Het Amsterdamse CDA pleit voor een nieuwe tramlijn volgens het premetro-principe: een tramlijn die deels ondergronds rijdt en deels gebruik maakt van het reguliere tramnetwerk. De bedoeling is dat de nieuwe lijn Amsterdam Oost met Amsterdam West verbindt. Tussen het Surinameplein in West en het Alexanderplein in Oost zou de lijn ondertunneld moeten worden.
Het CDA – dat in Amsterdam tot de oppositie behoort – wil dat er een onderzoek komt naar een dergelijke lijn. De politieke partij wijst erop dat de tram in Amsterdam gemiddeld een lage snelheid heeft. Zo haalt de tram tussen Surinameplein en Weesperplein momenteel een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur. “En dan is dit nog niet eens het meest extreme voorbeeld. Tramlijnen in het centrum halen op veel trajecten net de 12 kilometer per uur”, stelt het CDA, en verwijst daarbij naar een onderzoek van de Amsterdamse rekenkamer.
Er is eerder onderzoek geweest naar een volwaardige metro, maar dat zou relatief duur (6,6 miljard euro) en niet rendabel zijn. Daarom pleit het CDA nu voor een premetro. “Met de premetro zou een relatief groot deel van de effecten van de Oost-Westlijn kunnen worden behaald, tegen een relatief klein deel van de investeringskosten. Op deze manier wordt de kans op een positieve Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse vergroot”, schrijft de Amsterdamse afdeling in een notitie. De hoop is dat de premetro voor circa 1,7 à 1,9 miljard euro gerealiseerd kan worden. Al benadrukt de partij dat dit een ruwe schatting is, en er nader onderzoek nodig is.
Het CDA hoopt steun te krijgen van de coalitie, en wijst erop dat de meeste partijen in de Amsterdamse raad graag willen dat de auto minder vaak gebruikt wordt. “Als het OV het al aflegt tegen de fiets, is het een kansloze missie om automobilisten te verleiden voor het openbaar vervoer te kiezen.” Een nieuwe tramlijn volgens het premetro-principe zou volgens de partij uitkomst kunnen bieden.
CDA-woordvoerder Niek Wijmenga: “Amsterdam groeit en het OV groeit mee. Met deze ondertunneling van de Oost-Westverbinding zouden we niet alleen de snelheid en betrouwbaarheid verbeteren, maar ook bovengronds ruimte scheppen.”
This post was last modified on 2 oktober 2019 08:49
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…