fbpx

De Lijn verplaatst wagenverkoop succesvol naar voorverkoop

30 mrt 2010 11:23

Negentig procent van alle reizigers koopt haar busticket in België anno 2010 via voorverkoop. Dat was vier jaar geleden wel anders: toen kocht slechts vijf procent van de reizigers een ticket in voorverkoop. Door de invoering van een SMS ticket wil De Lijn haar wagenverkoop verder terugdringen. Daarmee hoopt het bedrijf de bussen stipter te kunnen laten rijden. 

Stiptheid
"Stiptheid wordt door reizigers als een belangrijk kwaliteitsaspect gezien van het Openbaar Vervoer. De stiptheid wordt mede bepaald door de drukte op de weg, weersomstandigheden en dergelijke. Daar kunnen wij weinig aan veranderen. Maar wat ook een rol speelt is de tijd die een buschauffeur moet besteden aan de verkoop van tickets. Daar kunnen wij zelf wel iets aan doen" legt Tom Van de Vreken van De Lijn uit.

Voorverkoop
"We hebben toen besloten om de voorverkoop te gaan stimuleren. In 2006 was een ticket in voorverkoop even duur als in de bus. Daar hebben we verandering in gebracht. Maar er zijn ook reizigers die ongepland met de bus willen. Voor die reizigers hebben we het SMS ticket ingevoerd. Dat is goedkoper dan een kaartje kopen bij de chauffeur, maar duurder dan voorverkoop."

Tarieven
Een kaartje voor een uur kost in voorverkoop 1,20 euro. Via SMS kost het ticket 1,30 euro + 0,15 euro telecomkosten. Bij de chauffeur moet de reiziger 2 euro neer leggen. In Gent en Antwerpen kent men het SMS ticket sinds september 2007. In de rest van Vlaanderen kan sinds februari met het SMS ticket gereisd worden. En daar wordt gretig van gebruik gemaakt. In de eerste twee maanden is het SMS ticket 110.000 keer gebruikt.

Antwerpen
Met name in Antwerpen is het SMS ticket populair. Dat komt mede doordat het SMS ticket daar al langer beschikbaar is. 53% van het aantal verkochte SMS tickets werd gebruikt in Antwerpen. In Oost-Vlanderen is dit aandeel 32%. Dan duikelt het percentage naar 9% voor West- Vlaanderen en 5% voor Vlaams-Brabant en amper 1% voor Limburg.

Succes
Het verplaatsen van de ticketverkoop van de bus naar voorverkoop is succesvol gelukt. Slechts tien procent van de reizigers koopt nog een ticket in de bus. In 2006 was dit nog 95 procent. Maar of de bussen daardoor ook echt stipter zijn gaan rijden, blijft onduidelijk. "We hebben geen stiptheidscijfers. En bovendien zijn er ook nog externe factoren die we niet in de hand hebben. Maar je zou zeggen van vel" aldus De Lijn woordvoerder. 

Zie ook: