ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)

Als het aan de ChristenUnie ligt wordt de komende jaren 15 miljard geïnvesteerd in het openbaar vervoer en de fiets. De partij pleit niet alleen voor de Lelylijn, maar ook tal van andere nieuwe spoorlijnen, Zoals Breda – Utrecht – Almere, Uden – Boxtel, Groningen – Zernike en Emmen – Veendam (Nedersaksenlijn).

500 kilometer spoorverdubbeling

Waar het CDA benadrukt het huidige spoorwegnet beter te willen benutten, benadrukt de ChristenUnie dat de rek eruit is. “Op veel plaatsen zijn extra, langere en bredere perrons, extra keersporen, extra opstelterreinen en ongelijkvloerse kruisingen noodzakelijk om te zorgen dat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd” schrijft de partij in het verkiezingsprogramma.

Voor 2040 moet er 500 kilometer spoor verdubbeld worden, schrijft de regeringspartij. Ofwel van een naar twee sporen, zoals de Sallandlijn (Zwolle – Wierden), IJssellijn (Deventer – Olst), Leiden – Woerden en Leeuwarden – Feanwâlden, ofwel van twee naar vier sporen en wat dat laatste betreft denkt de ChristenUnie aan Utrecht – Driebergen, Delft – Schiedam, Breda – Tilburg en Almere Poort – Almere Oostvaarders, Haarlem – Amsterdam en Arnhem – Nijmegen.

Sterk ov-hart

Kamerlid Stieneke van der Graaf stelt tegenover Treinreiziger.nl dat de ChristenUnie zich in de coalitie altijd heeft ingezet voor beter openbaar vervoer. “Waar andere partijen liever investeerden in wegverbredingen hebben wij, met steun van een staatssecretaris waarvan het OV-hart ook sterk klopt, ervoor gezorgd dat er ook in het OV werd geïnvesteerd.”

Toch lijkt de afgelopen vier jaar dat vooral beleid van eerdere kabinetten is uitgevoerd, bijvoorbeeld de invoering van de tienminutentrein. Heeft dit kabinet het openbaar vervoer kunnen verbeteren? Van der Graaf vindt van wel. Ze wijst erop dat er met inspanningen van de ChristenUnie geld is vrijgekomen om de spoorlijn van Veendam door te trekken naar Stadskanaal en op de ambitie om de reistijd tussen het Noorden en de Randstad met een half uur te verkorten. Van der Graaf gaat verder: ook het openbaar vervoer wordt toegankelijker gemaakt en de onbewaakte overwegen worden aangepakt. “Dat zijn onderwerpen waarvoor ik mij heb ingespannen” vertelt de politicus.

Het ov-wensenlijstje van de ChristenUnie is groot. Het lijkt onwaarschijnlijk dat alle wensen in vervulling kunnen gaan. Waar liggen de prioriteiten, wat moet als eerste geregeld worden? De Graaf: “Investeren in goede verbindingen tussen de regio’s is van belang. Ik zie de inherente waarde van goede bereikbaarheid van plekken die nu nog lastig met het ov te bereiken zijn. Veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer om zich naar hun werk, familie en andere geliefden te verplaatsen. Projecten die nieuwe steden, dorpen en gemeenschappen ontsluiten met openbaar vervoer hebben wat mij betreft dan ook de voorkeur.”

Meer en snellere treinen, ook naar het buitenland

Net als D66 pleit ook de ChristenUnie ervoor om het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS uit te rollen en de bovenleidingspanning aan te passen naar 3kV. De gedachte is dat dit helpt om de reistijden te verkorten en de frequenties te verhogen. De afgelopen jaren hebben NS en Arriva de eerste proeven uitgevoerd met een soort automatische piloot voor treinen. De ChristenUnie wil dat dit in 2030 op ten minste vijf trajecten is ingevoerd.

De ChristenUnie pleit in het verkiezingsprogramma verder voor snellere reizen over de grens. “De verbindingen Groningen – Bremen – Hamburg, Eindhoven – Düsseldorf, Heerlen – Aken en Roosendaal – Antwerpen worden versneld” schrijft de partij. Ook de trein naar Brussel moet sneller, en dat kan volgens de ChristenUnie door Breda over te slaan. Breda moet bediend worden door een nieuwe intercity Antwerpen – Breda – Eindhoven – Düsseldorf. Dat plan is niet nieuw, de partij pleitte in 2013 al voor een grotendeels soortgelijk plan.

Sneeuwmaatregelen onvoldoende effectief

Wat de ChristenUnie betreft gaat het hoofdrailnet weer voor tien jaar naar NS. “Vanuit het oogpunt van continuïteit en gezien de focus die nodig is op het oplossen van de grote capaciteitsknelpunten op het spoor steunen wij de onderhandse gunning van de nieuwe hoofdrailnetconcessie aan de NS voor de periode 2025-2035.” De partij stelt voor dat er in de nieuwe concessie strikte eisen komen over afstemming van dienstregeling, tariefsysteem en informatieverstrekking tussen het hoofdrailnet en het overige openbaar vervoer.

Hoe blikt de ChristenUnie terug op de sneeuwchaos op het spoor? Van de Graaf: “Sneeuwval zorgt voor wat meer storingen en uitval van treinverkeer, daar heb ik alle begrip voor. Wat we enkele weken terug hebben gezien was echter niet best; het duurde na de sneeuwval véél te lang voordat de treindienst weer op gang was. In 2012 is er een flink verbeterprogramma voor winterweer op touw gezet, maar ik denk dat we kunnen concluderen dat deze maatregelen onvoldoende hebben geholpen.”

De politica wijst erop dat de overlast dit keer beperkt bleef door de geringe reizigersaantallen door corona. “Moet je je voorstellen als dat niet het geval was geweest. We moeten er écht voor gaan zorgen dat de dienstverlening na sneeuwval sneller op gang komt.”

(De tweets zijn van Frank Visser, in het dagelijks leven beleidsmedewerker bij Rover en de nummer 11 op de kandidatenlijst van de ChristenUnie).

En verder in het ChristenUnie-verkiezingsprogramma:
– De sneltrein moet terugkeren, om middelgrote steden beter te ontsluiten.
– De partij wil nieuwe stations in onder meer Staphorst, Veenendaal Zuid, Apeldoorn West, Haarlem West, Zwolle Zuid en Deventer Noord.
– Investeren in light rail, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidmetrolijn naar Schiphol en Hoofddorp en het afmaken van de metroring Amsterdam.
– “Bus Rapid Transit”- systemen en snelwegbussen maken volgens de ChristenUnie de noodzakelijke schaalsprong mogelijk in het OV.
– Voor 2030 dieseltreinen vervangen door elektrische of door waterstoftreinen.
– Uiterlijk in 2022 één keer inchecken per treinreis.
– De ChristenUnie pleit verder om te stoppen met de toeslag voor de Intercity Direct, het afschaffen van de minimumprijs bij NS en gratis ov voor meereizende kinderen.

De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

This post was last modified on 4 maart 2021 14:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug