Nieuws

ChristenUnie: hoge ambities met weinig budget

De ChristenUnie heeft hoge ambities voor het spoor. Zo pleit Tweede Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie in een interview met Treinreiziger.nl opnieuw voor een spoorlijn Breda – Utrecht en spoorverdubbeling op tal van plekken. Maar budget blijkt er maar beperkt te zijn: 630 miljoen euro extra. In tegenstelling zoals Treinreiziger.nl eerder in de headline schreef, blijkt dat niet per jaar te zijn. Het extra budget wordt over een periode van 12 jaar uitgetrokken, laat de partij weten. 

De kritiek van reizigersorganisatie Rover dat NS de Sprinters verwaarloost deelt Bruins niet. Daarom is ook het regionaal aanbesteden van sprinterdiensten in de Randstad, zoals Rover voorstelt, geen goede oplossing. Het spoor is simpelweg te vol om het te gaan opknippen. Het is in plaats daarvan veel beter om rigoureus te investeren in spoorverdubbeling, vindt het Kamerlid.

ERTMS
Het verkiezingsprogramma van zijn partij zet daarom in op capaciteitsuitbreiding van het spoor: “Inhaalsporen of spoorverdubbeling, extra perrons en ongelijkvloerse kruisingen zijn op een aantal punten noodzakelijk, zodat intercity’s en Sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd.” De ChristenUnie wil bovendien snelle invoering van ERTMS, “zodat treinen korter op elkaar kunnen rijden, de spoorveiligheid verbetert en op langere termijn onderhoudskosten worden bespaard. Ook wordt de bovenleidingspanning verhoogd naar 3 kilovolt zodat treinen sneller kunnen optrekken en energie wordt bespaard.”

Prijskaartje
Dat is nogal wat en er hangt een fors prijskaartje aan dergelijke wensen. Hoe gaat de ChristenUnie dat bekostigen? Bruins:

Ten opzichte van het basispad (het huidige beleid) investeert de ChristenUnie van 2018 tot en met 2030 630 miljoen euro extra in het spoor. Dit kunnen we betalen omdat we ervoor kiezen om in diezelfde periode de aanlegbudgetten voor hoofdwegen uit het Infrastructuurfonds te verlagen.”

Toch is dat nog steeds minder dan de één miljard euro extra waar de OV-sector op aandringt. Klopt, reageert Bruins. “Dit bedrag is pas bekend geworden nadat we ons partijprogramma hadden opgesteld en het CPB onze maatregelen heeft doorgerekend. Met onze voorstellen komen we een heel eind in de buurt van deze één miljard, maar we zijn er nog niet.”

Teleurstellend
Bruins vindt het dan ook teleurstellend dat het huidige kabinet nauwelijks ambitie heeft getoond voor uitbreiding van het spoor, maar wel de ene na de andere snelweg heeft verbreed. “Zo wordt de N35 tussen Zwolle en Almelo verbreed, en dat is mooi, maar wordt er niets gedaan aan de enkelsporige verbinding tussen die twee steden, ondanks een motie van ons. Mobiliteit is altijd een totaalplaatje!” Jammer is ook dat het kabinet niet de kans heeft gegrepen voor een spoorlijn tussen Utrecht en Breda. “De aanleg daarvan had honderden miljoenen goedkoper gekund wanneer dat gecombineerd was met de verbreding van de A27. Ook de capaciteitsuitbreiding op het traject Utrecht – Amersfoort is een gemiste kans omdat het door ons bepleite extra inhaalspoor bij Bilthoven bij de verbouwing van het station onnodig werd geacht, terwijl het Randstadspoor naar Harderwijk daardoor nog steeds niet rijdt.”

Verbeteringen
Toch zijn er mede door toedoen van de ChristenUnie ook verbeteringen gerealiseerd. “Verschillende trajecten worden geëlektrificeerd en is er een Parlementair Onderzoek ‘Onderhoud en innovatie spoor’ gekomen. Verder heeft de ChristenUnie een cruciaal aandeel gehad in de beslissing voor de realisatie van het station Zoetermeer Bleizo (inmiddels is de definitieve naam Lansingerland-Zoetermeer – red.) waar op dit moment de bouwwerkzaamheden aan de gang zijn.”

Wensen
De ChristenUnie is niet principieel tegen het aanbesteden van losse lijnen aan de randen van het hoofdrailnet, maar voelt er niet voor de Sprinters “los te knippen” en afzonderlijk aan te besteden. Naast de “grote wensen” zoals spoorverdubbeling ziet de ChristenUnie nog een aantal zaken die kunnen verbeteren. Bruins vindt het jammer dat er nog steeds geen single check-in/check-out is op het spoor en dat de tarieven nog steeds via het oude systeem van tariefeenheden lopen in plaats van op basis van het principe “aantal kilometers volgens de kortste route”.

Gevolgschade vertraging
Evenals het CDA is het volgens hem “niet meer van deze tijd” dat bij wet geregeld is dat vervoerders nooit aansprakelijk zijn voor gevolgschade. Hij vindt dat iets waar de rechter zich over moet kunnen uitspreken. “Binnen een degelijk afgelijnd kader zouden vervoerders in bepaalde omstandigheden aansprakelijk moeten kunnen zijn voor mogelijke gevolgschade.”

Stakingen
Ook de stelling dat er bij stakingen een minimale dienstregeling gegarandeerd moet worden krijgt zijn instemming.

Mee eens. Terwijl het stakingsrecht een groot goed is, staat het volledig lamleggen van het spoorverkeer niet in verhouding tot de inhoud van het onderliggend conflict. Een garantie op een minimale dienstregeling op het spoor kan voorkomen dat er bij een arbeidsconflict disproportionele gevolgen zijn voor de reizigers.”

Hij verschilt daarmee van mening met zijn collega Duco Hoogland van de PvdA en met de SP.

Aantrekkelijker OV
Het verlagen van de tarieven in de daluren – een idee dat D66 omarmt – kan ook op instemming rekenen, al is het met een kanttekening. “De ChristenUnie vind dat dit typisch een onderwerp is dat integraal bekeken moet worden vanuit het totale mobiliteitsvraagstuk in Nederland. Dus in combinatie met hogere tarieven voor het rijden met de auto in de spits, waar wij voorstander van zijn, kan zeker ook gekeken worden hoe door middel van prijsprikkels een betere verdeling van treinreizigers door de dag heen kan worden verkregen.”

RECTIFICATIE:

De redactie van Treinreiziger.nl heeft in eerste instantie de antwoorden van Bruins verkeerd geïnterpreteerd. Naar aanleiding van de hoge ambitie, en de uitleg dat het in de buurt komt van de door de ov-sector gewenste 1 miljard extra per jaar, is bij Treinreiziger.nl het beeld ontstaan dat de 630 miljoen extra alleen per jaar zou kunnen zijn. Dat blijkt niet te kloppen.

Beeld via: Tweedekamer.nl

This post was last modified on 9 maart 2017 13:08

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug