fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Bussen en deel regionale treinen staken vanaf 27 juni voor onbepaalde tijd

Buschauffeurs staken vanaf maandag 25 juni rijden in vrijwel heel Nederland. Ook regionale treinen van Arriva, Blauwnet en Connexxion kunnen uitvallen. Dat heeft vakbond FNV aangekondigd. 

OV-staking vanaf 27 juni gaat door (t/m 1 juli)

CNV Vakmensen rept van ‘een (vooralsnog) driedaagse staking’. Dat gaat dus om maandag 25 juni, dinsdag 26 juni en woensdag 27 juni. Reden is een al langer lopend conflict met de werkgevers in het streekvervoer over werkdruk en lonen. Met name elke 150 minuten een plaspauze van 5 minuten is een harde eis van de vakbond. Volgens FNV is de verharding van de acties het gevolg van ‘onwil’ bij de werkgevers.

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terugkrijgen

Wel OV in drie grootste steden

Bij de staking van onbepaalde tijd zullen de metro’s gewoon blijven rijden. Ook de trams in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam rijden zoals gebruikelijk. In die steden zullen over het algemeen ook de stadsbussen rijden, al kunnen bij de Rotterdamse vervoerder RET wel bussen uitvallen, met name bij de bussen die de stad verlaten en naar bijvoorbeeld Ridderkerk rijden.

Gevolgen OV-staking

Connexxion heeft bij eerdere stakingen geprobeerd om op de meest drukke lijnen zoveel mogelijk een beperkte dienstregeling aan te bieden. Arriva besloot tot nu toe vaak de bussen in de garage te houden. Ook de chauffeurs van Qbuzz, Keolis en EBS worden opgeroepen om het werk neer te leggen. Bussen rijden in sommige regio’s onder andere merknamen, zoals R-NET, U-OV, Breng en Bravo. Ook die bussen zullen naar vanaf maandag 25 juni naar verwachting niet of minder vaak rijden.

Utrechtse trams en regionale treinen

Behalve buschauffeurs vallen ook sommige machinisten onder de CAO streekvervoer. De treinen van NS zullen geen hinder ondervinden van de staking. In Noord-Nederland zullen de treinen van Arriva naar verwachting gewoon rijden. Bij een eerdere landelijke staking reden ook de Arriva bussen in de Achterhoek, omdat die vallen onder de CAO Multimodaal. Daar is recent een CAO akkoord bereikt. De trams in Utrecht zullen naar verwachting niet of minder vaak rijden. In die stad zullen ook de meeste stadsbussen niet rijden. Dat geldt ook voor stadsbussen in de meeste andere steden.

  • Heb je een abonnement? Dan kun je bij een staking van langer dan 24 uur je abonnementskosten terug vragen. Helaas kun je geen vervangend vervoer claimen. Meer info op: stopdestaking.nl.

Bemiddelaars

Dat de CAO-onderhandelingen zijn vastgelopen is opvallend. Nog maar enkele dagen geleden werden twee bemiddelaars aangesteld om een uitweg uit de impasse te vinden. “Zij krijgen dus in ieder geval deze week de tijd om met name de werkgevers te bewegen om concrete en goede afspraken te maken over werkdruk en loon”, aldus FNV. De werkgevers zijn ‘oprecht verrast’ door de aangekondigde staking. “De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan”, reageert werkgeversorganisatie VWOV.

Plaspauzes al geregeld

De werkgevers beraden zich op vervolgstappen met betrekking tot de aankondigde staking. “Alle bedrijven nemen nu al concrete maatregelen om de werkdruk aan te pakken. We zorgen er in alle bedrijven voor dat er in de nieuwe roosters, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Ook nemen we per regio en bedrijf aanvullende maatregelen. Daarnaast ligt er een loonbod van 2,75% per jaar voor drie jaar”, zeggen de werkgevers.

Loonkosten

De vakbonden vinden de loonsverhoging te laag, die eisen 3,5% per jaar. Eerder zeiden de vakbonden dat een betaalde plaspauze iedere 150 minuten onbetaalbaar zou zijn. Dat zou in combinatie met eerder afgesproken lonen neerkomen op een stijging van de loonkosten van 20% in drie jaar.

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terugkrijgen

 

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
145 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arno
6 jaren geleden

Valt de merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen, Arriva) wel of niet onder deze staking?

henk
6 jaren geleden
Antwoord aan  Arno

Ja,t is ook een trein van een busmaatschappij(Arriva)

Heimen Stoffels
6 jaren geleden
Antwoord aan  henk

Het gaat erom dat het onder de CAO Streekvervoer valt. Arriva is niet alleen een busvervoerder, ze rijden ook treinen in Friesland, Drenthe en op de Merwede-Lingelijn en in het buitenland rijden ze ook op behoorlijk wat spoorlijnen. Dus het heeft niks te maken met dat ze een busvervoerder zouden zijn want dat zijn ze dus niet alleen.

Heimen Stoffels
6 jaren geleden
Antwoord aan  Heimen Stoffels

En in Limburg…

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Heimen Stoffels

Sterker nog: Arriva is van Deutsche Bahn (DB) en Deutsche Bahn is in Duitsland wat de Nederlandse Spoorwegen (NS) is in Nederland, maar dan nog stukken groter.

Arriva hoeft echt niet de rol van Calimero te spelen, want dat is gewoon niet zo.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Arno

Bij een eerdere regionale staking reden de treinen wel, omdat Arriva toen meldde dat (meeste) machinisten onder multimodaal vielen.

Astrid Verhaar
6 jaren geleden

Hildebrand, tijdens de staking van 30 april en 1 mei staakten de Arriva treinen op het Geldermalsen/Linge district wél. En reden bovendien de stadsbussen (en uiteraard streekbussen)in Dordrecht niet. Er reed toen dus niets.
Bij de staking van een paar weken terug reden de Arrivatreinen weer wel en de stads/streekbussen niet. Geen touw aan vast te knopen.

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Astrid Verhaar

30 april werd er zowel gestaakt voor de CAO streekvervoer als voor de CAO Multimodaal. Die laatste CAO is inmiddels echter rond.

Alleen de machinsten van Arriva Limburg en die van Connexxion Vallelijn vallen onder de CAO Streekvervoer en zullen dus eventueel staken. Bij eerdere stakingen staakte een fors deel van Connexxion machinisten echter niet mee. De voorspelling is daarom: geen treinen bij Arriva Limburg en trein uitval bij Connexxion. Alle andere treinen zullen rijden.

henk
6 jaren geleden

Pfoe,houdt t dan nooit op

G
6 jaren geleden

Fijn voor degene die afhankelijk zijn vd bus zoals mijn dochter van 15 pffff

F
6 jaren geleden
Antwoord aan  G

Ja, erg jammer dat mensen die noodzakelijk gebruik moeten maken van het openbaar vervoer hier altijd het slachtoffer van worden! Ik word dubbel gedupeerd: reis naar het werk wordt lastig en reis naar familie met een regionale trein wordt onmogelijk. Waarom niet degenen aanpakken die hieraan schuldig zijn?

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  F

Volgens mij zijn de regionale vervoerders zelf en de provincies als concessieverleners de enige twee schuldigen

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

U bent echt de weg kwijt, net als de chauffeurs die 20% eisen.

Monique
6 jaren geleden
Antwoord aan  F

ja! waaom zijn wij reizigers de gedupeerden?

Marijke
6 jaren geleden

Het is echt schandalig. Wat gebeurd er met de dagen dat ik geen gebruik kan maken van mijn dure abonnement, worden deze dagen gecompenseerd?

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marijke

Meer info over het declareren vind je hier: https://www.stopdestaking.nl/

Jan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Dat geld alleen voor eizigers met een abonnement, de rest van de reizigers die een anonieme ov kaart kunnen verrekken, fijn geregeld dit systeem.

Michiel
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Als je dan geld gaat claimen ben je niet meer anoniem.

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

@Jan, Klopt. Maar dit is ook een reactie op iemand die een abonnement heeft.

Maar, als je geen abonnement hebt en je kunt niet reizen, dan betaal je ook niet voor die reis. Dus valt er ook geen geld terug te vragen.

(Ik weet het, het klinkt lullig, want je maakt natuurlijk wel kosten voor ander vervoer of een noodgedwongen vrije dag.)

Marc van W.
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marijke

Het is schandalig hoe de werkgevers met buschauffeurs omgaan, ze gaan echt niet voor niks staken.

Marijke
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marc van W.

het ergste vind ik dat de buschauffeurs hier zelf klagen over de stakingen die volgens hun onzin zijn, want alles wat de chauffeurs wilden hebben ze al aangeboden gekregen. het zijn de bonden die er het uiterste uit proberen te slaan

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Marijke

Dat is natuurlijk wel een beetje vreemd niet? Buschauffeurs die staken onzin vinden zullen niet staken lijkt me.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden

Hoog tijd dat de landelijke politiek – de Tweede Kamer – en ook de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat ingrijpen.

Hoog tijd dat deze vervoerders als concessiehouders en de concessieverleners – de provincies – waarvan Provinciale Staten gekozen worden door de kiezer, van wie een groot aantal óók ov – reiziger zijn – “teruggefloten” worden; nu en tijdens de volgende verkiezingen voor Provinciale Staten.

Hoog tijd dat de provincies en de regionale vervoerders het begrip “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” in praktijk brengen voor de ov – reizigers en voor hun personeel als belangrijkste “stakeholders”.

Hoog tijd dat de Autoriteit Consument en Markt eens nagaat of hier geen sprake is van uitwassen van de marktwerking (Of is deze “waakhond” eigenlijk meer een Autoriteit MARKT en Consument?

Ten slotte ook hoog tijd dat de reizigersorganisaties de belangen van de ov reiziger stukken beter gaan verdedigen en ophouden met gaan zitten “polderen” met concessieverleners en concessiehouders.

Camille
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Reizigersorganisaties proberen daadwerkelijk hun mening te verkondigen en invloed uit te oefenen op het beleid van provincies/vervoerders. Het nadeel is alleen dat ze adviesrecht hebben. Het hoeft niet overgenomen te worden en regelmatig zijn politische standpunten belangrijker dan meningen van reizigers.

De vervoerders moeten zo goedkoop mogelijk inschrijven om een kans te maken de concessie te winnen. Nog steeds gaat vaak meer dan de helft van de punten in een aanbesteding richting prijs/DRU. Financieel is enorm belangrijk voor opdrachtgevers. Zolang dat blijft, zullen vervoerders moeten concurreren op allerlei kosten om te kunnen winnen. Het politieke landschap is dus grotendeels oorzaak van deze staking. Zolang in Den Haag de politiek bezuinigt op OV, zal een provincie en vervoerder moeilijkere keuzes moeten maken. Veel lijnen keren op eindpunten in 2 minuten zonder reistijdbuffer. Het verhogen van de buffer kost extra personeel/materieel en dus extra kosten. De provincies wil dat niet, want goedkoop is beter.

Neem daarbij dat veel gemeentes anti-OV maatregelen (meer drempels, busbanen openstellen voor auto’s en lagere maximumsnelheden) uitvoeren en de ramp is compleet. Vaak is extra reistijd ten koste van andere momenten. Ook de groei in verkeersdruk werkt negatief door in de rijtijden.

Het opzoeken van randen (wettelijk hoeft per 4,5 uur 45 minuten pauze, dus meestal 4,5 uur rijden aaneengesloten en dan 45 minuten pauze) wordt hierdoor ook gedaan. Elke pauze extra kan een extra dienst zijn met personeel en dus meer kosten. Opdrachtgevers kunnen ook met eisen komen aangaande het concessiebeleid, bijvoorbeeld elke kering is minimaal 5 minuten ter opvanging van vertragingen. Daarmee kan ook gehaald worden dat chauffeurs in een regio minder stress ervaart.

Blijft natuurlijk over dat stakingen negatief werken op klanten. Dit gaat werkelijk klanten kosten, zoals ook in 2011 gebeurde. Nadeel is wel dat door de staking straks personeel ontslagen kan gaan worden, doordat veel reizigers de bus de rug keren.

Vervoerders kunnen maar zoveel doen in dit gebeuren, maar ook de politiek heeft hierin een grote rol. We weten echter ook dat de politiek regelmatig de andere kant opkijkt als het gaat om problemen.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden
Antwoord aan  Camille

Gelukkig zijn er bij de NS en bij het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht GEEN acties!

Gelukkig – ook voor de reizigers – heeft het personeel van de Nederlandse Spoorwegen en het Amsterdamse, Rotterdamse, Haagse en Utrechtse stadsvervoer (blijkbaar) een betere CAO met betere arbeidsvoorwaarden.

Jammer genoeg weigeren de provincies als concessieverlener en de regionale vervoerders als concessiehouders deze CAO’s over te nemen.

Ik herhaal het voor de zoveelste keer: het openbaar vervoer is een basisvoorziening en een nutsvoorziening – waarvoor ov – reizigers trouwens voor betalen via hun ov – chipkaarten en hun ov – abonnementen – dat in handen is gelegd van de overheid en als de provincies als overheid met in hun kielzog de regionale vervoerders daar niet voor kunnen zorgen, dan moeten ze HEEL GAUW maar iets anders gaan doen!

Simone Schut
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Peter, jij schrijft da ter in Utrecht géén acties zijn…. Maar in het bericht erboven staat dacht ik van wel. Weet jij meer? Ik organiseer een internationaal congres op de Uithof vanaf maandag en er moeten 300 man vanaf hun hotels naar mij kunnen komen! Dus als jij weet dat het meevalt hoor ik dat heel graag.
Simone

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

@Simone Schut

Volgens mij gaat het om (weer) een staking in het streekvervoer. Ik weet niet of het stadsvervoer in Utrecht – net als in A’dam, R’dam en Den Haag – niet staakt en dus wel rijdt, weet ik niet.

Janny Fekkes
6 jaren geleden
Antwoord aan  Camille

Deze reactie geeft wat duidelijkheid waar alles mee te maken heeft. Hoop dat veel mensen je stukje zullen lezen. De meeste mensen beginnen direct met “ach en wee ” want wat krijgen ze het nu zwaar zonder OV. Nu kunnen ze niets meer. Ik begrijp de chauffeurs wel, maar…..voor de mensen met een beperking en ouderen is de bus inderdaad vaak het enige vervoermiddel om ergens te komen. Taxi’s zijn vaak te duur en niet iedereen heeft een achterban die ze ergens kan brengen. Voor die mensen is het inderdaad een probleem. En dat is jammer. Vreemd genoeg hebben juist zij begrip voor de stakingen.

M
6 jaren geleden

Kan ik mijn declaratie van mijn treinkaartje indienen bij EBS? (€11,- per dag)
Ik heb namelijk een bus abonnement 🙂

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden
Antwoord aan  M

Meer info over het declareren vind je hier: https://www.stopdestaking.nl/

henk
6 jaren geleden
Antwoord aan  M

Eigenlijk zou je eens moeten proberen om wat te claimen by de Fnv,die loopt immers zyn leden op te jutten.

kuijper
6 jaren geleden

En hoe kom ik dan naar mijn werk ik heb geen ander optie financieel is voor mij niet haalbaar voor taxi ander vervoer mogelijkheid heb ik niet

S.
6 jaren geleden

Fijn hoor… Ik heb die dag 3 examens waarvan 2 herkansingen die ik niet meer op nieuw kan doen, en geen andere vervoersmogelijkheden.

darel
6 jaren geleden

hoe zit het met bussen/treinen van ns op traject heerlen kerkraden rijden die wel ?

Reiziger1
6 jaren geleden
Antwoord aan  darel

Tussen Heerlen en Kerkrade rijdt niet NS maar Arriva. Waarschijnlijk staken zij net als de vorige keren.

Pe
6 jaren geleden

Belachelijk wat moeten kinderen die afhankelijk van zijn en voor proefwerkweek zitten

de jong
6 jaren geleden

Allemaal het openbaar vervoer links laten liggen en een alternatief naar het werk. lekker in de file met zijn allen, wedden dat de kamer hierop reageert.
Dit is gewoon weer te schandalig voor woorden.

Desiré Vermeeren
6 jaren geleden

Die Paula moet eens over zich zelf spreken
en niet altijd ons reizigers er bij betrekken net alsof zij iets voor ons wil betekenen als dat zo was dan zou ze ons niet alweer laten uitzoeken hoe we ergens komen, het zal dr echt een zorg zijn zij stapt het s ochtends in haar grote bolide en daar gaat ze!

Jaline
6 jaren geleden

Waarom moeten de stakingen de reizigers treffen. Doe het zoals in België en Japan. Rij wel maar laat de reizigers gratis meereizen. Dan tref je wel het busbedrijf op alle mogelijke manieren maar de reizigers niet

Leny
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jaline

Ik ben het helemaal met Jaline eens! Waarom moeten onschuldige reizigers nu de dupe zijn. Gewoon gratis laten reizen!

Marc van W.
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jaline

Goed idee, helemaal mee eens.

n.jongste
6 jaren geleden

LEUK,😭 ALS JE GEEN AUTO HEBT.

WANT WIE ZIJN DE DUPE ?? PRECIES : DE REIZIGER.

OF BETAALT U MIJN TAXI- KOSTEN ??

patty
6 jaren geleden

Het is vreselijk deze akties, ik kan niet goed lopen en ben afhankelijk van de bus, hoe moet ik nu naar het ziekenhuis? Deze afspraken kan je niet zomaar verzetten.

MAJ
6 jaren geleden

Sorry, maar dit loopt de spuigaten uit. Ik kon tot nu toe heus wel begrip pobrangen voor de eisen van de chauffeurs, maar door alwéé’r te gaan staken, en dit keer dagenlang, tref je een hele hoop mensen die echt geen enkele andere keuze hebben.

Ik vind het inmiddels te smerig voor woorden dat de ruzie die de chauffeurs hebben met un werkgevers over de ruggen van onschuldige passagiers uitgevochten wordt.

Nu moet ik gvd weer Joost mag weten hoeveel vrije dagen opnemen! Neem aan dat dat niet vergoed gaat worden! Je wordt gvd weer bedankt!!!

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Het FNV organiseert stakingen niet de overheid. Kunnen we daar onze vergoedingen, en overige êxtra kosten declareren. Zij blijken zoveel geld in kas te hebben gezien aantal stakingsdagen per jaar, dat ze toch wel zo klantvriendelijk kunnen zijn de klanten te vergoeden! Kan me heel goed voorstellen dat de klant het onderhand voor gezien houdt en in de auto stapt. Misschien moeten klanten in de verdediging voor hun vervoersonzekerheid . En voor tegengeluid zorgen. Het gaat per slot van rekening ook over ons geld aan de vervoerders. De werkgevers hebben al meermalen te verstaan gegeven niet op alle verzoeken in te kunnen gaan, omdat men de klanten niet extra op kosten wil jagen. Wat een eerbare zet is. Want per slot van rekening bestaat het vervoer bij de gratie van de klant-reiziger.

henk
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Dat opperde ik eerder al,declaraties naar t Fnv sturen,hun zyn t die de hun achterban opjutten,soms schaam ik my dat ik lid van de fnv ben.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  henk

Blijkbaar hebben de regionale vervoerders ook genoeg kasgeld. En de provincies ook (maar dat wisten we al).

hardwerkende reiziger
6 jaren geleden

Kunnen wij als reizigers ook wat doen? In feite gaat het ons allemaal aan. Het zijn niet de busschauffeurs die worden uitgeknepen, maar ook de rest van de hardwerkende mensen, die een normale baan hebben. Kom op menesen wees solidair. Alle ouderen zullen het beamen, koopkracht is een stuk slechter geworden en tegenwoordig moeten we twee verdieners zijn om het hoofd boven water te houden.

Desiré Vermeeren
6 jaren geleden

solidair met wie?!

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Vervoersmaatschappij De Lijn in België { de vlaamse}, ondervindt nu al na diverse stakinsacties tegenslag door sterk teruglopende aantallen passagiers. Zal in Nederland niet veel anders worden.

Dinie
6 jaren geleden

Maandag een hele belangrijke afspraak gepland! Ga weinig met de trein, maar met dit vooruitzicht zal het ook niet vaak gebeuren.
Waarom zijn de reizigers de dupe!!

Kees
6 jaren geleden

Echt heel fijn, volgende week hebben heel veel kids toetsweek, hoe moeten die naar school ??

Jan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

@Kees, tja jou kids zijn geen studenten want daar houden de ratten van FNV, sorry voor de benaming, maar kan geen andere naam meer bedenken voor deze club, namelijk wel rekening mee terwijl de rest van Nederland kan verrekken, ik hoop echt dat van dit FNV niets meer overblijft en dat de leden massaal gaan lopen, ik zal van deze club nooit en te nimmer lid worden, mensen opnaaien, dat is wat ze kunnen.

Bep
6 jaren geleden

Hoe ga ik naar mijn werk ( nachtdiensten ) ?

Komt een van jullie me halen arriva ? Mijn baas zal dit niet grappig vinden en ook vervanging is niet mogelijk .

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bep

Misschien heeft de CEO van Arriva wel een auto met chauffeur…

Sjoerd
6 jaren geleden

Waarom zijn wij reiziger wéér de dupe. Beter gratis laten reizen, dan tref je wel het busbedrijf op alle mogelijke manieren maar de reizigers niet.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Sjoerd

Dat is helaas niet waar. Is in verleden gebeurt, en vervoerders hebben de schade toen via de rechter succesvol geclaimd bij de vakbond.

karin
6 jaren geleden

Wij zouden maandag op vakantie gaan, maar of we moeten een hele dure taxirit gaan nemen of de vakantie verplaatsen/opzeggen. Wie betaalt dit taxirit? Ik baal ervan!

Marlijn
6 jaren geleden

Ik ben slecht ter been en heb volgende week 3 tentamens in Tilburg ben helemaal afhankelijk van het OV.
En waarom moeten wij wéér de dupe zijn?

Anneke
6 jaren geleden

Rijden de treinen van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) wel??

Reiziger1
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anneke

Waarschijnlijk wel. Dit personeel valt onder een andere cao (multimodaal)

Klaas-Jelle
6 jaren geleden
Antwoord aan  Reiziger1

Ja die rijden zeker wel

netty
6 jaren geleden

rijdt er wel een trein van Rosmalen naar s’Hertogenbosch ??

Reiziger1
6 jaren geleden
Antwoord aan  netty

Ja NS zal wel rijden

Linda Overboom
6 jaren geleden

Nu gaan de bussen en deel regionale treinen voor onbepaalde tijd staken.En dat 3 dagen lang.
Ik weet ook dat de chauffeurs koffie en toilet pauze nodig hebben.Maar om nu steeds te gaan staken de reiziger,s zijn de dube zeggen ze tegen de reiziger,s ook van stapt u maar in u mag gratis reizen hoop toch nu dat ze eruit komen ze kunnen toch niet steeds blijven staken

Haydar
6 jaren geleden

Rijdt Allgo Almere nog wel?

Nikki.
6 jaren geleden
Antwoord aan  Haydar

Nee, Allgo is Keolis…en die staken. wij Ameerders moeten dus fietsen of lopen. Of geluk hebben dat iemand ons kan brengen.

s.oppersma
6 jaren geleden

dan zegen ze ook nog als een een maand kaart of jaar kaart heb kun je de reis kosten terug krijgen ja dan moet de staking wel twee dagen zijn wand met de laast staking kreeg je niets tereug wij zijn weer de dupe je ziet maar hoe je op het werkt kom nou daar gaan je vrijdagen ondig weg gooien heb dan ook niet een andere oplossing om op het werk te komen mijn reis geld kreeg ik niet tereug heb net een email ontvangen van arriva

Helen
6 jaren geleden

In alle eerlijkheid weet ik niet wat de FNV aan het doen is…de bond voor de werkende mens zorgt er nu dus voor dat een groot deel van de werkende mens niet kan werken. Verplicht worden door een vakbond om vrije dagen op te nemen is beneden peil. Persoonlijk vind ik dat een rechter deze staking moet verbieden, want vrijwel het hele ov platleggen is mijns inziens namelijk misbruik maken van de stakingswetten. Ik hoop dat de FNV kan uitleggen aan alle ouderen waarom hun zorghulp niet komt, aan alle kinderen/jongeren waarom ze hun proefwerken/ herexamens niet kunnen doen. Alles voor 0.75 procent bovenop de al toegekende salarisverhoging. Bij de eerste stakingen werd duidelijk aangegeven door de medewerkers van de vervoerders “wij willen niet zeiken, wel plassen”. Helaas zijn ze nu wel aan het zeiken. Doe verdulleme gewoon je werk..

Zebbie
6 jaren geleden

Alle regiotreinlijnen weer teruggeven aan de NS . Dat is t beste voor de reizigers. Dan kan er alleen door buschauffeurs getaakt worden en geen gedoe meer met uit- en opnieuw inchecken .

Opa
6 jaren geleden
Antwoord aan  Zebbie

NS heeft veel te hoge personeelskosten Om de regionale spoorlijnen rendabel te exploiteren zodat de kans groot is dat die lijnen dan alsnog gesloten worden.

Charlotte
6 jaren geleden

Het is mij nog niet duidelijk of er wel of geen treinen in de regio twente rijden? via blauwnet

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Charlotte

Naar verwachting niet of minder vaak.

Marco
6 jaren geleden

Het is voor eenieder een recht om te staken, maar de FNV slaat de plank geheel mis voor wat betreft de gekozen datums !!!

FNV wat hebben jullie je huiswerk toch slecht gemaakt, prutsers zijn jullie.
Waarom?
Heren en dames van de FNV, er zijn volgende week nog examens en niet iedereen met een studenten-OV-kaart kan een beroep doen op zijn/haar ouders om op tijd aanwezig te zijn voor het examen.
In mijn geval betreft het de OV-reis Maastricht Heerlen, maar ook in andere provincies zijn er volgende week nog examens!

Marcel
6 jaren geleden

Dus mensen die met het openbaar vervoer van en naar het werk moeten zijn weer zwaar de lul …. als dit zo door gaat zijn mensen hun banen kwijt door dit soort gedoe… en waar kunnen we dan een shade claim in dienen?

Manon
6 jaren geleden

Rijden de bussen en treinen van Doetinchem naar Arnhem wel? ik heb maandag een belangrijke toets op school en kan die absoluut niet missen!

Ruud
6 jaren geleden
Antwoord aan  Manon

De Arriva-treinen rijden, de treinen van Breng en de bussen grotendeels niet.

Rick Zuiderduin
6 jaren geleden

Schandalig, ik gun buschauffeurs en dergelijke best hun pauze, maar niet ten koste van de klant. Laat die FNV een andere vorm van staken bedenken, zoals hierboven gezegd wordt, gewoon gratis mee laten rijden of toch pauze’s inlassen. Liever wat minder bussen dan helemaal geen bussen. De NS rijdt, maar wie met een andere vervoerder gaat, kan wellicht ook niet met de trein. Dit gaat nu echt te ver.

Jan-Hein
6 jaren geleden

Ben er mee eens dat de buschauffeurs staken om die reden.
Maar moeten de passagiers hier van de dupe worden???
Ik vindt het schandalig.
Niet iedere heeft een auto!!!

Wanneer de busmaatschappijen ons ~De Reiziger~ tegemoet willen komen met bijvoorbeeld een aantal gratis dagkaarten die dan wel een paar maanden geldig zijn.
Maakt dat wel niet goed… Maar er wordt wel aan de gedupeerde reiziger gedacht.

Arjan
6 jaren geleden

wil je als bus chauffeur de werkgever duperen en juist niet de reiziger dan zou ik zeggen: laat de bussen gewoon rijden maar doe de in/uit check paaltjes van de bus gewoon uit

Daphne
6 jaren geleden

Ik ga elke dag naar school met de bus en ben hier altijd de dupe van. Ik kan dan ook helemaal niet o school komen omdat de bussen dan niet rijden. En nu heb ik de 25,26 en de 27 juni dus een toetsweek en moet ik mij hier weer aan aanpassen. Ik vind dat de chauffeurs wel een punt hebben maar het moet niet zo zijn dat de reizigers de dupe van deze staking worden.

Zoee
6 jaren geleden

Ja hoor en we gaan weer staken! En dan wel voor 3 dagen! Echt schandalig!!! Terwijl alles rondom plaspauze al is geregeld. War heb je dan nog te zeiken? Denk eens aan verpleegkundigen neem daar eens een voorbeeld aan. Zij hebben ook een hoge werkdruk en kunnen vaak 8 uur lang HELEMAAL NIET PLASSEN!!! Als het je niet zint in je branche KIES DAN VOOR EEN ANDERE LOOPBAAN!!!!! Zo dat is gezegd. Ene BTW je ziet mijn declaratie van de taxi wel tegemoet hè. We houden contact!

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Zoee

Schandalig,… juist verpleegkundigen zouden moeten weten dat het ophouden heel slecht is. Ik zou direct staken met die arbeidsvoorwaarden.

nvegmond
6 jaren geleden

treinen van zwolle naar enschede(blauwnet), vallen die ook onder noord, dus die multimodaal-cao???

karin
6 jaren geleden

Zoee, niemand betaalt de taxikosten terug! Dan doen ze dus niet! De betreffende busdienst niet en de FNV dus ook niet. Wij gaan dus, als maandag de bussen niet rijden, of naar Nijkerk en dan met de taxi naar Centerparcs (kosten 27 euro) of met onze fietsen (12 euro extra treinkosten) en een OV fiets huren voor de derde persoon (ook nog eens zoveel euro). Ik ga het wel declareren, maar ik ben bang dat ik nul op request krijg.

Jo Lemmens
6 jaren geleden

Reizigers worden wederom de dupe van ondoordachte acties Arriva. De Provincie Limburg zal nu moeten gaan overwegen om de concessie verleend aan Arriva in te gaan trekken. Niemand maar ook niemand begrijpt hoe het mogelijk dat de concessie aan Arriva gegund is. Abellio was als 1e uit de bus gekomen. Abellio had eigenlijk de concessie voor Limburg gewonnen. Met Abellio had geheel Limburg een mooi lijnnennet gehad. Het is gewoon een lachertje met wat voor een waardeloos bussenmateriaal in Limburg door Arriva gereden wordt. M.n. de elektrische bussen is een gigantische flop. Vooral in Maastricht! Wordt het niet eens tijd dat de macht van de vakbonden totaal wordt afgebroken. De eisen die de vakbonden stellen zijn echt absurd!!!

Zebbie
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jo Lemmens

Helemaal gelijk! Laat Abellio / NS maarkomen in Limburg. Arriva had hier nooit mogen rijden. Ze scoren VEEL slechter dan die achtelijke Veolia daarvoor. Vooral de bussen. Treinen hebben ongeveer dezelfde dienstregeling gehouden. Op de heuvellandschaplijn is zelfs ongeveer nog dezelfde dienstregeling als ns periode.
Hier omgeving Venlo is t ronduit triest gesteld sinds Arriva rijdt. Avondvlinders die niet rijden en die rot chauffeurs van de avondvlinders weten niet eens waar ze naartoe moeten rijden en gaan koffie leuten op station venlo en zijn altijd bot als je iets vraagt waar welke bus naartoe gaat. Normale bussen rijden niet meer na 18:00 uur. En streekbussen rijden doordeweeks ‘s avonds 1 keer per uur. En zoiezo geen goede aansluitigen op trein of andere bus. En rare eenrichtingsroute stadsbussen .
Alleen op Terschelling en de treinlijnen in Friesland scoort Arriva beter. Op Terschelling ook veel vriendelijkere chauffeurs dan in Venlo.

Jo Lemmens
6 jaren geleden
Antwoord aan  Zebbie

Hoi Zebbie,

Ben blij dat ik niet de enigste bent die dit vindt! Weg met Arriva. Heb het daar wel mee gehad!!!

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jo Lemmens

Dit verhaal gaat ook op voor de provincie Noord Brabant.

In mijn woonplaats Helmond is al jaren sprake van een afbraak van het busvervoer: geen stadsbussen ‘s avonds en op zondagen (waardoor het plaatselijke/regionale (Helmondse) Elkerliek – ziekenhuis, bijvoorbeeld voor ziekenbezoek, niet bereikbaar is met de bus; de laatste stadsbussen stoppen doordeweeks rond 19.00 uur en tot overmaat van ramp rijdt er sinds december 2017 Bravoflex, waarbij een kaartje voor een enkele busrit maar liefst 3 Euro kost!) OV – reizigers laten trouwens deze vorm van flexvervoer mooi links liggen, met andere woorden: een permanente staking door de ov – reizigers!

Het busvervoer in zuidoost Brabant wordt verzorgd – het is beter om te zeggen “wordt NIET verzorgd”- door Hermes van Connexxion.

In de andere helft van Brabant rijdt Arriva, dat ook in Limburg het openbaar vervoer NIET verzorgt. Arriva en Hermes/Connexxion rijden samen onder de naam Bravo wat staat voor Brabant vervoert ons – een dom ideetje van het provinciebestuur van Brabant als concessieverlener.

Het is beter om te spreken van BravoN (= Brabant vervoert ons NIET). Bovendien is hier misschien wel sprake van kartelvorming in het openbaar vervoer tussen de provincie Noord Brabant, Hermes/Connexxion en Arriva.

Autoriteit Consument en Markt: aan het werk!
Niet alleen met een onderzoek naar “kartelachtige” afspraken in het openbaar vervoer, maar ook naar de negatieve effecten van de marktwerking – veroorzaakt door aanbestedingen – in het openbaar vervoer!

Ben het helemaal zat nu. Ons geld
6 jaren geleden

Zo massaal als mogelijk alle eraan verbonden kosten, dus niet allen derving van vervoer, claimen bij de organisator van de stakingen. Men mag ook verwachten, dat de reizigersorganisaties, en consumentenbond de handen ineen slaan. En doen waar zij voor staan, de belangen van reizigers, O.V. gebruikers. Om maatregelen te nemen.

M Kamerman
6 jaren geleden

Mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de bus naar werk of naar ziekenhuis zijn de dupe.
Vooral ouderen die naar het ziekenhuis moeten.

SPRINKHAAN
6 jaren geleden

IK HEB VANDAAG MIJN BUSABONNEMENT PER DIRECT OPGEZEGT.IK WAS EEN ZEER TROUWE BUSREIZIGER.ELKE DAG GING IK MET DE BUS MEE.IK BEN HET NU ZEER BEU.HEB EEN ANDERE OPLOSSING GEVONDEN.EINDELIJK RUST.MAAR VOOR DE BUSMAATSCHAPPY;EEN TROUWE KLANT KWIJT.HELAASSSS.

doortje
6 jaren geleden

IK HEB VANDAAG MIJN BUSABONNEMENT PER DIRECT OPGEZEGT.IK WAS EEN ZEER TROUWE BUSREIZIGER.ELKE DAG GING IK MET DE BUS MEE.IK BEN HET NU ZEER BEU.HEB EEN ANDERE OPLOSSING GEVONDEN.EINDELIJK RUST.MAAR VOOR DE BUSMAATSCHAPPY;EEN TROUWE KLANT KWIJT.HELAASSSS.

Jeanet
6 jaren geleden

Ik moet dinsdag(-avond) naar familie om met hen op vakantie te gaan.
Ik heb geen enkele mogelijkheid hiervoor, wanneer de bus mij daar niet brengt! Hoe moet dit nu???!!!
Ik heb begrip voor de werknemers, maar niet voor deze manier van doen!

Muchelle
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jeanet

Ik begrijp ook dat je soms op moet komen voor je rechten. Door de aangekondigde stakingen gaan er echter heel veel reizigers en bedrijven gedupeerd worden. Ook leerplichtige scholieren zoals mijn dochter kan hierdoor niet naar school. Mijn voorstel is om als er actie nodig is het vervoer wel door te laten gaan, maar dat e niet hieft ingecheckt te worden.

Goede Student
6 jaren geleden

Top, herkansingen maandag en woensdag. Daahaaag opleiding x’D