Foto: Stefan Verkerk
Interrail is in het hoogseizoen niet geldig in de ICE’s van Nederland naar Duitsland. Die boodschap toont de app Rail Planner van Interrail op verzoek van NS en DB. Daarmee willen de spoorbedrijven voorkomen dat er een run ontstaat van Interrailers op de ICE.
Dat bevestigt NS woordvoerder Rob Hageman tegenover Treinreiziger.nl. Hij benadrukt dat er nog geen definitief besluit is genomen om Interrail ongeldig te verklaren. Door miscommunicatie is er vorige week hierover een bericht op NS International verschenen, terwijl de gesprekken daarover nog lopen. “We hebben onze klantenservice hierover voortijdig willen informeren. Die hebben het toen op onze website geplaatst, maar er is nog geen definitief besluit genomen” vertelt Hageman.
NS spreekt inmiddels van onderzoeksrichting. “De vraag is of dit mag. Dat zijn we nu zorgvuldig aan het uitzoeken.” Vooruitlopend daarop toont de Interrail-app voorlopig dat de Pass van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet geldig is in de ICE’s van 6:00 tot 16:00 uur van Nederland naar Duitsland. Hageman: “We willen voorkomen dat er nu een run ontstaat op de ICE.”
Treinreizigers moeten voordat ze op reis gaan de trein eerst toevoegen aan de Interrail-app. De meest gebruikte methode daarvoor is de reisplanner, die nu aangeeft dat de ICE in het hoogseizoen niet inbegrepen is in het Pass-netwerk. Dat is dus onjuist. Reizigers kunnen echter ook een trein handmatig invoeren.
Nergens anders in Europa hebben de de reguliere spoorwegmaatschappijen de Interrail Pass op belangrijke grensoverschrijdende verbindingen ongeldig verklaard. Soms moeten treinreizigers wel een toeslag betalen, of verplicht reserveren. Thalys, TGV en Eurostar werken daarnaast met contingenten. Dat wil zeggen: er zijn slechts een beperkt aantal plekken voor Interrailers beschikbaar.
Waarom voeren NS en DB geen reserveringsplicht in? Hageman: “De invoering van een verplicht reserveringssysteem duurt te lang. Het uitsluiten van Interrail is gemakkelijker om in te voeren”.
DB en NS willen maatregelen nemen omdat afgelopen zomer de ICE geregeld overvol was. De trein was soms zo vol dat treinen Arnhem ongepland oversloegen. Sinds 2017 heeft NS International het aantal treinreizigers met 50 procent zien toenemen. Het aantal ritten is in die periode niet toegenomen, in de praktijk zelfs afgenomen. De drukte wordt verergerd doordat de Intercity naar Berlijn in de zomer wordt omgeleid en er ruim een uur langer over doet. Daardoor kiezen meer reizigers – mede op advies van NS International – voor de snellere ICE.
Treinreiziger.nl heeft – voor zover het wat waard is – bij NS International protest aangetekend. Ook Rover en Maatschappij voor Beter OV hebben zich kritisch uitgelaten.
This post was last modified on 6 februari 2023 13:24
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…