Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) moet eerst meer onderzoek doen naar de ontwikkeling van het goederenvervoer in Oost-Nederland voordat ze besluit om het vervoer via het spoor te laten verlopen. Dat adviseert de Commissie voor de milieueffectrapportage.
De noodzaak voor het gebruik van het spoor in Oost-Nederland voor intensief goederenvervoer is namelijk nog niet aangetoond. Zo kunnen het maximaal benutten van de Betuweroute of vervoer over water wellicht soelaas bieden. Mogelijk is de uitbreiding van het goederenvervoer helemaal niet nodig. De commissie adviseert daarom eerst een ´brede verkenning´ naar alternatieve vervoersmogelijkheden uit te voeren.
Het kabinet wil het goederenvervoer tussen Rotterdam en Oldenzaal zo veel mogelijk laten rijden over de Betuweroute en de zogeheten IJssellijn tussen Arnhem, Zutphen en Deventer. Dit moet in de Randstad ruimte scheppen voor personenvervoer. Om deze goederentreinen te kunnen verwerken moet het spoor tussen Elst en Oldenzaal echter worden aangepast.
Over deze aanpassing moet Schultz een tracébesluit nemen. Daarvoor laat de minister eerst de effecten op de omgeving in kaart brengen. Op verzoek van Schultz heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage hierover een oordeel geveld.
(c) Novum
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…