fbpx

Connexxion aast op stukjes hoofdrailnet

08 okt 2009 10:36

Connexxion bestrijdt de opvatting van NS dat de samenhang van het hoofdrailnet één vervoerder vereist. Connexxion wil per 2015 op stoptreinen kunnen inschrijven. Dat meldt OV-Magazine in haar nieuwsbrief op basis van uitspraken van Connexxion managar Rail bij het symposium ´Trein van de toekomst´.

In 2015 eindigt de concessie van NS voor alle stoptreinen en Intercity’s op het hoofdrailnet. Vanaf dat moment wil Connexxion kunnen inschrijven op alle aanbestedingen voor stoptreinen. "Bij reizen zonder spoorboekje knip je de knooppunten los. Daardoor ontstaat er minder behoefte aan samenhang", aldus manager rail Coen Storm van Connexxion.

Vanaf 2020 hoopt hij ook te kunnen inschrijven op Intercityverbindingen. Daarmee gaat hij een stap verder dan topman Connexxion Hubert Guyot, die een maand geleden in OV-Magazine verklaarde dat Connexxion zich niet richt op het hoofdspoor. Volgens Storm ziet Connexxion tramprojecten (Groningen, Nijmegen, Utrecht), light rail (RijnGouwelijn, Zwolle–Kampen) én heavy rail (stoptreinen, Intercity´s) als groeimarkten.

Connexxion beschuldigde vorig jaar NS van het afschermen van het spoor, waardoor een bedrijf als Connexxion geen intercity´s kan laten rijden. Aanleiding was toen de deelname van NS in Qbuzz, waardoor NS indirect ook actief is bij het stads- en streekvervoer. NS beschuldigde op haar beurt Connexxion van calimero gedrag.

Foto: Connexxion trein Protos (Maurits Vink).