Vanaf 16 december 2019 is Utrecht een tramlijn rijker: de Uithoflijn. De nieuwe lijn, tram 22, verbindt Utrecht Centraal met het Science Park. De tram start met een frequentie van 10x per uur. Stapsgewijs wordt de frequentie vervolgens verhoogd naar 16x per uur. Om de start van tram 22 te vieren is de tram zaterdagmiddag 14 december gratis toegankelijk.
De tramlijn vervangt in Utrecht de drukke buslijn 12. Dat is op dit moment de drukste buslijn van Nederland. De tramlijn zal vanaf de start direct meer capaciteit hebben dan de bus. “Op dit moment bieden de bussen van lijn 12 in het drukste uur van de ochtendspits een capaciteit van ca. 4.000 reizigers”, schrijft de provincie Utrecht in een brief. “De capaciteit die Tram 22 biedt, is 4.320 reizigers per uur. Dit biedt voldoende capaciteit om de huidige busreizigers comfortabel per tram te kunnen vervoeren, plus ruimte voor een verwachte groei van het aantal reizigers in de eerste helft van 2020.”
De frequentie van 10x per uur komt neer op iedere 6 minuten een tram. Om voldoende reizigers te kunnen vervoeren zullen de trams met een dubbel tramstel rijden. Bij de start van het nieuwe collegejaar (september 2020) gaat de frequentie omhoog naar 12x per uur. “Naar verwachting zal de frequentie van 16 keer per uur per richting niet eerder nodig zijn dan december 2020”, aldus de provincie.
Om de hogere frequenties te kunnen bieden moeten er eerst nog een aantal technische aanpassingen gerealiseerd worden. “Na een gewenningsperiode gaan we een nieuwe versie van besturingssoftware installeren om een hogere frequentie te kunnen testen”, schrijft de provincie. Ook moet de hardware worden aangepast, voordat de frequentie verder opgeschroefd kan worden.
Ondanks dat de Uithoflijn uitvoerig getest is, sluit de provincie niet uit dat er problemen naar voren komen tijdens de exploitatie. “De twee grootste technische issues, de Automatische Rijweg Inlegging en assentellers, zijn nog niet voor de volle 100% opgelost. Daardoor bestaat de kans, dat door onvoorziene storingen de beschikbaarheid van de infrastructuur tijdelijk lager is dan voorzien”, aldus de provincie. Daarom is er een calamiteitenvloot van 11 bussen beschikbaar die desnoods kunnen invallen.
Ook wordt er rekening mee gehouden dat de nieuwe CAF-trams in het begin problemen kunnen hebben. “Het is gebruikelijk om bij een nieuwe vloot, welke een beperkt aantal kilometers heeft gereden, rekening te houden met de mogelijkheid op nieuwe storingen waardoor de beschikbaarheid van voertuigen tijdelijk onvoldoende is”, schrijft de provincie. Ook dan kan er overgeschakeld worden op het calamiteitenplan.
Volgens NRC Handelsblad is de Uithoflijn de duurste tramlijn van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost. De opening kan alleen doorgaan als de indienststellingsvergunning wordt verleend. Uiterlijk begin december is duidelijk of deze vergunning wordt gegeven.
Opening Uithoflijn
De Uithoflijn gaat doordeweeks rijden van 6:00 uur tot circa 22:00 uur. In het weekend blijven de trams in de remise en moeten reizigers het met de bus doen. Een uitzondering vormt zaterdag 14 december. Dan viert Utrecht de opening van de nieuwe tramlijn. De Uithoflijn kan die dag tussen 14:30 en 17:30 uur gratis gebruikt worden.
This post was last modified on 19 november 2019 22:29
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…