Nieuws

CDA wil vervoerders aansprakelijk stellen voor schade door vertraging

Vervoerders moeten aansprakelijk worden voor schade die is veroorzaakt door vertraging, vindt het CDA. De christendemocraten noemen het in een interview met Treinreiziger.nl ‘wonderlijk’ dat in artikel 8:108 van het Burgerlijk Wetboek nog steeds is vastgelegd dat de vervoerder niet aansprakelijk is voor “schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook, vóór, tijdens of na het vervoer, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook”.

Door Maurtis van den Toorn

Het schrappen van dit wetsartikel is eerder bepleit, onder meer door consumentenorganisaties, maar Verkeersminister De Boer (LPF) besloot in 2003 na onderzoek om dat niet te doen. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert komt er nu op terug en stelt dat de huidige praktijk “compleet achterhaald” is. Van Helvert:

Bij vliegtuigmaatschappijen kun je ook schade claimen bij vertraging. De NS heeft, zonder dat er een wettelijke verplichting is, een regeling voor ‘geld-terug-bij-vertraging’, maar dat heeft nu het karakter van een gunst. Schadevergoeding zou een recht moeten zijn waar ook de rechter zich over moet kunnen uitspreken. De reiziger op nummer 1 zetten, houdt ook in dat er een recht op schadevergoeding is. Daarom moet de wet aangepast worden en moet art 8:108 geschrapt worden.”

Het CDA denkt niet dat dit tot hogere kosten leidt doordat vervoerbedrijven zich financieel willen indekken tegen eventuele schadeclaims. “De dekking van de schadevergoedingen kan binnen de begroting van de vervoersmaatschappijen gevonden worden zonder dat de tarieven omhoog gaan,” verwacht Van Helvert.

Hoofdlijnen
Het is een opvallend standpunt, zeker omdat het niet in het verkiezingsprogramma van de partij is opgenomen. Het valt op dat er in het programma sowieso niet veel woorden aan mobiliteit en (openbaar) vervoer worden besteed. Dat wil niet zeggen dat het onderwerp niet belangrijk wordt gevonden, stelt Van Helvert: “We hebben ervoor gekozen om ons verkiezingsprogramma op hoofdlijnen te beschrijven, maar openbaar vervoer vinden we zeker belangrijk!”

Meer treinen
Het CDA noemt een aantal suggesties voor verbetering. In de brede Rand­stad moet het mogelijk worden zonder spoorboekje de trein te kunnen nemen, de reistijden tussen de Randstad en regionale centra moeten verkort worden en er moeten “snelle en betaalbare treinen gaan rijden via de HSL-Zuid naar België.” Opvallend genoeg stemde het CDA eerder juist tégen een motie van de ChristenUnie over dit thema (juni 2016). Van Helvert legt uit waarom:

Die motie ging te gedetailleerd voorschrijven hóe het moest. Dat willen we aan de deskundigen overlaten. We moeten hier in Den Haag niet meeschrijven aan het spoorboekje van de spoorwegen. We beschrijven wel wát we willen, maar niet hóe dat moet.”

Daarnaast moeten er “minstens twee nieuwe snelle verbindingen komen met Duitsland.” Daarbij gaat het, zo blijkt bij navraag, om treindiensten naar Düsseldorf en Keulen. “Dus eigenlijk van Rotterdam via Eindhoven naar Düsseldorf en van Amsterdam naar Keulen.”

Zitplaats
Extra investeringen in het openbaar vervoer ter hoogte van één miljard euro, zoals de OV-sector bepleit, zijn voor het CDA niet aan de orde. De partij reserveert 300 miljoen voor maatregelen op het gebied van infrastructuur, dus zowel voor de auto als voor het openbaar vervoer. Een belangrijke wens van Van Helvert: “Openbaar vervoer zou vooral op betrouwbaarheid moeten verbeteren. Niet alleen op tijd rijden, ook zeker weten dat je een zitplaats hebt.” Anders dan zijn collega-Kamerlid Duco Hoogland van de PvdA vindt de CDA’er het wél een goed idee om een minimumdienstregeling vast te stellen die ook tijdens stakingen moet worden uitgevoerd.

Marktwerking
Een uitgesproken standpunt over het in stand houden van één integraal spoorwegnet of juist het regionaal aanbesteden van de sprinters heeft het CDA niet. Van Helvert: “Wij vinden dat aan het einde van de concessies bekeken moet worden hoe het verder moet. We willen nu nog geen uitspraken doen over dat vervolg.” Meer concurrentie sluit hij niet uit, maar hij ziet als bezwaar wel dat concurrentie “te vaak de verhoudingen op scherp stelt. Concurrentie is prima, maar het belang van de reiziger moet er niet onder lijden.” Het CDA deelt weliswaar de kritiek van onder meer Rover dat er te weinig landelijke regie is, bijvoorbeeld als het gaat om regelingen voor geld terug bij vertraging, maar Van Helvert geeft niet aan hoe het dan wel moet.

This post was last modified on 30 mei 2017 10:11

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug