Consumentenorganisaties willen snellere trein naar Londen

De Eurostar van Nederland naar Londen zou sneller moeten rijden om een aantrekkelijker alternatief te worden voor het vliegtuig, vinden consumentenorganisaties. Volgens het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) kan er tijdwinst geboekt worden door de trein nog minder lang stil te laten staan op station Brussel-Zuid.

Lange stop in Brussel

De trein staat van Amsterdam naar Londen een klein half uur stil in Brussel-Zuid. Dit is omdat de trein nu nog door Nederlanders gebruikt kan worden die naar Brussel willen. Zodra deze reizigers zijn uitgestapt, zijn er een aantal veiligheidsprocedures nodig, om te voorkomen dat reizigers illegaal naar het Verenigd Koninkrijk reizen.

Eurostar heeft voorgesteld om voortaan geen reizigers meer met eindbestemming Brussel vanuit Nederland te vervoeren. Eurostar wil de stoptijd daarom verkorten naar vijftien minuten. Consumentenorganisaties vinden dit nog steeds lang, en stellen dat vijf minuten ruim voldoende is. Op Rotterdam Centraal, ook een instapstation, staat de trein nu ook maar vijf minuten stil, voeren de consumentenorganisaties aan. Daarnaast pleiten de organisaties – waaronder Rover en de Fietsersbond – voor een trein naar Londen zonder stop in Brussel en Lille.

Reistijd Londen – Amsterdam

De reistijd van Londen naar Amsterdam is bovendien langer geworden, in plaats van korter. Toen de trein in 2018 gelanceerd werd, was de reistijd Londen – Rotterdam 3 uur en 1 minuut. Naar de hoofdstad duurde de treinrit 3 uur en 40 minuten. Nu doet de Eurostar er minimaal 22 minuten langer over.

Door een aantal treinen van Eurostar Brussel en Lille over te laten slaan, besparen de NS en Eurostar volgens Locov ook op beveiligingskosten. Het geld dat dat oplevert zou ten goede moeten komen aan de mensen die de Intercity van Amsterdam naar Brussel gebruiken om tussen België en Nederland te reizen. “Een treinreis naar Brussel is feitelijk niet anders dan een treinreis naar Groningen: dus moeten de tarieven omlaag naar het reguliere, binnenlandse tarief. En kortingsabonnementen moeten ook op het Belgische deel van het traject gewoon geldig zijn.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 april 2022 07:36

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug