeds bij heen en terug groter/gelijk dan 4 km 4 x 0,48 E/km = 2,12 E – 1,66 E ( NL-ticket/ dag) =0,46 E/dag.
En vooral je bespaart op je CO2-uitstoot, 1 dag per week niet hoeven te werken voor het hebben van een auto.

David Nijenhuis
9 maanden geleden

Het ticket trekt ook mensen aan die het niet zo nauw nemen met de gedragsregels in de trein. Zeker in gebieden waar tegen bijbetaling van de 1e klas gebruikgemaakt wordt, leidt dat soms door drukte in de 1e klas en dat daar mensen reizen die menen recht op van alles en nog wat te kunnen hebben. Zo had ik vorige week in Berlijn last van iemand die vond dat ik niet mocht bellen, omdat hij voor rust had bijbetaald. Sorry, maar in de regionale treinen heb je geen stiltecoupé’s, dus negeerde ik hem, waarop hij luid erdoorheen ging tetteren, zodat ik geen normaal telefoongesprek kon voeren (werd gebeld voor het noteren van een afspraak, dus met slechts 1-1,5 min was ik klaar geweest!) en het heb moeten beëindigen. Eigenlijk raar dat mensen op deze manier voor zowat een dubbeltje op de 1e rang kunnen gaan zitten en zich daardoor van alles en nog wat gaan toe-eigenen, terwijl anderen (dus met een gewoon 1e klasticket, (of Sparpreis) daar last van hebben. De Duitse 1e klasbijbetaaloptie moet zsm verdwijnen. Met een Länderticket, of Quer Durch Land-Ticket mocht ook niet voor de 1e klas bijbetaald worden. Hongarije heeft ook reispassen (Országbérlet) (en in Luxemburg kun je zelfs gratis reizen), maar in beide landen wordt combinatie ervan met klasverhogingen onder geen enkel beding niet aanvaard. Dat moet met het Deutschlandticket ook gebeuren: wie 1e klas wil reizen, koopt maar gewoon een (veel duurder) 1e klasticket, of abonnement/BahnCard 100!