Regeringspartij D66 wil dat er maatregelen genomen worden zodat spooraannemers snel geschikt personeel vinden. Ook moeten er meer aannemers in de spoorbouw aan de slag gaan.
De kans dat het treinverkeer letterlijk op landelijke schaal stil zal komen te liggen door een tekort aan personeel bij spooraannemers lijkt onwaarschijnlijk. Maar door dit tekort zullen partijen zich mogelijk minder snel inschrijven voor nieuwe opdrachten. Dat kan gevolgen hebben, zeker als daardoor beheer, onderhoud en vervanging worden uitgesteld. ProRail erkende recent dat de vele storingen rond Gouda te maken had met achtergesteld onderhoud. Ook op andere plekken speelt dit probleem.
Volgens de huidige regels mag je pas vanaf je 18e jaar aan het spoor werken. D66 wil dat dit straks vanaf 16 jaar kan. Op enkele mbo-instellingen wordt er proefsgewijs specifieke aandacht besteed aan werken in het spoor, bijvoorbeeld op het gebied van railtechniek en spoorwegbouw. “D66 wil dat deze experimenten bij succes landelijk worden ingevoerd door middel van een brede module waarin al het werk uit de spoorsector aan de orde komt”, schrijft de partij in het actieplan Denderende Banen. Ook moet de spoorsector volgens de partij aantrekkelijker worden voor zij-instromers.
Daarnaast heeft de partij nog een oplossing. “Personeelstekorten kunnen deels worden opgevangen als meer statushouders aan de slag gaan in de spoorsector. D66 wil dat het Rijk statushouders gaat interesseren voor een baan in deze sector en hen in samenwerking met het bedrijfsleven die mogelijkheid biedt.”
Het spoor valt onder verantwoordelijkheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van D66. De plannen van partijgenoot Jetten kosten (in vergelijk met het onderhoud) nauwelijks geld, en zullen waarschijnlijk mede daarom op breed draagvlak kunnen rekenen. ProRail stelde dat het budget voor onderhoud – nu jaarlijks circa 2 miljard – gaat knellen en er geld bij moet. Dat ligt politiek heel wat gevoeliger. ProRail heeft overigens niet duidelijk gemaakt per wanneer het budget van 2 miljard gaat knellen, en hoeveel extra geld er nodig is. Volgens de spoorbeheerder is dat nu nog niet te zeggen.
This post was last modified on 7 juni 2018 01:23
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…