fbpx
Foto: (c) Talgo

DB koopt Talgo-trein voor Amsterdam-Berlijn

De Duitse spoorwegen (DB) kopen 23 nieuwe treinen bij het Spaanse Talgo. Vanaf 2023 zullen de nieuwe treinen gaan rijden. Ook tussen Amsterdam en Berlijn zullen de Talgo-treinen gaan rijden. Dat meldt onder andere de NOS.

Vectron

De koop is opmerkelijk, omdat NS vorig jaar ook al aangaf nieuwe Vectron locomotieven te zullen gaan inzetten. Die zijn vanaf 2021 voorzien tussen Amsterdam en Berlijn. Nu wordt in Bad Bentheim de Nederlandse locomotief nog vervangen door een Duitse, maar dat moet straks verleden tijd zijn. Mede daardoor wordt de trein vanaf 2021 een kwartier versneld.

Lease

NS zegt tegenover Treinreiziger.nl op de hoogte te zijn van de order van DB. “Maar het is vers van de pers, over precieze inzet van de treinen op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn vindt nog uitgebreid overleg plaats”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit. NS zegt nu desgevraagd dat het spoorbedrijf geen 12 Vectron lcomotieven heeft gekocht, maar deze wil gaan leasen. Waarbij eerder gemeld werd dat de locomotieven vanaf 2020 beschikbaar zouden zijn, is het spoorbedrijf nu voorzichtiger. NS zegt nu dat de inzet van de Vectron wordt onderzocht. “Die optie is nog net zo actueel, als deze was voor het nieuws van vandaag.”

550 miljoen

De Talgo treinen bestaan uit een locomotief met rijtuigen. Ze kunnen een snelheid halen van 230 kilometer per uur. De huidige Duitse locomotieven kunnen maximaal 200 kilometer per uur, maar in Nederland rijden de treinen niet sneller dan 140 kilometer per uur. Met de bestelling is een investering gemoeid van 550 miljoen euro.

Andere trajecten

De treinen zullen ook ingezet worden tussen Keulen en Westerland, en tussen Hamburg en Oberstdorf. In het contract is een optie meegenomen om de bestelling uit te breiden naar 100 treinen. Opmerkelijk is dat de lijnen naar Westerland en Oberstdorf geen bovenleiding hebben. De technische specificaties van de trein zijn nog niet bekend.

Over Talgo

De Talgo treinen zijn een opvallende verschijning op het spoor. Vooral omdat de rijtuigen vrij kort en de treinen vrij laag zijn. Talgo heeft voor de RENFE al eens hogesnelheidstreinen gemaakt. DB had in het verleden nachttrein rijtuigen van Talgo, maar die zijn slechts 15 jaar ingezet, van 1994 tot 2009.

Video Talgo nachttrein DB

0 0 stemmen
Artikel waardering
40 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Travelboy FER
5 jaren geleden

Een Spaanse wind waait straks over West Europa nu men de basis legt voor een vlottere reis van A(msterdam) naar B(erlijn) mede dankzij een “vliegende Hollander” in de persoon van Roger van Boxtel. Als men enkele stops in de huidige verbinding vervangt met reguliere IC en sneller kan doorrijden naar de Duitse Hoofdstad wordt de reiziger pas echt een alternatief aangeboden, we wachten af…

Oscar
5 jaren geleden

De Talgo’s die de meeste mensen kennen (ook die in de video) hebben geen draaistellen, maar losse wielen (Duits: Einzelräder). Dit is belangrijk in Spanje, omdat dat land verschillende spoorbreedtes heeft (1435 en 1668 mm). Deze Talgo’s kunnen dan ook eenvoudig worden omgespoord, zodat RENFE ook diensten van het ene net naar het andere kan aanbieden (bv. “Alvia” met de S-130 Talgo’s).

Of dit ook de Talgo’s zijn die DB besteld heeft, weet ik niet. Talgo maakt namelijk ook “gewone” treinen met draaistellen.
De reden waarom DB deze miniserie heeft besteld, is dat de ICE4 (hun “standaardtrein” voor de lange afstand) onvoldoende aanpasbaar is voor internationaal gebruik (zoals Amsterdam-Berlijn) en voor gebruik op niet-geëlektrificeerde baanvakken (zoals naar Oberstdorf en Westerland).

Een verhaal apart is Dagebüll Mole. Op weg naar Westerland worden in Niebüll (ook “draadloos”) twee koersrijtuigen van de IC afgekoppeld, deze worden op sleeptouw genomen door een dieseltreinstelletje van de NEG (een “Privatbahn”). Dagebüll Mole is een veerhaven zoals Harlingen bij ons; vanaf daar vertrekken veren naar enkele (Noordfriese) eilanden o.a. Föhr en Amrum.
Benieuwd hoe dit concept er met de Talgo’s uit gaat zien.

PG
5 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Ik denk dat het voor Berlijn-Amsterdam de Talgo 250 wordt, deze haalt 250 km p/u met 25Kv, maar op het Duitse 14Kv net zal dit lager zijn, kennelijk dus 230 km p/u.
Voor de 2 andere Duitse lijnen zal het de Talgo 250 Dual worden, deze trein kan stroom van een bovenleiding afnemen, maar heeft ook een dieselgenerator aan boord om zelf stroom op te wekken.

hanzeboog2012
5 jaren geleden

Interessant. Ga ervan uit dat de instap van deze Talgo rijtuigen zal worden aangepast op een hoogte van 760 mm. Dat is de hoogte van NS stations.

Bijzonder design. Talgo heeft deze rijtuigen al vele jaren. Zoals met AVE S 102 waar Bombardier motorwagens aan beide uiteinden 12 Talgo rijtuigen met 300 km p/u duwt en trekt.

Talgo heeft van de Spaanse Spoorwegen ook een order gekregen om de nieuwste Talgo AVRIL te leveren die zal gaan rijden op de Spaanse HSL met 300 km p/u of meer.

In Duitsland rijdt ook een Talgo nachttrein tussen Berlijn – Moskou:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS9aINltczTIAVBA0AopQ;_ylu=X3oDMTByZTJwYXBkBGNvbG8DaXIyBHBvcwM5BHZ0aWQDBHNlYwNzcg–/RV=2/RE=1549510409/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.railwaygazette.com%2fnews%2fpassenger%2fsingle-view%2fview%2fmoscow-berlin-talgo-starts-on-december-17.html/RK=2/RS=pSOPHgBanPibftrlJXO93dKHjlg-

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Heeft u beelden van de bestelde modellen gezien. Het filmpje is maar een filmpje.

Mark
5 jaren geleden

Dus het kan wél, een snelle trein bestellen en die al na 4 jaar geleverd krijgen. Zou de NS ook eens moeten proberen.

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  Mark

Nou, niet te vroeg juichen he… Ze zijn er nog niet.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Mark

U weet dat van te voren? In Duitsland doen ze 10 jaar over een noodvervanging van de Friesenbrücke.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Mark

Bij een goede bestelprocedure lukt dat NS ook. De sprinters lukken aardig. De nieuwe IC lijkt ook op de rails te staan. Wanneer je bestelt zonder zelf te weten wat je wilt en geen bestek te leveren zal een fabrikant niet alvast een rangeerterrein vol zetten met casco’s zonder besturing e.d. Ook is het handig om elders in te kopen beveiligingsystemen op tijd te laten leveren, testen en installeren.

Mark
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De nieuwe sprinters zijn nou niet bepaald “snelle treinen” te noemen. De IC NG wordt de eerste fatsoenlijke trein van de NS op de HSL, die er dit jaar alweer 10 (!) jaar ligt. En dan nog gaat hij 30 km/h trager dan deze trein van DB.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Mark

Voor lokaal transport gaan de nieuwe Sprinters best hard met 160km/h Het gaat om projectlevering en niet om de max snelheid van de treinen.

dries molenaar
5 jaren geleden

Het zou wel aardig zijn om bij DB wat beeldmateriaal los te krijgen. Zij weten toch wat ze besteld hebben.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Is er helemaal geen tekening of artist-impression? Onmogelijk!

Kees van Sambeek
5 jaren geleden

Beste Oscar,
buiten Talgo zijn er ook andere leveranciers van omspoorbare treinen.
Van het eveneens Spaanse CAF rijden in Spanje omspoorbare treinstellen (serie 120, zie b.v. http://www.railfaneurope.net) o.m. Barcelona-Vigo en Madrid-Irun, deels over normaalsporige hogesnelheidstrajecten, deels over het Spaanse breedspoor. Het gaat hier om treinstellen met “normale” draaistellen. Zie http://www.caf.es met (ook in het engels) informatie over hun eigen ontwikkeld omspoorsysteem BRAVA.

Cole
5 jaren geleden

Ik las net even op Drehscheibe, daar ook geen idee hoe die Talgo eruit komt te zien. Men speculeert dat het ‘Viehtransporter’ wordt met 2+3 bestoeling.
Wat wel opvalt is dat ze zich daar zorgen maken over de vroeg 20e eeuwse 1500V gelijkspanning in Holland.

Wanneer komen er (ambitieuze) plannen om die Europese bezemwagen te gaan verlaten?
We zouden eigenlijk NS om moeten dopen tot Sbaan Holland.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

Blijf vooral daar. Onze treinen en infrastruxtuur zijn veel beter dan in Duitsland en beter dan in de meeste landen in de wereld. Amateurs zullen het weten.
Er worden geen 2+3 opstellingen gemaakt (die hebben ze in duitsland helemaal niet) en het woord viehtransporter kan men in Duitsland beter niet gebruiken. Overigens wordt er in West-Europa helemaal geen vee per trein getransporteerd.

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik zat twee weken geleden nog in een soort railbus met 2+3-opstelling, was wel op een Duits-Tsjechisch grenstraject, maar het was een Duitse trein (Vogtlandbahn, Zwickau-Sokolov). Maar goed, met Talgo’s had dat weinig te maken.

Johan
5 jaren geleden

“(…) in Nederland rijden de treinen niet sneller dan 140 kilometer per uur.”

Op het Nederlandse deel van het normale traject van de IC-Berlijn is de maximumsnelheid zelfs nergens hoger dan 130 km/h. De 140 haalt het ding in Nederland dus alleen eventueel bij een omleiding.

Cole
5 jaren geleden

Talgo Avril 2+3 https://www.vialibre-ffe.com/noticias.asp?not=13852

Nederlandse treininfrastructuur 1500V/ATB is hopeloos verouderd, zeker vergeleken met Duitsland. Hoe lang rijden die al niet 200 kmh BR103 1970! en met LZB?
In Nederland smelten de onderstations al bij de gedachte aan 200 kmh. Op de HSL leidt 160 al tot een uit- en stilval van 20%.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

Een mooie trein die Talgo Avril maar volgens de geruchten moest het een ding met losse locs worden hoewel dat erg ouderwets zou zijn en dat willen ze niet in Duitsland.
Ik heb in Duitsland nooit 3+2 gezien. Eigenlijk alleen op de RER metro/treinen bij Parijs. Vreemd dat ze dat in Spanje wel willen, de mensen zijn wel kleiner maar vaak veel dikker.
Er is in Nederland nog nooit iets fout gegaan met onderstations en de Thalys rijdt 100% met 300km/h waar toegestaan/gepland. De problemen van de Duitse Traxx locs zit vooral in beveiliging en niet in de 25.000Volt van de HSL

Cole
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Die TRAXX 140 loks met tramophanging worden misbruikt op de HSL en zijn daardoor niet meer toegelaten op het DB net.
Vraag is overigens of die TRAXX op HSL ooit wel eens de 160 halen want hun activiteit daar is in hoofdzaak te kenschetsen als tractieloos uitrollen.
Laatst komende uit Breda was de TRAXX bij Lage Zwaluwe nog niet omgeschakeld en begon ik al te vrezen dat we Hollands Diep niet over zouden kunnen rollen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

U ziet nogal wat tramsporen.

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

Je kan wel 200km/h rijden met 1500/1800V hoor. Doen ze in Frankrijk. Alleen dan moeten de draden daarna een half uur afkoelen, dus dat is op het drukke Nederlandse spoor niet haalbaar. En je zal inderdaad een upgrade van de onderstations nodig hebben.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Onzin, er hoeft niets af te koelen en er gaat niets kapot. Het probleem kan zijn dat de spanning te veel inzakt en dat andere treinen minder vermogen zullen kunnen ontvangen. Eventueel zou je rond stations de bovenleiding segmenten kleiner kunnen maken zodat optrekkende treinen gescheiden zijn.

Cole
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Bij die lage (tram)spanning van 1500V is de stroomsterkte zo hoog dat alles smelt als je een beetje vlot wil optrekken. Dat doet NS dan ook niet en heeft de treinen in vermogen beperkt.

De bovenleiding is daarom van verspillend dik koperdraad in Nederland. Bij die hoge stroomsterktes treden ook hele hoge (warmte)verliezen op. Milieu- en energiebesparend transport van elektrische energie dient bij zo laag mogelijke stroomsterkte en bij zo hoog mogelijke spanning te geschieden. Waarom hebben ze de HSL niet gewoon van 750V tramgelijkspanning voorzien?

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ach Cole, gaat het ergens over? De bovenleiding wordt nooit warm en zou het ook niet blijven, het ding hangt in de buitenlucht. Daarnaast hebben de net-aansluitstation genoeg vermogen om meerdere treinen te voeden. Helaas kunnen ze niet allemaal tegelijk vol accelereren. Vandaar dat op locaties waar dat speelt en een probleem zou zijn de indeling van de secties veranderd zou kunnen moeten worden.

Kees van Sambeek
5 jaren geleden

Op de Talgo.com site is te zien hoe dankzij de korte rijtuigen een grotere breedte mogelijk is, en daardoor een 2+3 opstelling bij gelijkblijvend comfort ten opzichte van langere/smallere “gewone” rijtuigen met 2+2. Het gaat hier om de Avril-variant van Talgo. Aan beide uiteinden van de trein bevinden zich de motorrijtuigen zodat net als bij veel ander Talgomaterieel in Spanje sprake is van treinstellen. Talgo Avrils zullen in dienst komen in Spanje op de hogesnelheidslijnen, dus op normaalspoor. En voor de relatie Spanje-Frankrijk ook in een normaalspoor/breedspoor-uitvoering, bron Railfaneurope.net.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Kees van Sambeek

Wat heeft de lengte van de trein met de interieurbreedte te maken. Het belangrijkste is dat de trein langs een standaard perron kan rijden.
Het viel mij in Japan op dat de treinen daar van binnen wel veel breder zijn/lijken. Men heeft daar toch dezelfde spoorbreedte. Maar een breder profiel?

Waarom zou Spanje breedspoortreinen ten behoeve van Frankrijk aanschaffen? In Spanje is HSL ook normaalspoor.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“Wat heeft de lengte van de trein met de interieurbreedte te maken.”

Een treincoupé is recht, ook als een trein door een bocht rijdt. Het midden van een coupé tussen twee draaistellen snijdt dus altijd de bocht een stukje af. Hoe groter de afstand tussen de draaistellen, hoe meer dezelfde bocht wordt afgesneden.
Ook in een bocht mag een trein niet buiten het voorgeschreven profiel komen. Hoe meer de bocht wordt afgesneden, hoe smaller de trein dus moet zijn om niet aan de binnenkant van de bocht buiten het profiel te komen.

Frans Eekhout
5 jaren geleden

3 plus 2 Zitplaatsen treft men in Nederland met toilet aan bij Arriva GTW treinstellen in Limburg, de voormalige Veolia treinen, nu met een blauwe stoelbekleding. De Flirt 3 1500 volt en Limex voor Aken, Heerlen, Valkenburg, Maastricht en t.z.t. Luik hebben een comfortabele 2 plus 2 indeling met mooie klaptafeltjes.

Kees van Sambeek
5 jaren geleden

Spanje heeft b.v. op de route Madrid-Irun/Hendaye deels hogesnelheids(normaal)spoor, deels nog vele jaren Spaans breedspoor. Voor de nabijere toekomst zijn voor (op)nieuw in te leggen doorgaande treinen Madrid-Frankrijk omspoorbare treinen een goede oplossing.

Travelboy FER
5 jaren geleden

Mooi woord combinatie …”omspoorbare treinen”.
Als het maar functioneert en elke oplossing is er één.

Harshan Uruthiranantha Sarma
5 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Mooi! Jammer dat deze trein niet naar België komt! Is het mogelijk om naar België te komen?

Jan-Willem Tinselboer
5 jaren geleden

Voor het nieuwe materieel Amsterdam – Berlijn, kies
http://www.railwaygazette.com
en gebruik als trefwoord cq zoekterm
‘DB unveils details of ECx Talgos’
het bericht van ’14 Mar 2019′

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden

Doe geen moeite, staat ook gewoon op onze site: https://www.treinreiziger.nl/dit-wordt-de-nieuwe-intercity-berlijn/

Jan-Willem Tinselboer
5 jaren geleden

Voor het nieuwe materieel Amsterdam – Berlijn, kies
http://www.eurailpress.de
en gebruik als trefwoord cq zoekterm
‘Ab 2023 am Start: DB und Talgo stellen neuen Fernverkehrszug ECx vor’
het bericht van ’13. Maerz 2019′

treingraag
5 jaren geleden

Laatst in de huidige IC Berlin. Uitstekend! Niets meer aan doen. Al die flauwekul van sneller en moderner. Reizigers waren als tevreden katten in mandje.

Ferry Wu
3 jaren geleden

De Talgo treinen hebben een standaard vloerhoogte van 760mm boven de rails. De series 102, 112, 130 en de nieuwe Avril hebben allemaal deze hoogte .
Bovendien zijn deze treinen veel lichter.
Dus beter voor het milieu.
Nu nachttalgo naar Spanje en Italië.