Capaciteit Rail Service Centrum Rotterdam vergroot

Vrijdag 18 december levert het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) aan het Rail Service Center (RSC) Rotterdam een uitbreiding op aan de westzijde van de terminal. RSC krijgt er circa 3 ha. bij en de sporen van de noordelijke bundel met de naastgelegen kraanbanen zijn met 150 meter verlengd tot 750 meter. De sporen zijn westelijk tevens direct aangesloten op de Havenspoorlijn.

Treinen van en naar de Maasvlakte kunnen nu de tweede bundel van beide zijden gebruiken en hoeven niet meer via het emplacement Waalhaven. Al met al kan het treinverkeer op de Havenspoorlijn en daarmee de Betuweroute, efficiënter en flexibeler worden afgehandeld. De afhandelingcapaciteit van RSC Rotterdam wordt met ongeveer 50.000 eenheden vergroot. RSC besteedt in de uitbreiding ongeveer € 1 miljoen aan meer veiligheid en efficiency voor het railproces (bijvoorbeeld video inspectie, wisselbediening). Het HbR investeert € 5,3 miljoen in het project en krijgt het terug via extra pacht en toeslag voor infrastructuur.

RSC
RSC behandelt naar schatting een kleine 275.000 eenheden, door de crisis duidelijk minder dan vorig jaar. Het heeft de beschikking over twee bundels van vier sporen met elke twee kranen. De nieuwe capaciteit ligt op 400.000 eenheden. Uitbreiding tot 550.000 is mogelijk. De terminal behandelt op piekdagen 60 treinen (in plus uit). Driekwart van de lading is intra-Europees: 50% continentaal (niet zeegebonden), 25% “shortsea” (zeegebonden). Het kwart diepzeelading (intercontinentaal) loopt op termijn verder terug door verdere verplaatsing van diepzeeschepen naar de Maasvlakte.

Meer en beter spoor
De investeringen passen in het Rotterdamse beleid om in de komende decennia het aandeel van binnenvaart en trein in het containervervoer naar zo’n 65% te brengen. Hiervoor moet het aantal spoorcontainers verveelvoudigen. Naast vergroting van de terminalcapaciteit, uitbreiding en nieuw, moet de infrastructuur tevens efficiënter gebruikt worden. Het HbR werkt hieraan via het Spoorprogramma, samen met Keyrail, Prorail/V&W, trein- en terminaloperators en tractieleveranciers.

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug