Aan het einde van dit jaar zal éénderde van de Belgische reizigerstreinen voorzien zijn van het nieuwe TBL1+-beveiligingssysteem. Dat hebben de Belgische Spoorwegen (NMBS) vandaag bekend gemaakt.
Het nieuwe beveiligingssysteem biedt meer veiligheid. Zo zet het nieuwe systeem treinen stil, als ze driehonderd meter vóór een stoptonend zijn nog harder dan 40 km/h rijden. Als er voorbij een rood sein wordt gereden, stopt de trein ook. Met het huidige systeem kunnen treinen met hoge snelheid door rood rijden.
Aan het einde van dit jaar moeten 319 van de 1021 treinen voorzien zijn van het nieuwe systeem. Eind 2013 moet de klus geklaard zijn. Dat duurt nog lang, maar dat komt door een woordvoerder van de NMBS doordat het vier dagen tot drie weken duurt om een systeem in te bouwen.
Machinisten zijn niet te spreken over het nieuwe systeem. Zij willen dat het Europese ETCS-systeem direct ingevoerd wordt. De HSL tussen Nederland en België is met ETCS uitgerust. De ontevredenheid over de veiligheid was ook één van de aanleidingen voor de afgelopen staking.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…