D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden

Sneller met de trein naar Noord- en Zuid-Nederland, hogere frequenties en betere internationale treinverbindingen. Dat zijn belangrijke speerpunten van de ov-plannen van D66, vertelt kandidaat-Kamerlid Raoul Boucke namens de partij aan Treinreiziger.nl.

Internationale treinreizen

In het verkiezingsprogramma van D66 komt het wensenlijstje rond openbaar vervoer uitgebreid aan de orde, veel uitgebreider dan bij de meeste andere partijen. Zoals veel partijen pleit ook D66 voor de Lelylijn maar D66 wil zich ook inzetten voor de Nedersaksenlijn (Emmen – Stadskanaal – Groningen), een snelle trein naar Duitsland en de bouw van de spoorlijn Utrecht – Breda. “Het is belangrijk dat een volgend kabinet doorpakt” stelt de D66’er.

Een ander belangrijk punt is dat de trein tot minstens 700 kilometer goedkoper moet zijn dan reizen met de auto of het vliegtuig. Boucke: “Wat D66 betreft begint het bij een aantrekkelijk Europees treinnetwerk en een eerlijke prijs voor vliegen. Als je bedenkt dat er tot voor kort maar een handjevol treinen van Amsterdam naar Londen ging, maar wel 52 keer per dag een vliegtuig, dan weet je dat er iets niet goed zit” stelt hij. Boucke zegt dat dit enerzijds komt doordat eerst de directe Eurostar ontbrak, maar ook doordat vliegtickets amper vier tientjes kosten. “Dat is geen eerlijke prijs.”

Europese spoorautoriteit

De nummer tien van de kandidatenlijst van D66 wijst erop dat er bij vliegtickets geen btw verschuldigd is, dat in tegenstelling tot auto’s. Ook kan de luchtvaartsector nu te gemakkelijk gratis aan CO2-rechten komen, stelt de D66’er. “Dankzij D66 komt er al een vliegtaks, maar die kan zeker voor de korte afstanden nog verder omhoog om het alternatief van de trein extra te prikkelen.”

Voor Boucke is de internationale trein een belangrijk thema. Jarenlang werkte hij in Brussel en reisde hij vaak met de trein naar Nederland. Zijn conclusie is echter dat het hogesnelheidsnetwerk in Europa nu nog een grote lappendeken is van verschillende systemen die niet goed op elkaar aansluiten. “Dat is onhandig en daarmee gebruiksonvriendelijk, terwijl we reizen met de trein in Europa juist willen aanmoedigen. Daarom pleit D66 voor een Europese Spoorautoriteit. Die moet ervoor zorgen dat reizen met de trein steeds meer de standaard wordt voor het bereiken van populaire vakantiebestemmingen.”

Hyperloop

In het verkiezingsprogramma van D66 is er niet alleen aandacht voor de reguliere vormen van openbaar vervoer, maar wordt ook de hyperloop kort benoemd. De partij wil daarin investeren, als duurzaam, snel en geluidsarm alternatief voor Europese vliegreizen. De eerdere alternatieven voor de hogesnelheidstrein (bijvoorbeeld de Maglev en superbus) zijn nooit echt op serieuze schaal doorgebroken.

Wat kan de hyperloop wel bieden wat de vorige initiatieven niet in zich hadden? “Mijn studie technische scheikunde heb ik gedaan aan de TU Delft. Ik zag de kracht van innovatie. Het heeft mijn blik op de toekomst voorgoed veranderd: er is zoveel mogelijk. Neem bijvoorbeeld de hyperloop, die kan in de toekomst mensen en ook goederen op hoge snelheid vervoeren. Het is schoon, snel en maakt weinig lawaai. Dit soort innovatie wil D66 ruim baan geven. Wij hebben dan ook gepleit voor een testfaciliteit voor de hyperloop.”

Hoofdrailnet

Opvallend is dat Stientje van Veldhoven tot 2017 als Kamerlid namens D66 pleitte voor meer concurrentie op het spoor, terwijl Van Veldhoven nu als staatssecretaris het hoofdrailnet opnieuw aan NS gunt. Is D66 tot ander inzicht gekomen? Boucke benadrukt dat de reiziger altijd voorop staat. “Concurrentie op het spoor kan bijdragen aan een betere reis. De afgelopen jaren hebben wij ons dan ook ingezet om, op een aantal trajecten waar de reiziger snel voordeel kon krijgen, meer concurrentie toe te laten. Maar concurrentie is geen doel op zich, het is een middel om het voor reizigers zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken.”

De D66’er wijst erop dat het moeilijke tijden zijn voor vervoersbedrijven en dat het daarom ook belangrijk is om zekerheid te geven. “Daar is de reiziger uiteindelijk ook bij gebaat.”
In de huidige concessie zijn vooralsnog niet alle afspraken nagekomen (geen intercity naar Aken, geen verbeterde stoptrein naar Antwerpen en Luik) en werd ternauwernood een derde strike voorkomen door de prestatieafspraken te wijzigen. Hoe kijkt D66 daartegen aan? Boucke: “De belangrijkste afspraak is uiteindelijk met de reiziger. In dat opzicht heeft de NS zeker geleverd. Kijk naar de klanttevredenheidscijfers van de afgelopen jaren, die zijn fors verbeterd. Dat vindt D66 belangrijk.”

Winterweer

Op de sneeuwproblematiek van deze winter reageert de politicus desgevraagd kort. De politieke partij noemt het winterweer van de afgelopen maand extreem uitzonderlijk. “Dat is natuurlijk heel vervelend voor alle reizigers.” Boucke wijst erop dat er veel geïnvesteerd is in verwarmde wissels en wil verder de evaluatie van NS en ProRail afwachten. Op de vraag of het met de verwachte reizigersgroei in de toekomst mogelijk is zoveel treinen als nu op te heffen, gaat de D66’er niet in.

En verder in het D66-verkiezingsprogramma:
– Met betere veiligheidssystemen (ERTMS) en bovenleidingen met hogere spanning (3 kV) verwacht D66 dat treinen korter achter elkaar kunnen rijden.
– De partij pleit voor meer geld voor regionaal openbaar vervoer, bijvoorbeeld als vervoerregio’s moeite hebben om voldoende geld te vinden om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen.
– D66 wil een metrolijn tussen Amsterdam en Almere. Langs de route moeten bovendien nieuwe woonwijken komen. Ook langs de Sprinterlijn Leiden – Dordrecht moet er nieuwbouw komen.
– Noord/Zuidlijn wil D66 verlengen naar Schiphol en Hoofddrop.
– Knelpunten op het spoor worden opgelost door extra sporen, aldus de partij.
– De metro’s van Amsterdam en Rotterdam worden geautomatiseerd. Volgens D66 kunnen er dan twee keer zoveel reizigers mee.
– D66 pleit voor uitbreiding van het Nederlandse nachtnet.
– D66 wil dat alle stations vanaf 2025 zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking.


De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

This post was last modified on 3 maart 2021 09:00

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug