Home

Buffel (DM ’90) overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum in Utrecht is vanaf woensdag de trotse eigenaar van een Buffel. Het gaat niet om het hoefdier, maar om een dieseltrein van het type DM’90, bijgenaamd Buffel. De NS draagt het treinstel over aan het museum. DM’90 staat voor Diesel Materieel 90. De treinen reden sinds 1996 op het spoor. Hun bijnaam hadden ze te danken hun uiterlijk.

Zelf ontworpen

De Buffels waren destijds de modernste (diesel)treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Ze zaten vol software, technologie die hun voorgangers ontbeerden. Het is de laatste trein die de spoorwegen helemaal zelf hadden ontworpen. In totaal zijn er 53 tweedelige dieseltreinen van dit type uit de fabriek gerold. De treinen werden gebouwd door Talbot in Aken, die tot die tijd bijna alle treinstellen voor NS bouwde.

Overbodig

Ruim 20 jaar geleden maakte DM ’90 zijn introductie mee op het traject Arnhem – Doetinchem, en later ook naar Winterwijk. Later werden de treinen onder andere ook ingezet tussen Nijmegen – Roermond en Groningen – Leeuwarden. De laatste DM’90 treinstellen reden tot vorig jaar op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het vervoer op die lijnen kwam in handen van OV-bedrijf Keolis, en inmiddels was het spoor voorzien van bovenleiding. De Buffels werden overbodig. In december 2017 maakten ze hun laatste rit.

Het artikel gaat verder onder de link

Railhopper

De Buffel had ook een elektrisch broertje, de Railhopper (SM ’90). Het ontwerp van De Buffel is gebaseerd op de Railhopper. De Railhopper was overigens geen succes. Er waren plannen om 250 treinstellen van te maken, maar vanwege allerlei problemen bleef het bij een protoserie van 9 treinstellen. Die treinstellen werden bovendien al na 11 jaar reizigersdienst afgeschreven. De Buffels hebben het langer volgehouden, ruim 20 jaar.

Afsluiting tijdperk

Met het einde van De Buffel kwam er ook een einde aan de dieseltrein bij NS. “Het is een afsluiting van een tijdperk. Net zoals in 1958 het stoomtijdperk werd afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief, sluit NS met de overdracht van de Buffel het dieseltijdperk af”, aldus hoofd collecties van het Utrechtse museum Peter-Paul de Winter. Treinstel 3426 is in Nederland gebleven en is geschonken aan het Spoorwegmuseum. Woensdagmiddag arriveert het treinstel op spoor 2 van het museumterrein. De trein zal tot eind oktober te zien zijn, waarna hij naar het depot gaat.

Roemenië

De overige rijvaardige treinstellen zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans genoemd. In Roemenië rijden ook al de oude wadlopers, die zijn echter door TFC gekocht. Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren reisde begin dit jaar nog mee met de Wadloper in Roemenië.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 16 september 2019 11:29

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug