fbpx
De trein in Milaan richting Zwitserland (c) Stefan Verkerk.

Ceneri-Basistunnel klaar: Zürich – Milaan straks 20 minuten sneller

02 mrt 2020 11:00

Na jaren van bouwen is het zover: de Zwitserse Ceneri-Basistunnel is klaar. De tunnel is nu in gebruik genomen voor testritten. In september volgt de officiële opening en vanaf 13 december zullen onder andere de EuroCity’s Zürich – Milaan van de tunnel gebruik gaan maken.

Niet zo snel als eerder gedacht

De nieuwe tunnel is ruim 15 kilometer lang en ligt in het Zwitserse kanton Ticino, niet ver van de Italiaanse grens. Dankzij de tunnel zal straks de reistijd tussen Zürich en Milaan met naar verwachting 23 minuten worden verkort worden en uitkomen op 3 uur en 17 minuten. Dat is echter aanzienlijk langzamer dan de Zwitserse spoorwegen (SBB) in 2017 aankondigden.

In 2017 kondigde de SBB namelijk aan dat de reistijd tussen Zürich en Milaan per december 2020 zou afnemen naar 2 uur en 45 minuten. Een supersnelle trein zou alleen gaan stoppen in Lugano en Como. Dat plan hebben de Zwitserse spoorwegen echter weer ingetrokken vanwege de slechte punctualiteit. Slechts 70% van de treinen uit Italië kwamen in 2019 op tijd in Zürich aan. De SBB werkt er nu aan om de betrouwbaarheid van de huidige verbinding te verbeteren.

In 2022 in 3 uur

Alhoewel de reistijd dus niet zo snel zal worden als in 2017 voorzien, wordt de trein de komende jaren nog wel verder versneld. Per december 2022 moet de reistijd afnemen naar 3 uur en 2 minuten. Dan hoeven treinen niet meer in Chiasso te stoppen om van stroomspanning te wisselen.

In 2016 werd al de 57 kilometer lange Gotthard-Basistunnel geopend. Daarvoor duurde de reis tussen Zürich en Milaan ruim 4 uur. De reistijd staat in elk geval in schril contrast met de reistijd in de beginjaren. Ooit bedroeg de reistijd tussen beide steden meer dan 9 uur.

De route van de EuroCity Zürich – Milaan

Voor de oplettende gebruiker: de foto toont een trein vanuit Milaan richting Zwitserland, maar de trein op de foto rijdt niet via de Gotthard route.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
4 jaren geleden

slechte punctualiteit? Volgens velen gaat het in Zwitserland altijd like-clockwork.
Zo te lezen kan het later wel verbeterd worden wanneer alles wat beter loopt.
De investering per bespaarde minuut zal aanzienlijk zijn geweest. Gelukkig zit de winst vooral in het vrachtverkeer wat niet meer door de bergen hoeft en daar ook geen uitlaatgassen meer uit stoot.

Dries Molenaar
4 jaren geleden

Ach, lang geleden ben ik op Interrail geweest. Ik wilde vanuit Athene een reservering doen voor Brindisi-Venetië. Dat kon niet want ze reden nooit op tijd. Met de veerboot Patras-Brindisi gegaan. Op het station kon je ook niet reserveren want de trein ging zo weg. In de trein heeft een vriendelijke jongeman met roze krant mij geholpen en zo kreeg ik via de conducteur een slaapplaats. Vriendelijke mensen verder en met handen en voeten een leuk gesprek gehad tot het slapen gaan. Alles zonder telefoon natuurlijk.

De trein kwam precies op tijd aan.

Travelmarcel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een sportieve jonge man Dries: die roze krant is de Gazzetta dello Sport

Eric
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het probleem zit 9 van de 10 keer in Italië. Standaard staat er in Brig en Chiasso dan ook een vervangende trein klaar. Daardoor komt de binnenlandse reiziger meestal toch op tijd aan. Voor reizigers uit Italië is het uiteraard een ander verhaal.

hanzeboog2012
4 jaren geleden

De Gotthard -basistunnel en de Ceneri- basistunnel zorgen ervoor dat de Giruno SBB trein met een totale reistijd van 197 minuten concurrerend wordt t.o.v. de auto en de vliegtuig.

Ken de situatie tussen Zürich – Como – Milaan niet. Maar weet bijna zeker dat je met de auto qua snelheid volledig kansloos tegenover de Giruno trein. Dus grote kans dat vele Zwitsers, Italianen en internationale treinreizigers kiezen voor de comfortabele Giruno trein die in Gotthard basistunnel met maximaal 250 km p/u kan rijden.

Ook t.o.v. de vliegtuig is de Giruno trein superieur. Van hartje Zürich naar hartje Milaan wint de Zwitserse HST moeiteloos.

De aanleg van de Gotthard – en Ceneri basistunnel zorgt voor een forse impuls van de goederentreinen. Waardoor de kwetsbare milieu van de Alpen beter beschermd wordt. En dat was ook de opzet van de Zwitserse overheid. De Zwitserse overheid vroeg de bevolking in een referendum voor steun van aanleg van deze enorme infrastructuurprojecten. En kregen de steun van de Zwitserse bevolking. Een lesje voor bijvoorbeeld de Nederlandse overheid hoe je draagvlak kunt creëren bij de bevolking.

In Zwitserland laten ze zien dat je soms gewoon moet doorzetten met grote infrastructuurprojecten. In Nederland willen ze bijvoorbeeld de Lelylijn en een snellere spoorlijn Utrecht – Arnhem niet aanleggen. Typisch kruideniersmentaliteit van de Nederlandse overheid.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Inderdaad, kruideniersmentaliteit bij de Nederlandse overheid ten aanzien van volwaardige railinfrastructuur.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ach, die Zuiderzeelijn miljarden waren echt geen klein bier. De lokale overheden waren er blij mee en hebben het op de band staan. Soms leggen ze een fietspad aan of een jachthaventje.

Allemaal dankzij het gekloot van Hans Alders die de aandacht afleidde en de besluitvorming frustreerde met zijn flauwekul maglev-lijn. Zonder Alders had de lijn nu al in bedrijf kunnen zijn. Nu komt hij er niet meer.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De behoefte ligt nu eerst bij verbetering van de aansluiting van de Betuweroute. Overslag Valburg zou eigenlijk gewoon aangelegd moeten worden.
Dan zijn er nog wel meer voorzieningen te plannen met meer prio.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat komt omdat aankondigen van nieuwe spoorlijnen niet altijd draagvlak heeft bij Nederlandse bewoners. Daarom is het niet sexy voor Nederlandse politici om voorstellen om nieuwe spoorlijnen aan te leggen.

Maar met het huidige stikstofdioxide beleid zal toch meer ingezet moeten worden om de Nederlanders vanuit de auto in de trein te krijgen. Als je in Groningen woont en in de Randstad je baan hebt ga je waarschijnlijk toch sneller met de auto. Zeker als je in een gehuchtje/dorpje op een behoorlijke afstand van station Groningen woont.

Daarom pleit Noord Nederland al vele jaren voor een snellere treinverbinding tussen Noord Nederland – Randstad v.v. Maar de landelijke politici willen vooral scoren. En zijn bang dat ze veel kiezers tegen zich krijgen als ze voorstellen om een nieuwe spoorlijn te laten aanleggen.

Marin
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Als mensen kiezen voor de trein in plaats van de auto, neemt naast de stikstof ook de hoeveelheid uitgestoten CO2 af. Daar moet Nederland volgens mij ook nog een reductie behalen (iets met Parijs dacht ik).

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

Marin:

Raad van State heeft eind mei bepaalt dat de stikstofdioxide gehalte omlaag moet. Staat dus los van het klimaatakkoord van Parijs.

Maar niettemin zal het verminderen van de stikstofdioxide Nederland wel helpen om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs beter te halen.

Dus op bepaalde plekken extra spoorlijnen en extra spoor aanleggen helpt wel. En natuurlijk ERTMS uitrollen waardoor meer treinen achter mekaar kunnen rijden.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

De Groningers rijden dan beter naar Grou of Heerenveen en nemen daar de trein. Dan kun je nog wat werken, lezen of slapen. Met de auto is gekkenwerk.

lezer
4 jaren geleden

Verstandig van de Zwitsers: geld inzetten waar het voor de hand ligt: tussen een financieel wereldcentrum en het economisch hart van Italië. Geen gelobby nodig in de zin van recht-praten wat krom is. De verbinding zal zich zelf bewijzen, deels ook door flankerend beleid m.b.t. tot vrachtverkeer waarvan ik me afvraag of dat in NL wel mogelijk is. Verder: geen HSL van stad tot stad, maar vooral zwaar investeren waar het genoeg tijdwinst oplevert.

Ingmar
4 jaren geleden

Mooi dat deze tunnel nu eindelijk af is. Scheelt de helling vanaf Giubiasco naar Lugano voor de goederentreinen alsmede de lage snelheid van dit deel van het traject voor het reizigersverkeer.

De langere reistijd in Zwitserland is overigens te verklaren; Tussen Arth-Goldau en Zug is de spoorlijn grotendeels verwijderd als gevolge van een grootschalige vernieuwing en deels dubbelspoor leggen alsmede station Arth-Goldau te vernieuwen. Hierdoor is regionaal verkeer vervangen door bussen en lange afstandsverkeer rijd om via Rotkreuz om daar te keren of verder via Hendschiken/Othmarsingen bij Lenzburg af te buigen richting Zürich.

Als dit laatste project klaar is zal de reistijd waarschijnlijk wel onder de 3 uur kunnen komen.
Ikzelf herinner me vroeger dat een ICN kantelbaktrein via de Gotthardlijn zonder tussenstop van Bellinzona naar Arth-Goldau bijna 1,5 uur nodig had. Tegenwoordig is dat ongeveer nog maar 40 minuten.

treingraag
4 jaren geleden

Nachttreinen uit NL reden via Luzern altijd naar Bellinzona-Lugano-Chiasso-Como-Milaan. Is Luzern nu Zurich geworden als kortste route?
ASD – Milaan als nachttrein trouwens wederom, why not?

Srb
4 jaren geleden

2 weken geleden voor het eerst met de nieuwe SBB Giruno-trein van Basel naar Lugano geweest. Erg comfortabele trein en de reis ging dankzij de snelle doorgang door de Gotthard basistunnel ook een stuk sneller dan vroeger. En het zal alleen nog maar sneller worden als straks ook de Ceneri tunnel in gebruik wordt genomen. Hebben ze goed voor elkaar daar in Zwitserland