fbpx

Bussen staken 19 mei in Brabant, Zeeland en op de Veluwe

De vakbonden roepen buschauffeurs op om zaterdag 19 mei het werk neer te leggen in Brabant (Bravo), Zeeland (Connexxion) en op de Veluwe (Syntus/Keolis). Vanwege de eindexamens is er de komende twee weken geen staking op werkdagen. 

In Brabant rijden zowel bussen van Hermes als Arriva onder de naam Bravo. De vakbonden roepen bij beide vervoerders op om zaterdag het werk neer te leggen. Het gaat om Arriva Brabant Oost en Hermes Zuidoost Brabant. De bussen van Arriva in West-Brabant rijden zaterdag wel gewoon. Het wordt de tweede regionale staking. Reizigers met een abonnement die door de staking niet kunnen reizen, kunnen bij een staking van meer dan 24 uur een deel van de abonnementskosten terugkrijgen (zie stopdestaking.nl). Connexxion heeft eerder aangegeven de huidige acties te zien als één en dezelfde staking als de staking van 30 april en 1 mei. “Je zou kunnen zeggen dat het gaat om één staking die meerdere dagen duurt (..), ook al zit er een week tussen. Het gaat immers om hetzelfde doel”, legde Connexxion woordvoerder Gjalt Rameijer uit tijdens de vorige regionale staking.

FNV benadrukt dat er tijdens de eindexamens niet doordeweeks gestaakt wordt. Paula Verhoef, bestuurder FNV: “Dit is een belangrijke week voor al die middelbare scholieren die dit jaar examen doen. Dat is al spannend genoeg! Ze moeten er van op aan kunnen dat ze op tijd op school kunnen zijn, zonder problemen. Werknemers in het openbaar vervoer weten als geen ander hoe werkdruk aanvoelt. Daarom willen ze de examenkandidaten niet extra onder druk zetten. Vandaar dat de chauffeurs nu voor een staking in het weekend hebben gekozen.”

Wat de impact op zaterdag 19 mei zal zijn, is niet duidelijk. Arriva koos er bij eerdere stakingen voor om alle bussen binnen te houden. Connexxion (waaronder ook Hermes valt), probeert juist zoveel mogelijk ritten gewoon uit te voeren. In het verleden organiseerden FNV ook publieksvriendelijke acties, bijvoorbeeld gratis vervoer. “Toen heeft de rechter bepaald dat wij een boete moesten betalen aan de vervoerders”, vertelde FNV woordvoerder Ron Sinnige eerder aan Treinreiziger.nl.

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jenny
6 jaren geleden

hallo stakers,
is het niet effectiever om anders te staken, nl. om toch te rijden en de reizigers gratis te vervoeren?

Iemand
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jenny

Nee dat gaat niet want dan krijgen de vakbonden claims voor misgelopen inkomsten en krijgen vervoerders gewoon hun geld.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Iemand

Dat klopt inderdaad, ik heb dat nu ook in het artikel meegenomen.

Leeuw
6 jaren geleden

Tijd dus dat de rechter dit eens aanpast en zorgt dat de vakbonden geen claims meer kunnen krijgen en de opdrachtgevers het geld mogen inhouden.
Vervoerders moeten eens in de portemonnee getroffen kunnen worden, zonder dat de klant (die feitelijk buiten conflict staat) steeds als gijzelaar gebruikt kan worden.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Leeuw

De rechter heeft juist bepaald dat vervoerders wel claims kunnen indienen bij de vakbonden.

Ricardo
6 jaren geleden

Arriva West-Brabant (Bergen op Zoom/Roosendaal/Breda/Oosterhout) staakt as zaterdag niet. Alleen midden/oost en zuid.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dank, ik heb het verduidelijkt

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Een laffe redenering van het FNV. Zij beseffen als geen ander dat als scholieren in actie komen tegen hun hobbies, zijnde stakingen , er groot tumult met niet te overzienbare gevolgen, zeker in de examentijden.zullen gebeuren, plus dat ze ook de FNV leden tegen zich krijgen. welke alle shit over zich heen krijgen. Volwassenen en ouderen zijn geen partij voor FNV. Het busvervoer is allang verworden voor enkel of meest studenten vervoer.

S. Dubbelman
6 jaren geleden

Vakbonden en stakingen zijn niet meer van deze tijd. Als het je bij een vervoerder niet bevalt, dan ga je toch ergens anders werken?

Als vervoerders geen personeel meer kunnen vinden, komen ze vanzelf met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden over de brug.

Renske
6 jaren geleden

rijden de treinen van arriva wel rondom apeldoorn arnhem?

BOZE WILLEM
6 jaren geleden

WAAROM PAKT DE FNV DE REIZIGER AAN?
OUDEREN EN MENSEN MET EEN LICHAMELIJKE BEPERKING ZIJN EEN MAKKELIJKE PROOI!

FNV, LOS JE EIGEN SORES OP, MAAR LAAT DE REIZIGER BUITEN SCHOT.

DUS FNV, GA EENS PROFESSIONEEL EN REALISTISCH ONDERHANDELEN !!!

HET WORDT TIJD DAT GEDUPEERDE REIZIGERS EEN ACTIE GAAN RICHTEN OP HET FNV.

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  BOZE WILLEM

Helemaal mee eens!!

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Kennelijk sta ik niet alleen in mijn opinie inzake de herhaalde stakingen in het openbaar vervoer. Ge/ orkestreert door het FNV. Bij herhaling krijg ik bijval van mede inzenders. Telkenmale worden we aangemoedigd door de overheid o m toch vooral de auto meer te laten staan, uit milieu overwegingen, en het openbaar vervoer te gebruiken, maar waarin we te vaak gehinderd worden door acties en stakingen. Ook nog telkenmale in slechts enige regio´s apart. Waardoor de overzichtelijkheid gemist wordt. De sympathie voor de vakbonden lijken tanende, vooral bij de openbaar vervoergebruiker. Een teken aan de wand aldus.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik ben ook niet zo enthousiast over stakingen. Dit jaar is het onrustig, tegelijkertijd, de grote stakingsgelof is 10 jaar geleden. En dit lijkt een nieuwe stakingsgolf. We hebben hier dus gelukkig nog geen Franse toestanden dat ieder jaar het bus- of treinverkeer minimaal 10 dagen plat moet vanwege stakingen. De Franse treinreizigers zullen jaloers op ons zijn, daar wordt er iedere week nu meerdere dagen gestaakt, enkele maanden lang! In totaal staan daar maar liefst 36 stakingsdagen op het programma. https://www.treinreiziger.nl/staking-sncf-duurt-voort-macron-geeft-geen-krimp/

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Geachte Hr. Hilderbrand: Het gaat er mij om, dat mogelijk veruit de meeste bus en treingebruikers geen autobezitters zijn, { naar ik aanneem } en derhalve zwaar gedupeerd zijn door deze stakings en andere acties, omtrent werkzaamheden elders, belangrijke bezoeken als zieknhuizen , artsen, familie omstandigheden, behulpzaamheden in ruimste zin, e.d. Binnen de door u vermelde sinds tien jaar geen stakingsacties herinner ik me diverse z.g. losse aparte acties per regio. Dit werkt averechts op de acties als van de overheid, om de bevolking z.g. uit de auto te praten, waarop men smalende opmerkingen krijgt richting de vervoerders, alsdat men niet kan rekenen op vervoer. Als men in aanmerking neemt de naar mijn mening groeiende verstoringen vrijwel dagelijks bij onze spoorwegen, is dit geen propaganda voor de vervoerders. Zelf ben ik nog fervent O.V. gebruiker, maar kom ik als zodanig veel in het nauw, ter verdediging in mijn omgeving, in de opinies aangaande stakingen of acties.b.v. .

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik ben het met u eens, met de impact van een staking. Er zijn inderdaad de afgelopen jaren enkele regionale acties geweest (een conflict bij de stadsvervoerders), maar naar ik mijn herinner geen grote landelijke. Iedere staking is er één teveel, eens.

Kees Mijderwijk
6 jaren geleden

Dat staken is echt niet meer van deze tijd. Het had zin toen er grote fabrieken met duizenden arbeiders waren die ongeveer het zelfde werk deden. We leven nu in een heel andere wereld. Ik weet dat omdat ik vroeger (60 jaar geleden) en nu allebei heb meegemaakt. Omdat nu bijna iedereen een auto heeft is het ook veel gemakkelijker om een andere werkgever te zoeken, eventueel buiten je regio, als je het niet naar je zin hebt. Dat lijkt me veel effectiever en bevredigender dan dat niet zo erg intelligente staken met allerlei verhalen en leuzen, waarvan je op de gezichten van de stakers kunt aflezen dat ze die zelf niet zo erg geloven. Kom op, maak je zelf niet chagrijniger dan nodig is. Doe gewoon je werk, ook als het je niet bevalt. Droom van iets anders en zet de droom in daden om als de drang tot verandering te sterk wordt.

Buschauffeur
6 jaren geleden
Antwoord aan  Kees Mijderwijk

Ik begrijp dat het heel vervelend is voor de reizigers dat er gestaakt wordt, en ik ben het eens met, als je je werk zo vervelend vind zoek dan wat anders. Maar dat gaat zo makkelijk niet in onze branche…
Je wordt aangenomen via een uitzendbureau als je nu binnen komt. En na een jaar of wat wordt je er zonder pardon uit gegooid! Of ,als je heel erg veel geluk hebt, krijg je een contract voor 20 à 25 uur per week.
Dus zomaar overstappen naar een ander gaat niet als je een familie te onderhouden hebt.

De overheid wil mensen uit de auto hebben in de steden, maar wil niet extra in het openbaar vervoer investeren. En de bedrijven die nu het openbaar vervoer regelen willen geld verdienen. Dus door iedere keer minuten van verschillende lijnen af te halen en tijd om de bus op eindpunten te keren te verkleinen, besparen ze op papier geld. Dit resulteert in als we een stoplicht tegen hebben, of iemand willen helpen bij waar ze uit moeten stappen dat we in de vertraging komen. Die omdat alles nu zó efficiënt ingepland is over gaat in je volgende rit… wat oploopt tot uitval van bussen. Waar mensen over klagen. Bij de chauffeurs. Die ook maar hun werk proberen te doen.
Het is lastig, iedereen wil graag veilig en op tijd vervoerd worden. En als er iemand hulp behoeft om in te stappen, wil ik graag helpen zonder dat dit ten koste gaat van tijd en veiligheid in het verkeer. Maar daar is nu geen tijd meer voor.
Het is niet alleen het plassen of het geld, maar ook voor de veiligheid van u en ik en iedereen in de bussen en op de weg.

We rijden weekenden en feestdagen, s’morgens vroeg en s’avonds laat.
En dat vind ik prima. Daar heb ik voor gekozen!
Maar de afgelopen jaren is de tijd die we hebben om een lijn te rijden alleen maar korter geworden. En dit zeggen we al tijden tegen onze werkgevers.
Maar helaas zonder resultaten…
En persoonlijk zou ik een actie om gratis te reizen meer zien zitten, maar dat is ook niet meer mogelijk.

Ik hoop dat ik een beetje licht op de kant van de chauffeurs heb kunnen schijnen.
Nogmaals de excuses voor het ongemak van het staken, maar helaas hebben we momenteel geen andere opties.

Met vriendelijke groet,
Een buschauffeur

Bustraan
6 jaren geleden

Ik ga elke dag met vervoer en nu weer als gewoonlihk staken mensen die geen eigen vervoer hebben dat is kut

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bustraan

Bustraan?? Deze brief is inderdaad om te janken.

Jan
6 jaren geleden

Het word tijd dat de reizigers eens een schadeclaim gaan indienen bij de vakbond, het heeft me al 3 vrije dagen gekost omdat de fnv de boel maar plat blijft gooien, De studenten mogen niet de dupe worden, de studenten zouden eens moeten wachten zeg, dan is Nederland te klein, maar dat de rest, zoals de werkenden, gehandicapten, ouderen enz enz, kunnen verrekken zegt al genoeg over deze mooie vakbond. FNV WEG ERMEE !!!

peter
6 jaren geleden

Op is op ik heb een eigen auto weg met het
ov abonnement ,dan weer de auto in !1Ik ben jaren service monteur geweest ,rij meer onder druk dan jullie ,de FNV heb ik vaarwel gezegd ,in de kleinmetaal zijn ze niet eens in staat om een looneis van 2% rond te krijgen waardeloze scheeuw vakbond wij de dupe ,wij in de auto dat is pas vooruitzien ,een fijne busschauffeur ken ik niet meer zeker niet geplast ,en roken achter het stuur ???FNV waar blijven jullie !! waardeloos zooitje
zijkers!!

Janneke
6 jaren geleden
Antwoord aan  peter

Zeikerds is met een korte ei.

Anoniem
6 jaren geleden

Toevallig zag ik dat er morgen in oost brabant geen bussen rijden. Dat betekent dat ik hier niet weg kan zonder extra kosten te maken. Ik vraag me af wat het doel is van deze staking op pinksterzaterdag. Op deze dag worden vooral weekendgangers zonder auto en het milieu getroffen. De managers van de busmaatschappijen en zullen er geen sekonde wakker van liggen en politici net zo min. Het wordt tijd dat de vakbonden iets beters verzinnen om hun eisen kracht bij te zetten. Nu zijn het louter symbolische akties die alleen afhankelijke reizigers en het milieu treffen.

gerard
6 jaren geleden

ik heb een afspraak om 12.00 uur in DEN HAAG deze kan ik nu wel vergeten en dat is kut vanwege mijn gezondheid ben ik aangewezen op de bus mag geen auto rijden wegens zware medicatie
ARRIVA BEDANKT daar gaat mijn afspraak

Anoniem
6 jaren geleden

Tja,we kunnen nu wel met z’n allen gaan zeggen tegen die buschauffeurs zoek maar een andere baan,als het je niet bevalt,maar er zijn ook buschauffeurs die wél met liefde en plezier dit werk doen!en gelukkig maar!
Alleen,deze week trof ik in de bus wél een chauffeur die helemaal geen last had van werkdruk,want die man bleef gewoon bij aankomst in de bus zitten!🤷🏻‍♀️
Niks even plassen,koffie drinken,broodje eten..en ook geen goeiedag bij binnenkomst toen ik de bus in stapte..😖👎🏻Die zal wel niet gehoeven hebben!😉
Díe kan maar beter een andere baan gaan zoeken!ha ha!🤣😉
Flauw hè,maar het zag er ook zo stom uit..😟en zo leren we wél weer,dat dus niet alles altijd maar vanzelfsprekend is en gaat in het leven,als we zulke stakingen meemaken..zo’n buschauffeur brengt ons wel van A naar B hoor,en je kunt wel lekker in de bus gaan zitten met je muziekje enzo!
Maar ja…dan moeten ze wél wee gaan rijden!
Geef die mensen nou hun zin,dan heb je én geen gedupeerde reizigers,én iedreen weer blij!

karin
6 jaren geleden

zou graag willen weten of jullie ook op maandag 21 mei werk neerleggen voor bus vervoer )syntus Twente en bus vervoer bravo tilburg

janike
6 jaren geleden

welke buslijnen in nederland rijden volgende wek donderdag niet