fbpx

Consumentenorganisaties: Geen duurder treinkaartje in spits

01 mrt 2019 18:51

Belangenorganisatie Rover is niet blij dat de Nederlandse Spoorwegen werken aan een proef waarbij reizigers toeslag moeten betalen voor reizen tijdens de spits. Op Treinreiziger.nl kondigt commercieel directeur Tjalling Smit van NS zo’n proef met duurdere tarieven aan.

Klimaatdoelstellingen

“Er is een maatschappelijke opgave om juist meer reizigers in de trein te krijgen, ook in de spits”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Dan halen we klimaatdoelen en kunnen we steden autoluw maken.” Reizigers meer laten betalen voor reizen in de spits staat daar volgens Bos haaks op.

Spitsheffing onbespreekbaar

Belangenclub Maatschappij Voor Beter OV wijst erop dat minister Van Nieuwenhuizen recent een spitsheffing voor automobilisten onbespreekbaar noemde “omdat veel hardwerkende mensen nu eenmaal tijdens de spits naar hun werk moeten rijden”. “Dat geldt evenzeer voor treinreizigers”, stelt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Goedkeuring ministerie vereist

Inmiddels benadrukt NS dat een proef nog niet definitief is. De proef kan alleen doorgaan als het ministerie van Infrastructuur instemt. En zover is het nog niet. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) voelt nadrukkelijk iets voor het verlagen van prijzen buiten de spits, maar lijkt de test niet op voorhand te willen blokkeren. “Een proef met prijsdifferentiatie sta ik alleen toe onder strenge voorwaarden, waarvan voor mij de belangrijkste is dat de trein altijd aantrekkelijk én betaalbaar moet blijven voor reizigers”, aldus Van Veldhoven tegenover de Telegraaf.

Concessie: maximaal 10% duurder

In de concessie is opgenomen dat het treinkaartje in de spits maximaal 10 procent duurder mag worden. Voorwaarde is wel dat het treinkaartje in de daluren minimaal 12 procent goedkoper wordt. Op dit moment is er geen enkele motivatie voor houders van een abonnement of trajectkaart om de spits te mijden. Commercieel directeur Tjalling Smit ziet een proef met een zogenoemde trapgevel-constructie wel zitten: naar mate het drukker is, wordt de prijs hoger. Maar ook: hoe rustiger, hoe goedkoper.

0 0 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
GJ de Groot
5 jaren geleden

Het treinkaartje mag in de spits niet duurder worden vindt de politiek. De consequentie zal zijn dat de “normale” prijs omhoog gaat en er nog meer kortingsacties zullen komen, zelfs in die mate, dat buiten de spits standaard goedkoper zal zijn voor wie maar heel weinig moeite doet. De ‘gewone’, algemene kortingkaart is nu al goedkoop en er zijn tal van aparte, goedkope kaartjes te krijgen: wie buiten de spits niet met korting reist, is een dief van zijn eigen portemonnee. Het komt de overzichtelijkheid niet ten goede, maar de politiek is te zwak om te erkennen dat spitsreizen gewoon veel meer kost dan dalreizen en deswege dito geprijsd moet zijn.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

In tegendeel: De spits is winstgevender dan het dal. 800 reizigers in een trein brengen het salaris van de machinist en conducteur wel op, 30 niet.

GJ de Groot
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Tsja, áls er plaats is en die is nu juist niet en die kan niet of slechts tegen onevenredige kosten gemaakt worden: wat te denken van al die lege treinen die in de daluren staan te nixen, machinisten en conducteurs die maar een uurtje dienst hebben en vervolgens terug mogen passagieren naar hun woonplaats, perrons die verlengd moeten worden etc. etc. Ook u begrijot wel dat dat niet uit kan.

Jasper
5 jaren geleden

Zou het niet een idee zijn voor de ns om met flexibele tarieven te gaan werken.
Als een trein bijna vol is wordt de ritprijs duurder, terwijl een rustigere trein juist goedkoper is. De prijs verschilt dan per dag en is dus afhankelijk van de daadwerkelijke drukte, de reiziger kan dan van te voren in de ns app de ritprijs zien, en het voor hem/haar het meest gunstige tijdstip kiezen.
Je kan dan ook korting geven aan reizigers met lagere inkomens, of reizigers die regelmatig met een bepaalde trein reizen, zodat je forensen die weinig alternatieven hebben niet ontmoedigt, maar incidentele reizigers wel. En je kan ook korting op de rit geven als een trein vertraging heeft, of als er werkzaamheden (en daardoor hinder) op het traject zijn.
Naarmate een reiziger meer reizen op een dag maakt komt er ook een maximum te betalen bedrag, zodat op die manier de actiekaartjes kunnen worden vervangen. Iedereen checkt gewoon in en uit met zijn ov-chipkaart en betaalt meteen het beste tarief, het is dus niet nodig om aparte tickets aan te schaffen, of alsnog te veel te betalen.
Met een dergelijk tariefsysteem zal iedereen dus een eerlijk bedrag betalen. Want dit is niet voor iedereen hetzelfde, ondanks dat het product hetzelfde is.
Ondanks dat ik vermoed dat ik hier wel negatieve op zal krijgen ben ik benieuwd wat jullie van een dergelijk systeem zouden vinden.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Waarom moet de gebruiker het probleem van een dienstverlenend bedrijf oplossen? Het waterleidingbedrijf vraagt ons toch ook niet om tijdens werktijd te douchen? Het energiebedrijf mekkert toch ook niet als we allemaal tegelijk het licht aandoen?
NS moet er gewoon voor zorgen dat het woon-werkverkeer soepel verloopt.

Jacco
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Voor elektriciteit moet zeker wel meer betaald worden op piekmomenten, alleen merk je daar als kleinverbruiker niet direct iets van. Er is een hele markt waar veel geld wordt verdient door bijvoorbeeld tuinders die op het juiste moment electriciteit opwekken. Als er veel windenergie beschikbaar is kunnen grote bedrijven soms zelfs geld verdienen door elektriciteit te verbruiken. Zie bv https://www.energieconsultant.nl/energietarieven/apx-en-ice-endex-elektriciteitsprijzen/apx-en-ice-endex-elektriciteitsprijzen/ . Sinds kort kunnen bedrijven ook geld verdienen doordat ze het elektriciteitsnet ontlasten, in de toekomst gaat dit vermoedelijk veel meer gebeuren: https://www.volkskrant.nl/economie/in-nijmegen-noord-is-stroom-schaars-lidl-en-van-der-valk-schieten-te-hulp~b9a67e9a/

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jacco

Inderdaad, de pieken in het energieverbruik bij NS zullen zeker zichtbaar zijn op hun energierekening. Een andere zaak is of je die pieken, die NS vaak genoeg zelf veroorzaakt, door moet berekenen aan de reiziger.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jacco
Ricardo
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Veel te complex, voor alle partijen. Incidentele reizigers die niet meer kunnen inzien hoeveel hun reis gaat kosten, vaste reizigers die iedere dag een ander tarief moeten betalen voor dezelfde reis, vervoerders die continu moeten gaan berekenen hoeveel een reis nou eigenlijk moet gaan kosten.

Wouter
5 jaren geleden

De toeslag hoort, als hij wordt ingevoerd, enkel te gelden voor specifieke treinen. Rustige treinen tijdens de spits moeten van de toeslag ontzien worden. Bijvoorbeeld als je woont in Utrecht en werkt in Veenendaal.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Er ontstaat dan wel een heel moeilijk prijssysteem, maar het is niet uit te sluiten dat we die kant op gaan. Moeilijk, want wat betaald de reiziger Woerden – Veenendaal? Eerst klein stukje drukke trein, maar daarna grotendeels rustige trein. En het ingewikkelde is, in Utrecht hoef je niet om te checken.

Tim
5 jaren geleden

Zo ingewikkeld is het niet. Je kunt voor ieder trajectdeel van iedere trein bepalen of dat onder de spitstoeslag valt. Vervolgens moet iedere reiziger (dus ook studenten) een toeslag kopen van 1 of 2 euro als hij van een trein gebruik maakt waarvoor het spitstarief geldt.

Wouter
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Hetzelfde als bij de IC direct toeslag?

Rudy
5 jaren geleden

Ooit in een ver verleden had het GVB in Amsterdam een eenvoudig tariefsysteem voor 65+-ers. Vol tarief voor 9:00 en tussen 16:00 en 18:00. Korting tarief (half geld) in het weekend en op andere tijden. Je had geen kortingkaart of andere onzin nodig. Gewoon een heel simpel basis tariefsysteem. Het systeem werkte door zijn eenvoud.

J. Struijk
5 jaren geleden

NS schiet zelf tekort en dumpt het probleem bij de betalende reiziger. Zij hadden al veel eerder nieuw moderne dubbeldeks treinen moeten aanschaffen,zo voorkom je ook de problemen bij de te korte perrons. Regeren is vooruit zien en met afwachten ben je altijd te laat. Het is een prachtig bedrijf, echter toekomst visie ontbreekt er nog steeds. Helaas. !!!!!

Bert sitters
5 jaren geleden

Eerst een spitsheffing voor het autoverkeer

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

De dalkorting is effectief toch al een spitsheffing?

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Gaan houders van een kortingkaart straks een dubbele rekening betalen? Je krijgt al geen korting in de spits. Dat lijkt mij logisch, maar daar komt dan ook nog een toeslag bij.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Moeilijk te zeggen, omdat niet duidelijk is wat NS uiteindelijk wil gaan testen, maar dat lijkt mij wel. Daar staat tegen over. NS moet in dat geval de tarieven in de daluren gaan verlagen, en met een kortingskaart zou je dan dus ook korting op korting moeten krijgen.

Berry Lokbeer
5 jaren geleden

Een goede dag, njee. Njdaar nj en njik njhet niet njmee njeens. In de trein is het altijd njkaat! Groet Barry