Detacheringsbedrijf na incident Stavoren tijdelijk van het spoor

Detacheringsbedrijf Spoorflex Safety First mag vier weken niet op het Nederlandse spoor werken. De druppel die de emmer deed overlopen was het treinongeluk in Stavoren, zegt een woordvoerder van spoorbeheerder Prorail.

Spoorflex levert onder andere werktreinbegeleiders, zoals ook bij de slijptrein die in Stavoren crashte. "Als aan het spoor wordt gewerkt, kent een machinist het baanvak vaak niet en weet hij bijvoorbeeld niet wat een veilige snelheid is. Het is dan gebruikelijk een werktreinbegeleider mee te sturen die het gebied wel kent", legt de woordvoerder uit. De werktreinbegeleider werkt dus hetzelfde als een loods bij schippers.

Meerdere incidenten
Zo´n begeleider moet dan scherp toezicht houden op de machinist en dat hebben de begeleiders van Spoorflex volgens Prorail de afgelopen tijd niet gedaan. "Sinds vorig jaar zijn er vijf incidenten geweest", zegt de woordvoerder. Om wat voor incidenten het gaat, wil hij niet toelichten. "Ze waren in ieder geval niet alert genoeg."

Stavoren
Spoorflex was ook betrokken bij het treinongeluk in Stavoren. "Wat er precies is gebeurd, moet nog blijken. Maar door het incident hebben we Spoorflex nog eens nagetrokken." De incidenten los van elkaar zijn geen reden om de vergunning voor het bedrijf in te trekken, maar alles bij elkaar opgeteld wel.

Werkplekbegeleiders
Het gaat volgens de woordvoerder om een zware maatregel. Sinds vorig jaar is het drie keer eerder gebeurd. Spoorflex moet nu met een verbeterplan komen. De maatregel heeft ook betrekking op de werkplekbegeleiders omdat die onder dezelfde vergunning vallen. "Bij werkzaamheden aan het spoor zie je mensen in oranje en mensen in gele hesjes. Degenen met de gele hesjes zijn de werkplekbegeleiders, zij zorgen ervoor dat degenen in de oranje hesjes veilig werken." 

Spoorflex
Het detacheringsbedrijf werkt voor meerdere bedrijven. Van goederenvervoerders tot reizigersvervoerders. De NS is sinds kort één van de klanten. Het bedrijf is naar eigen zeggen marktleider voor het leveren van veiligheidspersoneel in de spoorwegbranche,

Speno
Eerder mocht het Zwitserse bedrijf Speno, eigenaar van de verongelukte slijptrein op last van de IVW niet rijden op het Nederlandse spoor. Woensdag werd echter bekend dat Speno onder strikte voorwaarden weer mag rijden.

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug