fbpx

D66 wil meer personeel in spoorbouwsector

07 jun 2018 9:00

Regeringspartij D66 wil dat er maatregelen genomen worden zodat spooraannemers snel geschikt personeel vinden. Ook moeten er meer aannemers in de spoorbouw aan de slag gaan.

D66 Tweede Kamerlid Rob Jetten: “Als we de spoorbouw niet snel versterken, staan de treinen straks letterlijk stil. En dat is zonde, want we zien juist dat de prestaties van ProRail, NS en andere vervoerders de goede kant opgaan. We hebben meer mensen nodig die aan ons spoor willen werken. Daarom heb ik dit actieplan opgesteld zodat meer mensen aan het werk gaan in de spooraannemerij”, zegt Jetten.

Achtergesteld onderhoud

De kans dat het treinverkeer letterlijk op landelijke schaal stil zal komen te liggen door een tekort aan personeel bij spooraannemers lijkt onwaarschijnlijk. Maar door dit tekort zullen partijen zich mogelijk minder snel inschrijven voor nieuwe opdrachten. Dat kan gevolgen hebben, zeker als daardoor beheer, onderhoud en vervanging worden uitgesteld. ProRail erkende recent dat de vele storingen rond Gouda te maken had met achtergesteld onderhoud. Ook op andere plekken speelt dit probleem.

Onderwijs

Volgens de huidige regels mag je pas vanaf je 18e jaar aan het spoor werken. D66 wil dat dit straks vanaf 16 jaar kan. Op enkele mbo-instellingen wordt er proefsgewijs specifieke aandacht besteed aan werken in het spoor, bijvoorbeeld op het gebied van railtechniek en spoorwegbouw. “D66 wil dat deze experimenten bij succes landelijk worden ingevoerd door middel van een brede module waarin al het werk uit de spoorsector aan de orde komt”, schrijft de partij in het actieplan Denderende Banen. Ook moet de spoorsector volgens de partij aantrekkelijker worden voor zij-instromers.

Meer partijen activeren

Daarnaast heeft de partij nog een oplossing. “Personeelstekorten kunnen deels worden opgevangen als meer statushouders aan de slag gaan in de spoorsector. D66 wil dat het Rijk statushouders gaat interesseren voor een baan in deze sector en hen in samenwerking met het bedrijfsleven die mogelijkheid biedt.”

Te weinig budget

Het spoor valt onder verantwoordelijkheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van D66. De plannen van partijgenoot Jetten kosten (in vergelijk met het onderhoud) nauwelijks geld, en zullen waarschijnlijk mede daarom op breed draagvlak kunnen rekenen. ProRail stelde dat het budget voor onderhoud – nu jaarlijks circa 2 miljard – gaat knellen en er geld bij moet. Dat ligt politiek heel wat gevoeliger. ProRail heeft overigens niet duidelijk gemaakt per wanneer het budget van 2 miljard gaat knellen, en hoeveel extra geld er nodig is. Volgens de spoorbeheerder is dat nu nog niet te zeggen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marcel 59
6 jaren geleden

16-jarigen aan het werk in de spoorsector? Meent de heer Jetten, dat nu werkelijk? Iemand van D66, die wil dat er in negatieve zin aan de leerplichtwet gesleuteld wordt?
Daarnaast is er de ARBO-wet, die voor personen onder de 18 restricties stelt aan zwaar fysiek werk; die het bedienen van machines zo goed als onmogelijk maakt en die nachtwerk voor die groep verbied. En dat is niet voor niets zo.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marcel 59

@Marcel 59: over D’66: onderwijs klinkt heel leuk en sociaal maar is gewoon een praktische win-win voor de scholier/student èn voor werkgevers (zoals bedrijven en overheid). Want als er niemand opgeleid zou worden dan ontstaan er tekorten aan kwalitatief goed personeel. En zelf opleiden is natuurlijk een beetje duur voor de meeste bedrijven.

De vervroeging van de leeftijd: (hopelijk is het in een stage-context, en hopelijk alleen als het spoor volledig is stilgelegd:) deze maatregel hoeft helemaal niet inconsistent te zijn met het partij-DNA van D’66: het hangt er vanaf welke motieven ze heeft om voor meer en beter onderwijs te zijn 😉

dries molenaar
6 jaren geleden

De politiek bemoeit zich met aanname beleid van aannemers? Hoe gek is men geworden?

Sander
6 jaren geleden

1ding lonen omhoog.
Maar niet alleen spoorsector alle technische sectors moeten omhoog.Maar ja de nederlandse werkgever steekt in eigen zak en later steeds klagen niks te krijgen is aan personeel.
Niet voor niets de nederlandse werkgever de slechtse is binnen de eu

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Sander

Als alle technische bedrijven de lonen verhogen lost dat niets op want dan blijft iedereen bij zijn huidige werkgever.

Sander
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Tuurlijk wel Ruud de jeugd zal ook sneller voor technische beroepen kiezen.
Nu gaan ze liever achter pc zitten ivm daar de lonen wel hoog zijn.Bijvoorbeeld iemand op inkoop waarom moet die zoveel meer verdienen.Maar in Nederland hebben we het autisme als je op kantoor zit ben je verantwoordelijk mensen in de arbeid niet.En juist de techniek veranderd hard die mensen moeten bijscholen.Neem voorbeeld onderhouds monteur cv men zecht niet verantwoordelijk maar wel met koolmonixide en gas te maken lijkt me toch een dingetje dus laten we van die autisme afstappen.Lonen omhoog meer waardering ook bij technische beroepen, dan zal het wel nog even duren maar dan ga je wel de goede kant op.Zoals deze manier wordt het niks dus we moeten nu starten daarom nu lonen omhoog.Dan gaat de jeugd mischien toch sneller kiezen voor deze beroepen.