fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)

Als het aan de ChristenUnie ligt wordt de komende jaren 15 miljard geïnvesteerd in het openbaar vervoer en de fiets. De partij pleit niet alleen voor de Lelylijn, maar ook tal van andere nieuwe spoorlijnen, Zoals Breda – Utrecht – Almere, Uden – Boxtel, Groningen – Zernike en Emmen – Veendam (Nedersaksenlijn).

500 kilometer spoorverdubbeling

Waar het CDA benadrukt het huidige spoorwegnet beter te willen benutten, benadrukt de ChristenUnie dat de rek eruit is. “Op veel plaatsen zijn extra, langere en bredere perrons, extra keersporen, extra opstelterreinen en ongelijkvloerse kruisingen noodzakelijk om te zorgen dat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd” schrijft de partij in het verkiezingsprogramma.

Voor 2040 moet er 500 kilometer spoor verdubbeld worden, schrijft de regeringspartij. Ofwel van een naar twee sporen, zoals de Sallandlijn (Zwolle – Wierden), IJssellijn (Deventer – Olst), Leiden – Woerden en Leeuwarden – Feanwâlden, ofwel van twee naar vier sporen en wat dat laatste betreft denkt de ChristenUnie aan Utrecht – Driebergen, Delft – Schiedam, Breda – Tilburg en Almere Poort – Almere Oostvaarders, Haarlem – Amsterdam en Arnhem – Nijmegen.

Sterk ov-hart

Kamerlid Stieneke van der Graaf stelt tegenover Treinreiziger.nl dat de ChristenUnie zich in de coalitie altijd heeft ingezet voor beter openbaar vervoer. “Waar andere partijen liever investeerden in wegverbredingen hebben wij, met steun van een staatssecretaris waarvan het OV-hart ook sterk klopt, ervoor gezorgd dat er ook in het OV werd geïnvesteerd.”

Toch lijkt de afgelopen vier jaar dat vooral beleid van eerdere kabinetten is uitgevoerd, bijvoorbeeld de invoering van de tienminutentrein. Heeft dit kabinet het openbaar vervoer kunnen verbeteren? Van der Graaf vindt van wel. Ze wijst erop dat er met inspanningen van de ChristenUnie geld is vrijgekomen om de spoorlijn van Veendam door te trekken naar Stadskanaal en op de ambitie om de reistijd tussen het Noorden en de Randstad met een half uur te verkorten. Van der Graaf gaat verder: ook het openbaar vervoer wordt toegankelijker gemaakt en de onbewaakte overwegen worden aangepakt. “Dat zijn onderwerpen waarvoor ik mij heb ingespannen” vertelt de politicus.

Het ov-wensenlijstje van de ChristenUnie is groot. Het lijkt onwaarschijnlijk dat alle wensen in vervulling kunnen gaan. Waar liggen de prioriteiten, wat moet als eerste geregeld worden? De Graaf: “Investeren in goede verbindingen tussen de regio’s is van belang. Ik zie de inherente waarde van goede bereikbaarheid van plekken die nu nog lastig met het ov te bereiken zijn. Veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer om zich naar hun werk, familie en andere geliefden te verplaatsen. Projecten die nieuwe steden, dorpen en gemeenschappen ontsluiten met openbaar vervoer hebben wat mij betreft dan ook de voorkeur.”

Meer en snellere treinen, ook naar het buitenland

Net als D66 pleit ook de ChristenUnie ervoor om het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS uit te rollen en de bovenleidingspanning aan te passen naar 3kV. De gedachte is dat dit helpt om de reistijden te verkorten en de frequenties te verhogen. De afgelopen jaren hebben NS en Arriva de eerste proeven uitgevoerd met een soort automatische piloot voor treinen. De ChristenUnie wil dat dit in 2030 op ten minste vijf trajecten is ingevoerd.

De ChristenUnie pleit in het verkiezingsprogramma verder voor snellere reizen over de grens. “De verbindingen Groningen – Bremen – Hamburg, Eindhoven – Düsseldorf, Heerlen – Aken en Roosendaal – Antwerpen worden versneld” schrijft de partij. Ook de trein naar Brussel moet sneller, en dat kan volgens de ChristenUnie door Breda over te slaan. Breda moet bediend worden door een nieuwe intercity Antwerpen – Breda – Eindhoven – Düsseldorf. Dat plan is niet nieuw, de partij pleitte in 2013 al voor een grotendeels soortgelijk plan.

Sneeuwmaatregelen onvoldoende effectief

Wat de ChristenUnie betreft gaat het hoofdrailnet weer voor tien jaar naar NS. “Vanuit het oogpunt van continuïteit en gezien de focus die nodig is op het oplossen van de grote capaciteitsknelpunten op het spoor steunen wij de onderhandse gunning van de nieuwe hoofdrailnetconcessie aan de NS voor de periode 2025-2035.” De partij stelt voor dat er in de nieuwe concessie strikte eisen komen over afstemming van dienstregeling, tariefsysteem en informatieverstrekking tussen het hoofdrailnet en het overige openbaar vervoer.

Hoe blikt de ChristenUnie terug op de sneeuwchaos op het spoor? Van de Graaf: “Sneeuwval zorgt voor wat meer storingen en uitval van treinverkeer, daar heb ik alle begrip voor. Wat we enkele weken terug hebben gezien was echter niet best; het duurde na de sneeuwval véél te lang voordat de treindienst weer op gang was. In 2012 is er een flink verbeterprogramma voor winterweer op touw gezet, maar ik denk dat we kunnen concluderen dat deze maatregelen onvoldoende hebben geholpen.”

De politica wijst erop dat de overlast dit keer beperkt bleef door de geringe reizigersaantallen door corona. “Moet je je voorstellen als dat niet het geval was geweest. We moeten er écht voor gaan zorgen dat de dienstverlening na sneeuwval sneller op gang komt.”

(De tweets zijn van Frank Visser, in het dagelijks leven beleidsmedewerker bij Rover en de nummer 11 op de kandidatenlijst van de ChristenUnie).

En verder in het ChristenUnie-verkiezingsprogramma:
– De sneltrein moet terugkeren, om middelgrote steden beter te ontsluiten.
– De partij wil nieuwe stations in onder meer Staphorst, Veenendaal Zuid, Apeldoorn West, Haarlem West, Zwolle Zuid en Deventer Noord.
– Investeren in light rail, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidmetrolijn naar Schiphol en Hoofddorp en het afmaken van de metroring Amsterdam.
– “Bus Rapid Transit”- systemen en snelwegbussen maken volgens de ChristenUnie de noodzakelijke schaalsprong mogelijk in het OV.
– Voor 2030 dieseltreinen vervangen door elektrische of door waterstoftreinen.
– Uiterlijk in 2022 één keer inchecken per treinreis.
– De ChristenUnie pleit verder om te stoppen met de toeslag voor de Intercity Direct, het afschaffen van de minimumprijs bij NS en gratis ov voor meereizende kinderen.

De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

0 0 stemmen
Artikel waardering
43 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
3 jaren geleden

Zoete Lieve Gerritje zal ook geschrokken zijn van dit programma.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Tja, zoals in het artikel wordt opgemerkt “Het ov-wensenlijstje van de ChristenUnie is groot”, maar toch vind ik er zinnige dingen in staan, zelfs als ik de verwachte ‘zegeningen’ van automatic train operation en de tienminutentrein even negeer.
Bij ATO kijkt de branche alleen maar naar de voordelen van automatisering en niet naar de nadelen en ook hier gaat de ChristenUnie even voorbij aan de nadelen van de tienminutentrein. Maar verder “Waar een kleine partij toch groot in kan zijn”.
Visie kun je ze niet ontzeggen.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Wat zijn de nadelen van ATO dan?

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

@ Joost2 De treindienstleider neemt bij ATO de bediening van de trein van de machinist over.
Wanneer wij, als treinreizigers, de lang geleden ingevoerde, automatische rijweginstelling van de treindienstleider zouden kunnen evalueren voorspel ik u een negatief resultaat, laat staan als daar automatische treinbediening nog bij zou komen.
Automatisering wordt vaak verkocht als een manier om menselijke fouten te voorkomen maar het resultaat is vaak dat de ontwerpers en programmeurs van de automatisering ook fouten maken en de gevolgen daarvan veel groter zijn.
Daarnaast verliezen de mensen die de goede werking moeten controleren, of moeten ingrijpen wanneer het mis gaat, hun routine zodat daarop niet kan worden teruggevallen, zij raken hun vakmanschap kwijt.
Een voorbeeld daarvan is de grote weerzin onder de meeste treindienstleiders om bij verstoringen procedureel, dus met zogenaamde ‘aanwijzingen’ aan de slag te gaan. Men zet de zaak liever stil tot de automaat het weer doet.
Een bijverschijnsel van automatisering is dat men ‘indut’ en zijn scherpte verliest of zich laat afleiden. Een seinzaal waar in het verleden een serene stilte heerste lijkt tegenwoordig meer op een ‘kippenhok’ waar iedereen met elkaar in gesprek is, maar niet over het werk.
Ik benijd de functionaris niet die bij calamiteiten de taak van de automatic train operation over moet nemen want die heeft vaak geen idee waar de robot mee bezig was. Volgens mij heel herkenbaar voor mensen die plotseling met een computerstoring worden geconfronteerd (ProRail?).
En dan heb ik het nog niet over de kosten versus de baten.
In een item hiervoor werd nog even het gebruik van armseinen in Duitsland gememoreerd waarbij werd opgemerkt dat de arbeid daar zo duur was.
Ik denk dat daar in een echt spoorwegland, dat Duitsland is, heel anders over wordt gedacht. Zij zullen pas moderniseren als het echt nodig is en op secundaire lijntjes voldoet zo’n oud systeem prima, al zullen de ‘controlfreaks’ bij ProRail daar anders over denken.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Inderdaad realistische wensen. Ook tussen Groningen – Bremen. Maar de Wunderlinie zal dan geen HSL worden. Heb gelezen dat het spoor daar tweesporig wordt en geschikt voor 130 km p/u. Indien ze van mening veranderen kan het mogelijk voor hogere snelheden geschikt worden.

Maar het gaat er vooral om dat er gewoon doorgaand gereden kan worden met diverse soorten treinen tussen Bremen – Groningen. Waardoor een EC non stop kan rijden van Groningen naar Bremen.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

‘Zelfs’ moet ‘vooral’ zijn.

Otto
3 jaren geleden

Opvallend veel projecten in regio’s met een conservatief protestantse bevolking. Dat zal wel toeval zijn, of niet soms?

jelle
3 jaren geleden

wel benieuwd of de trein ook op zondag mag stoppen in Staphorst 😉

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Emmen – Veendam wel. Onder andere baptisten. Daar zit wel een achterban van CU.

Bert Sitters
3 jaren geleden

Uitspraak van Frank Visser van de ChristenUnie vanmorgen tijdens het Mobiliteitsdebat: “Als we nu niet echt investeren in het OV, hebben we in 2030 een gigantisch OV-infarct.”
Uitspraak van Barbara Kathmann (PvdA) “Geen nieuwe woning zonder rails.”

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In het nagesprek van dat mobiliteitsdebat sloeg NS-eindbaas Marjan Rintel een modderfiguur door het Kids Vrij abonnement te verwarren voor een Railrunner kaartje.

Rene N
3 jaren geleden

Bijna verkiezingen….

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Hier alvast een beknopte overzicht van de partijen m.b.t. spoor/OV:

https://nos.nl/artikel/2371182-haagse-plannen-rekeningrijden-meer-lightrails-en-minder-vaak-vliegen.html

Verklappen we al wat. 😉 Maar hier gaan we uitgebreider op in.

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Quote:

Voor 2040 moet er 500 kilometer spoor verdubbeld worden, schrijft de regeringspartij. Ofwel van een naar twee sporen, zoals de Sallandlijn (Zwolle – Wierden), IJssellijn (Deventer – Olst).

Ofwel van twee naar vier sporen en wat dat laatste betreft denkt de ChristenUnie aan Utrecht – Driebergen, Delft – Schiedam, Breda – Tilburg en Almere Poort – Almere Oostvaarders, Haarlem – Amsterdam en Arnhem – Nijmegen.

Sallandlijn kan voor tijdswinst zorgen tussen Enschede – Amsterdam via Zwolle, Lelystad en Almere.

Viersporig maken van Utrecht – Driebergen is zoal prima. Maar nog beter zou zijn om het spoor zoveel mogelijk viersporig te maken tussen Utrecht – Arnhem zodat de ICE gescheiden kan worden van alle overige treinverkeer. En het met 160 – 200 km p/u kan rijden. Evenals nieuwe Nederlandse IC.

Deventer – Olst dubbelsporig is alleen noodzakelijk als de frequentie verhoogd wordt naar 3 keer p/u of meer.

Viersporig maken van Almere Oostvaarders tot Almere Poort is lastig. De spoordijk is al breed. Het is de vraag of dat in te passen is. Een nieuwe route aanleggen parallel aan de A 6 is een andere optie zodat omwonenden ook minder hinder hebben van de vele treinen.

Haarlem – Amsterdam viersporig? De meeste treinen rijden via Schiphol – Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal. Dit spoortraject is niet overbelast. Ook niet na 2040.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Mooie initiatieven met en revival van het oude spooor Boxtel-Uden erbij! Deze spoorlijn was vroeger onderdeel van het Duits lijntje via Kruispunt Beugen (overstap) op de Maaslijn Nijmegen Venlo Roermond. Als ook de IJzren Lijn geheel voor passagiers opengaat onstaat er een verbinding Antwerpen-Lier-Herentals-Mol-Hamont-Weert-Roermond- Dalheim naar het Roergebied. Ook de heropening van Nijmegen -Kleve naar het Roergebied via Krefeld zal een mooie aanwinst zijn. Dan moet er ook gestopt worden bij Heyendaal en Groesbeek vanwege studenten, artsen en grensforensen. Als Maastricht-Lanaken via de oude Maasbrug naar Hasselt (B) opengaat) zal dat ook weer een pak reizigers genereren. Ook de verbinding Coevorden -Neuenhaus en Bad Bentheim zit in de pen! De Nedersaksenlijn moet ook een verbinding krijgen naar Winschoten zonder extra overstap te Zuidbroek. Lelylijn, Breda-Utrechtlijn en de reactivering van Amersfoort Centraal via Veenendaal naar Rhenen en misschien verder naar Nijmegen zal ook een mooie binnenkomer zijn! Deze laatste verbinding moet dan weer een spoorbrug hebben, welke in de Tweede Wereldoorlog vernield is. Thans in de Coronatijd is het noodzakelijk om tijdig vooruit te kijken naar nieuwe spoorverbindingen. Als daar woning of bedrijfsparken worden gebouwd moet dat voor de voltooiing van deze nieuwbouwprojecten voltooid zijn. Zo win je nieuwe reizigers naar minder bevolkte en drukkere gebieden in het gehele land!

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Op de pijlers van de verwoeste spoorbrug bij Rhenen is de verkeersbrug aangelegd.
Je zou via een spoorbrug ernaast een directe spoorverbinding van Utrecht naar Nijmegen kunnen maken, zonder de tijdrovende kopstop in Arnhem. (wellicht niet de eerste prioriteit)
Er is gekozen voor een tram van Maastricht naar Hasselt. Deze vertrekt in het centrum aan de Maas.
In plaats van een boemeltje op de voormalige IJzeren Rijn kan beter gedacht worden aan een snelle trein van Antwerpen via Eindhoven en Venlo naar Duitsland. Dat is waar de ChristenUnie ook over spreekt.
Ik zie de Nedersaksenlijn vooral als een regionaal project, dat natuurlijk wel landelijke ondersteuning kan krijgen, maar eerst moeten de provincies Overijssel, Drenthe en Groningen met elkaar eens zijn.
In plaats van verbreding van de A27met de tweede rampzalige aantasting van de Amelisweerd. Kan beter spoor worden aangelegd, zodat een rechtstreekse spoorverbinding ontstaat tussen Breda – Utrecht en treinen ook door kunnen gaan naar Amersfoort in Zwolle. Ook in Zwolle is de ChristenUnie de grootste partij in de gemeenteraad.
Hoeveel passagiers gaat Coevorden naar Neuenhaus opleveren?

Chris
3 jaren geleden

Plannen maken voor nieuwe spoorlijnen is makkelijk als je niet verantwoordelijk bent voor de exploitatie.

JanN
3 jaren geleden

Ik denk inderdaad dat het accent meer verlegd moet worden: tegenwoordig denkt men meer aan asfalteren en wegen verdubbelen, terwijl in de spoorverbindingen maar mondjesmaat geïnvesteerd wordt. Met name in de provincies. Bij verdubbeling van treinverbindingen kan men behalve op passagiesniveau ook veel vrachttreinen laten rijden: de druk op de wegen kan wellicht ook wat minder worden.

Berend
3 jaren geleden

Ik moet zeggen dat hoewel het de christenunie is, ik dit een veel beter concreet plan vind dan dat van de anderen. GL en D66 hebben veelal redelijk vage beloftes zoals ‘meer internationale treinen’, en hoewel dat niet per se minder daadkrachtig wordt, is het makkelijker om dat te vergeten tijdens een regeerakkoord.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Berend

Frank Visser die namens de ChristenUnie meedeed aan het mobiliteitsdebat werkt bij Rover.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De kans dat Frank Visser daadwerkelijk in de Tweede Kamer komt, is echter niet zo groot. Hij staat op plaats 11, terwijl de Christenunie naar verwachting rond de helft van dat aantal zetels behaalt.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Frank Visser levert natuurlijk wel input bij de standpunten van de Christen Unie.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Johan.
Als het CDA zo blijft stuntelen, dan is er kans dat principieel christelijke kiezers gaan overstappen naar een andere christelijke partij.

FyraFlop34
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat toont dus aan dat het loont om mensen te betrekken die ergens echt verstand van hebben. Het is misschien een soort verlanglijst, maar wel vol toch redelijk goede ideeen, die de andere partijen niet echt voorleggen. En een beetje nieuw spoor mag ook wel weer een keer, in plaats van dat eeuwige ‘optimaliseren’ ‘beter benutten’…

dries molenaar
3 jaren geleden

Weten ze hoe dit bij Almere nog passend te maken is? In Buiten is er geen ruimte meer om het spoor te verdubbelen. Eerst maar Muziekijk-Centrum en Poort-Muziekwijk. Naar Parkwijk kan misschien ook nog wel. Oostvaarders is al vier maar kan verlengd worden naar het Oosten zodat daar gepasseerd kan worden.
>>
wee naar vier sporen en wat dat laatste betreft denkt de ChristenUnie aan Utrecht – Driebergen, Delft – Schiedam, Breda – Tilburg en Almere Poort – Almere Oostvaarders,

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Inderdaad ontzettend stom dat in Almere geen ruimte is open gelaten voor twee extra sporen. Almere wil groeien naar 375.000 inwoners en dan moeten ook nog de treinen naar de Lelylijn er langs.
Er lijkt bijna niet te ontkomen aan een nieuw tracé langs de A6 met een ICNG-station tussen Almere-Stad en Almere-Haven, waardoor meer Sprinters kunnen rijden op de oude lijn met al die stations.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat is wel met een kanon op een mug schieten. Als het al niet in te passen is bij Almere Buiten, breek je 3 appartementen en een parkeergarage af en dan past het wel. Dat kost nagenoeg niets ten opzichte van een heel nieuw traject langs de A6.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er was een opgelede grondreservering maar klaarblijkelijk is die losgelaten bij de stedelijke planning van buiten. HEt zal ook elders niet eenvoudig zijn omdat Nederland vol zit met tere zieltjes die overal last van hebben.
Ik heb al zo vaak geschreven dat het een grote blunder is van NS (toen die de aanleg nog deden) om tijdens de droogmaking het cuvette niet direct voor een viersporig talud aan te leggen. Dit talud had natuurlijk ook beter meteen gevormd geworden toen het makkelijk en goedkoop kon.
Wel is op veel plaatsen een fietspadbrug gebouwd die geschikt is als spoorviaduct. Dan hoeft er alleen een vierde viaduct bijgemaakt te worden.

Maar goed, het is er niet en nu moet alles met veel gezanik in losse stukjes aangelegd worden. Met zandtrucks die door de stad moeten rijden.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Dries Molenaar: de Hollandse Zuinigheid. Zoals mensen weten ben ik niet van het miljarden over de balk gooien maar ik heb bewondering voor de Amsterdammers die in de wederopbouwperiode vooruit planden. De ongelijkvloerse aftakking van lijn 51 bijvoorbeeld nabij station Spaklerweg lag er al jaren, al voordat er tot een aanleg van de Amstelveenlijn was besloten. Dat het ook wel eens mis gaat was bij de NS aftakking van de A10 bij de RAI. Maar dat was ook vanwege (terecht) protest dat de Schiphollijn niet midden in Amsterdam zou eindigen….

Frans EEKHOUT
3 jaren geleden

1) Ik mis 100 procent dubbelspoor Roermond – Venlo – Nijmegen, dat wordt nu half om half ?
2) Er is toch een plan om de Amsterdamse Metro door te trekken naar Almere deels als aanvulling op de trein, is dit geen optie om de vervoersstroom op te vangen ?
3) Waarom heeft men nu het plan opgevat om enkele trajecten dubbelspoor te maken die al jaren geleden gedaan hadden kunnen worden zoals Deventer – Olst en Den Bosch – Nijmegen waar men enkelsporige stukken heeft en vertragings gevoelig zijn ?
4) Waarom houden planologen bij nieuwbouw wijken niet rekening met infrastructurele aspecten en eventuele uitbreidingen ook op OV gebied, kost dat A) te veel geld, B) levert dat niet voldoende rendement op omdat men liever huizen gaat bouwen met name bij groeikernen, c) als men niet ernaast kan bouwen waarom dan geen “Fly-overs” dubbeldeks spoorlijnen zoals men die in het buitenland wel eens ziet of ondergronds in de slappe Hollandse bodem ?
5) Als het in Almere te druk wordt, waarom dan niet meer gaan spreiden en Lelystad (en eventueel Dronten) een opwaardering geven en laten profiteren van de economische groei, er ligt niet voor niets een “spookstation” ten zuiden van Lelystad, maak daar dan een woonwijk van maak in reistijd vanuit Almere niet veel uit ? !
6) – “Bus Rapid Transit”- systemen en snelwegbussen maken volgens de ChristenUnie de noodzakelijke schaalsprong mogelijk in het OV, citaat. Goed idee om dit verder uit te werken, voor een goed voorbeeld kan men kijken in … Jakarta Indonesië waar men met vrije banen en haltes een prima reisalternatief kan bieden, hier slechts sporadisch te vinden op lijn 300 tussen Haarlem – Schiphol – Amstelveen en A’dam Bijlmer.
7) Kan mij met diverse items van de Christen Unie wel vinden omdat zij zich niet alleen beperken tot het spoor, maar ook aanverwante aspecten.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans EEKHOUT

Dat spookstation is recent onttakeld zodat het voor de jeugd niet makkelijk en leuk is om daar rond te hangen met alle risico’s op ongelukken vandien.
Inderdaad zou men dit nu wel in gebruik kunnen nemen. Een ontslutingsweg is al dichtbij en met een grore P+R plaats is veel handiger dan het Centrum station.
Zou het vliegveld in bedrijf komen dan kan er ook een onbemande bus gaan rijden. Ook veel handiger dan naar het centrum.

hans Peer
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans EEKHOUT

Het oude spoor systeem moet worden vervangen,we reizen nu met treinen uit het zogenaamde ijzeren tijdperk, een vervuilender vervoer is niet te bedenken, loop maar eens langs een spoorbaan, alles is sterk vervuild, roestig en aangeslagen met fijnstof. Vroeger kon je tijdens je treinreis gebruik maken van een toilet als je dan in de pot keek zag je waar je plas of uitwerpselen werd gedeponeerd, juist, op de spoorrails onder je. Nog een probleem is blaadjes op de rails of hevige sneeuwval ,waardoor het gehele treinverkeer wordt ontregeld en zelfs stil gelegd wordt, nu tegenwoordig speeld het personeelstekort weer een grote rol, ook het probleem met het verzakken van treinrailsen, vooral in de randsteden, dit zijn nog maar enkele van de nadelen van het ouderwetse treinvervoer. Het voorstel is daarom ook voor de MAGLEV Magneet trein te kiezen die van deze problemen geen last heeft.
Neem bedrijven, actueel is nu de huizenbouw, alles is in het westen gevestigd,als we maar blijven bouwen en bedrijven zich hier vestigen word het wel een beetje krap met de ruimte en groeien de steden naar elkaar toe, en is Zuidholland een grote aangesloten stad geworden, als je een snelle MAGLEV netwerkverbinding door Nederland legt kun je de bedrijven en de woningen over heel het land verspreiden en is heb je het probleem van de hoge werkeloosheid in het oosten, noorden en ook in het zuiden van het land opgelost, dus aan de slag zou ik zeggen
Bij de MAGLEV magneettrein wordt bestaande technieken, die bij de hyperloop gebruikt worden, echter zonder ze door vacuum getrokken buizen te laten gaan, het is een kwestie van de oude plannen afstoffen, ( zie artikel , hier als bijlage toegvoegd, van Aniek v.d. Brand van 28 juni 1999 in het dagblad Trouw), de banen van deze magneet treinen zou je grotendeels kunnen aanleggen naast de bestaande rail, als de grote routes aangelegd zijn kan de oude spoorbaan afgebroken worden waarna de MAGLEV Magneet trein de route overneemd, de grond die vrij komt compenseer je, of geef je terug aan de rechtmatige eigenaar, de aanleg van deze banen zijn een stuk goedkoper dan bestaande rails

Baardstaart
3 jaren geleden

Met het OV aanbod zal het wel goed komen denk ik als ik de verkiezingsprogramma’s mag geloven, maar men vergeet allenmaal dat ze de reizigers in de Coronatijden het OV hebben uitgejaagd. Deze terugwinnen lijkt me het eerste begin voordat je kunt dromen over allerlei trajectverbeteringen. Want het OV staat eerder inperkingen te wachten met waarschijnlijk nog meer reizigersverlies dan groei en florisante tijden. En ik zie voorlopig ook geen eind aan de Corona tunnel, waarvan ik denk dat Corona endemisch gaat worden en we er mee moeten leren leven.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Juist om reizigers terug te krijgen in de trein, zijn trajectverbeteringen nodig. Ook aan de Corona-crises komt een einde. Als iedereen daarna massaal in de auto stapt, valt het fileleed en de klimaat- en milieuschade niet te overzien.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Aan de andere kant denk ik dat thuiswerken veel meer standaard gaat worden en ook de vraag hoe de wereld na de Coronacrisis eruit gaat zien. Ook de efiets en speedpedelac en andere modaliteiten (buiten de auto om) hebben door de Corona crisis een flinke groei doorgemaakt.

Ze geven nu ten tijde het OV ook geen vertrouwen doordat auto gebruikers vorig jaar mei al weg konden en OV gebruikers pas in juli. Ik denk dat het OV door de Corona zoveel schade heeft opgelopen dat het een flinke tijd duurt eer men als reiziger weer vertrouwen in heeft.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De e-bike en speedpedelac brengen veel stations dichterbij. Trein en fiets kunnen een dreamteam vormen. In het voorjaar van vorig jaar reed er haast geen trein meer: alleen wat Sprinters. Dat is nu anders. Meer thuiswerken en flexwerken kan zorgen dat de beelden van overvolle treinen de wereld uit kunnen. Ook dat kan reizigers aantrekken.
Er zal wel veel uit de kast gehaald moeten om de trein een positief beeld te geven.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Met flexwerken kun je ook zorgen dat woonwerk-verkeer zich meer verspreid.

Frans EEKHOUT
3 jaren geleden

“STER spotje”
Waarom dan geen STER spotje maken om de reiziger het vertrouwen terug te geven en te herwinnen dat reizen met o.a. de trein, mits men zich aan de regels weet te houden, een milieu vriendelijke manier van reizen is ?
Mensen en bedrijven hebben alternatieven ontdekt om “thuis werken” te ontplooien, maar er zal altijd behoefte bestaan tot intermenselijk contact en sommige zaken kun je, hoe modern de techniek ook is, niet altijd vanachter een PC gaan doen EN dus zoeken we elkaar op met de fiets, auto of de trein en de rest van het OV.
We zijn door de huidige situatie ook gaan ontdekken dat we blij moeten zijn met wat we hebben, dat vrijheid en een goede gezondheid een kostbaar goed is en dat niet alles tot in de hemel groeit en onze relatieve luxe ook zijn keerzijde kent. Juist nu het rustiger is is er meer ruimte om in een rustige trein te relativeren en het leven te gaan herontdekken. Misschien zouden PR bureau’s van de OV bedrijven op dit aspect kunnen inspelen en dat reizen met het OV en in het bijzonder met het spoor zo gek niet is mits we elkaar respecteren en ook het personeel en medepassagiers positief bejegenen !

Tim Sekac
3 jaren geleden

Die spoorlijn Boxtel-Uden, zouden ze over de oude spoordijk moeten doortrekken tot Cuijck, waar het dan de maaslijn kruist, en daar een aftakking maken naar Nijmegen, zodat Uden ook goed ontsloten is met Nijmegen. Ook zouden ze een Intercity-direct van Amsterdam naar Vlissingen moeten realiseren, 99% van dat traject ligt er al. Er moet alleen een aftakking van het HSL-spoor naar de spoorlijn Lage Zwaluwe komen, en dan kan er een Intercity-direct de reistijd van de randstad naar Zeeland 2 keer zo snel maken. Met alleen stops in Schiphol, Rotterdam, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes en Middelburg.