fbpx

Consumentenorganisaties redelijk positief over nieuwe dienstregeling

03 apr 2012 23:35

Consumentenorganisaties verenigd in het landelijk overleg LOCOV zijn redelijk tevreden over de NS plannen voor de dienstregeling 2013. Wel hebben de consumentenorganisaties een aantal voorstellen om de dienstregeling verder te optimaliseren.

Zo willen de consumentenorganisaties dat NS niet alleen meer treinen laat rijden tussen Groningen en Zwolle, maar ook tussen Zwolle en Leeuwarden. ROVER pleit in het LOCOV om de sprinters Groningen – Zwolle te combineren met de intercity´s uit Leeuwarden. Daardoor zou onder andere Hoogeveen en Haren een rechtstreekse verbinding met de Randstad blijven houden.

Een aantal wijzigingen rond Amersfoort en Twente hebben voor sommige reizigers ook nadelige gevolgen. Het LOCOV wil deze accepteren op voorwaarde dat op een aantal trajecten langer een kwartierdienst wordt gereden. Ook willen de consumentenorganisaties dat omreizen als gevolg van slechte aansluitingen niet worden beloond met een extra duur ticket. Een aantal reizigers is door de nieuwe dienstregeling beter uit door gebruik te maken van de Syntus-treindienst Hengelo – Zutphen. Het LOCOVwil daar dat NS afspraken maakt met Syntus, waardoor reizigers buiten de spits een zitplaatsgrarantie hebben.  

Ook op een aantal andere trajecten hebben de consumentenorganisaties nog suggesties. Zo zien de organisaties het liefst dat een deel van de intercity´s blijft stoppen te Almere Buiten. Ook pleiten ze voor de intercity Amsterdam – Dordrecht door te trekken als sprinter naar Dordrecht. De huidige sprinter Den Haag – Breda zou dan ingekort kunnen worden tot Breda. Met dit voorstel zullen een aantal reizigers kortere reistijden krijgen, aldus het LOCOV.