fbpx

DB neemt afscheid van diverse nachttreinen

Het is een drukte van jewelste op het treinstation van Berlijn op deze koude ochtend in december. Forenzen haasten zich in en uit de glimmende hogesnelheidstreinen, maar een van de perrons is opvallend leeg. Totdat er opeens een vuile locomotief het station komt binnenrijden, met een rij wagons die waarschijnlijk voor het laatst in de jaren tachtig als modern werden beschouwd.

Het is de CityNightLine uit Parijs, twintig minuten te laat. Het is de laatste stop op een lange reis. Niet alleen voor de reizigers, maar binnenkort ook voor de treindienst zelf. De slaaptrein rijdt deze week voor het laatst.

Concurrentie
De Duitse spoorwegen, Deutsche Bahn (DB), hebben besloten de dienst te schrappen. Ooit reed de slaaptrein door tot Moskou, maar de verliezen zijn niet meer te dragen. De concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen heeft de slaaptrein de das omgedaan. "De vraag is de afgelopen tien jaar met dertig procent afgenomen vanwege de lagere prijzen van vliegtickets", zegt woordvoerster Susanne Schulz van DB.

Prijskaartje
Een kaartje voor de slaaptrein is in een ligcoupe beschikbaar vanaf zo´n 60 euro. Dan lig je als reiziger met drie anderen in een coupé en ben je twaalf uur onderweg. Met het vliegtuig ben je met twee uur (inchecken, en voor- en natransport niet meegerekend) op de plaats van bestemming, voor 55 euro.

Nachttreinen naar Nederland
Niet alleen de dienst tussen Berlijn en Parijs moet eraan geloven. Ook de nachttrein Amsterdam – Warschau / Praag rijdt vanaf zondag niet meer van en naar Nederland. De nachttreinen naar Kopenhagen werden al in november opgeheven. Ook andere CityNightLine treinen van en naar Parijs verdwijnen.

Petitie
Treinliefhebbers vrezen dat alle andere slaaptreinen in Europa hetzelfde lot te wachten staat. Ze hebben petities ingediend op nationaal niveau en bij de Europese Unie om de in hun ogen milieu- en familievriendelijke manier van reizen te behouden. Ook Rover probeerde in Nederland de straks opgeheven nachttreinen met een petitie te redden. 

Romantisch
Met een treinreis van Berlijn naar Parijs stoot een reiziger de helft zoveel CO2 uit als met het vliegtuig, staat op de website van Deutsche Bahn. Bovendien, voor kinderen vanaf 2 jaar moet de volle mep betaald worden voor een vliegticket, terwijl ze tot hun 15e gratis mogen meereizen met de slaaptrein. Andere treinfanaten wijzen erop dat reizen over het spoor iets romantisch heeft en dat mensen tot rust komen tijdens de reis.

Bagage
"In twee uur van Parijs naar Berlijn is simpelweg te snel", zegt Marie-Hélène, een vaak geziene gast in de slaaptrein. "Ik ben dol op lezen en daar is zat tijd voor in de nachttrein." Marie-Hélène wijst naar de twee grote tassen die ze bij zich heeft. Daar zou ze flink voor moeten bijbetalen in een vliegtuig. "Ik reis niet graag met weinig bagage", zegt ze lachend.

Expres verwaarlozen
Jon Worth is een consultant. In eerste instantie nam hij de nachttrein om meer van Europa te zien, maar hij ziet het nu ook als een zeer praktische manier om voor werk te reizen. "Je hoeft geen kamer in een hotel te nemen en als je de volgende ochtend wakker wordt ben je op je plaats van bestemming." Worth denkt dat spoormaatschappijen de nachttreinen expres verwaarlozen en dat de reizigers daar onder lijden. "Er is vraag naar en die vraag zou toenemen als nachttreinen goed werden beheerd en in de markt werden gezet. Het gaat niet allemaal om concurrentie met vliegmaatschappijen, zoals ze ons willen doen geloven."

Verlies
Deutsche Bahn zegt vorig jaar twaalf miljoen euro te hebben verloren op de nachtdiensten die nu worden geschrapt. De nachttreinen moderniseren zou miljoenen kosten. Maar dat is wellicht de enige manier om mensen in de bedjes te krijgen.

Wifi
Een groep Mexicaanse studenten heeft op de koude ochtend in december moeite uit de trein te komen. De deur waar ze voor staan zit klem. Een chagrijnige spoormedewerker opent de deur uiteindelijk, waarna de groep uitstapt. Hoe was hun reis? "Ik dacht dat we wifi zouden hebben", zegt Alejandra Vega. "Maar het was wel oké."

(c) Novum, bewerkt door Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
The train travelling chronicles, part 1: the train nostalgia, or the context |
5 jaren geleden

[…] So, while I usually paid around 50-80 euros per ticket, I didn’t really consider the trains as an alternative. I did take the Utrecht – Warsaw (or rather, Amsterdam – Moscow?) night train early during my Bachelor. The train needed 14 hours to reach my birthplace, stopping on its way in every big-ish German town located more or less on its route, and in each of these towns at least one noisy German family left or got on the train. Then the train waited motionlessly at Frankfurt (Oder) for around an hour, which I don’t want to criticise too much, because IIRC that used to be a norm for the Berlin – Warsaw night trains. (This description brings back a memory of another night train, from somewhere in Czech Republic to somewhere in Poland, where I freaked out because in the middle of the night someone removed the destination cards on the door and I was sure we’re going to end up in Vienna.) But I shouldn’t describe this night train for too long since a couple of years ago it was cancelled – because of the lost capitalist competition with cheap airlines, according to Deutsche Bahn. […]