fbpx

Daling koperdiefstal spoor zet voort

07 feb 2014 12:43

Er waren vorig jaar veel minder koperdieven op en rond het spoor dan in 2012. ProRail meldt dat volgens haar cijfers er 40 procent minder diefstallen van koperen leidingen waren.

Het afgelopen jaar zijn er veel meer nachtcontroles langs de rails gedaan, zijn er beveiligingscamera´s geïnstalleerd en hekken neergezet. Ook zijn ProRail, het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het Openbaar Ministerie samen gaan werken. Volgens ProRail helpt dat allemaal bij het tegengaan van koperdiefstallen.

Toch hebben dergelijke diefstallen ProRail in 2013 ongeveer 800.000 euro aan herstelwerk gekost. Als de koperen leidingen bij het spoor worden weggehaald, weten de seinen niet meer of er een trein aankomt en gaan ze voor de zekerheid allemaal op rood, legt een woordvoerder van ProRail uit. In Zevenaar zorgde koperdiefstal in 2011 zelfs voor een ongeluk tussen een goederentrein en ICE.

ProRail heeft het aantal koperdiefstallen geteld, maar hoeveel kilo van het metaal is gestolen, is niet vastgelegd. "Soms gaat het om een stukje, maar soms ook om 50 meter tegelijk.´´ Wat ook heeft meegeholpen bij het terugdringen van de diefstallen is de identificatieplicht die er sinds 2011 is. Die houdt in dat verkopers hun legitimatie moeten laten zien als zij koper aanbieden. Ook wordt er volgens ProRail strenger gestraft omdat rechters er meer rekening mee houden dat koperdiefstal gevaar oplevert.

De spoorbeheerder is bezig om het koper te vervangen door metalen zoals aluminium, die minder geld opbrengen. Verder is een groot deel van het gewilde metaal behandeld met synthetisch DNA, zodat de herkomst ervan bepaald kan worden. Verder is de koperprijs ook nog gedaald.

(c) ANP