Connexxion directeur: Hoofdrailnet niet opknippen

Connexxion-topman Bart Schmeink is geen voorstander van het opknippen van het NS-hoofdrailnet. Dat is een wens die de regionale vervoerders via de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) tot nu toe uitdroegen. Wel hekelt Schmeink het gebrek aan een level playing field in ov-land, waardoor de marktwerking wordt aangetast. Dat zegt de Connexxion-directieur in een interview met OV-Magazine.

Zo wilde Connexxion in de regio Utrecht een gecombineerd trein-busabonnement invoeren. NS zag daar niets in. "Maar voor NS-dochter Qbuzz was het geen probleem. Ik ben geen voorstander van het opknippen van het hoofdrailnet, maar ik vind het wel raar dat NS nu weer uitbreidt in de regio met spoor en bus. De marktwerking wordt hierdoor aangetast en dat is een slechte zaak voor reiziger en belastingbetaler”, zegt de topman tegen OV-Magazine.

Alhoewel Schmeink de rol van NS bekritiseert, zegt hij niet tot het kamp van NS-bashers te behoren. "Ik heb er zelf met veel plezier gewerkt. NS is een mooi bedrijf, maar het is bizar dat ze met dochterbedrijven mogen meedoen aan regionale concessies. Eerst hebben ze hun regionale lijnen verwaarloosd. Die zijn via aanbestedingen en regionale bedrijven weer helemaal tot leven gekomen. En nu komt NS weer terug. Het is bijzonder dat marktwerking op dit terrein zijn waarde heeft bewezen en juist daar nu weer wordt teruggedraaid."

De Connexxion-directeur staat met zijn kritiek op NS niet alleen. Hij krijgt niet alleen bijval van andere regionale vervoerders, maar ook van waakhond ACM, die meent dat NS de spoorwegwet heeft overtreden bij de ov-aanbesteding in Limburg. 

Desalniettemin is het opmerkelijk dat Schmeink zich uitspreekt om het hoofdrailnet niet op te laten knippen. Mogelijk wil Schmeink dat het hoofdrailnet in de toekomst in zijn geheel wordt aanbesteed, maar daar zegt hij in het interview niets over. Onder aanvoering van Arriva-topman Anne Hettinga heeft FMN zich jarenlang hard gemaakt om het hoofdrailnet op te knippen. Ook Connexxion is lid van FMN.

This post was last modified on 7 januari 2019 22:08

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug