fbpx

Buffel (DM ’90) overgedragen aan Spoorwegmuseum

29 aug 2018 10:24

Het Spoorwegmuseum in Utrecht is vanaf woensdag de trotse eigenaar van een Buffel. Het gaat niet om het hoefdier, maar om een dieseltrein van het type DM’90, bijgenaamd Buffel. De NS draagt het treinstel over aan het museum. DM’90 staat voor Diesel Materieel 90. De treinen reden sinds 1996 op het spoor. Hun bijnaam hadden ze te danken hun uiterlijk.

Zelf ontworpen

De Buffels waren destijds de modernste (diesel)treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Ze zaten vol software, technologie die hun voorgangers ontbeerden. Het is de laatste trein die de spoorwegen helemaal zelf hadden ontworpen. In totaal zijn er 53 tweedelige dieseltreinen van dit type uit de fabriek gerold. De treinen werden gebouwd door Talbot in Aken, die tot die tijd bijna alle treinstellen voor NS bouwde.

Overbodig

Ruim 20 jaar geleden maakte DM ’90 zijn introductie mee op het traject Arnhem – Doetinchem, en later ook naar Winterwijk. Later werden de treinen onder andere ook ingezet tussen Nijmegen – Roermond en Groningen – Leeuwarden. De laatste DM’90 treinstellen reden tot vorig jaar op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het vervoer op die lijnen kwam in handen van OV-bedrijf Keolis, en inmiddels was het spoor voorzien van bovenleiding. De Buffels werden overbodig. In december 2017 maakten ze hun laatste rit.

Het artikel gaat verder onder de link

In beeld: NS neemt afscheid van diesellijnen

Railhopper

De Buffel had ook een elektrisch broertje, de Railhopper (SM ’90). Het ontwerp van De Buffel is gebaseerd op de Railhopper. De Railhopper was overigens geen succes. Er waren plannen om 250 treinstellen van te maken, maar vanwege allerlei problemen bleef het bij een protoserie van 9 treinstellen. Die treinstellen werden bovendien al na 11 jaar reizigersdienst afgeschreven. De Buffels hebben het langer volgehouden, ruim 20 jaar.

Afsluiting tijdperk

Met het einde van De Buffel kwam er ook een einde aan de dieseltrein bij NS. “Het is een afsluiting van een tijdperk. Net zoals in 1958 het stoomtijdperk werd afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief, sluit NS met de overdracht van de Buffel het dieseltijdperk af”, aldus hoofd collecties van het Utrechtse museum Peter-Paul de Winter. Treinstel 3426 is in Nederland gebleven en is geschonken aan het Spoorwegmuseum. Woensdagmiddag arriveert het treinstel op spoor 2 van het museumterrein. De trein zal tot eind oktober te zien zijn, waarna hij naar het depot gaat.

Roemenië

De overige rijvaardige treinstellen zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans genoemd. In Roemenië rijden ook al de oude wadlopers, die zijn echter door TFC gekocht. Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren reisde begin dit jaar nog mee met de Wadloper in Roemenië.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Mee met de Wadloper: in Roemenië nog steeds actief

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
5 jaren geleden

En waar is het depot? Is dat overdekt of gewoon een paar sporen op een opstelterrein van NS?

Maarten
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

In Blerick, die loods is niet openbaar toegankelijk maar soms zijn er wel open dagen.

Stokbosveen
5 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

Hier een filmpje van het depot.
https://www.youtube.com/watch?v=UsR4C-dTEH8

dries molenaar
5 jaren geleden

NB Mooi dat de treinen elders nog inzet vinden. NS had overigens de buitenlijntjes nooit moeten opgeven.

De Leeuw
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Dries,
Dan hadden op vele lijnen (o.a. Groningen-Roodeschool (eemshaven) en Almelo-Mariënberg (Hardenberg) de treinen nu nog maar 1 per uur gereden. Maar dat wil niet zeggen dat NS niet kan/moet proberen ze bij een aanbesteding weer terug te krijgen (Doet DB in Duitsland ook middels DB Regio).

Johan
5 jaren geleden

Ik vond het een erg fijne ruime trein. Moet wel zeggen dat het aanpassen van de koersrol niet erg intuïtief was en degene die bedacht heeft dat elke tussendeur op een andere manier geopend moest worden,…. Maar het design van het exterieur was mooi en clean.

Loek Voorn
5 jaren geleden

Deze reactie gaat niet over het bericht, maar over de reclames op de website. Om de haverklap verschijnen er allerlei pop-ups. Dit is al weken lang het geval.
Ik snap dat enkele reclames nodig zijn voor het bestaan van de website, maar het loopt nu echt de spuigaten uit. Zodoende bereik je het tegengestelde, Hildebrand: als dit niet verandert, verdwijnt de Treinreiziger uit mijn favorietenlijst en kom ik niet meer op je website.

zeurkous
5 jaren geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Gebruik gewoon lynx, of zet javashit ten minste uit. Als Hildebrand
donaties wil dan horen we het wel.

Janneke 1
5 jaren geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Ja Loek, helemaal mee eens, vooral die zwaaiende Winston met zijn gouden koffertjes is knap irritant.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

We hebben in de zomermaanden de reclame op de nieuwssectie inderdaad uitgebreid, de bedoeling is dat we die binnenkort weer verminderen. Ik ben benieuwd of jullie de reclame vervelend vinden op een laptop, desktop (met klein of groot scherm) of mobiel. Op http://www.treinreiziger.nl/amp zul je in algemeen minder reclame zien, en in de app Treinkaartjes zelfs vrijwel niets (daarin zit ook het nieuws verstopt), binnenkort komt er ook nog een app voor alleen treinnieuws. Ik leef van de reclame inkomsten, ik heb bewust gekozen voor een model zonder leden (je ziet in algemeen dat organisaties met leden alleen maar inleveren, en persoonlijk vind ik onze artikelen te beperkt om achter een betaalmuur te zetten).

Loek Voorn
5 jaren geleden

Dak je voor de tip over Treinreiziger/Amp. Dat scheelt inderdaad!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

We hebben in de zomermaanden de reclame op de nieuwssectie inderdaad uitgebreid, de bedoeling is dat we die binnenkort weer verminderen. Ik ben benieuwd of jullie de reclame vervelend vinden op een laptop, desktop (met klein of groot scherm) of mobiel. Op http://www.treinreiziger.nl/amp zul je in algemeen minder reclame zien, en in de app Treinkaartjes zelfs vrijwel niets (daarin zit ook het nieuws verstopt), binnenkort komt er ook nog een app voor alleen treinnieuws. Ik leef van de reclame inkomsten, ik heb bewust gekozen voor een model zonder leden (je ziet in algemeen dat organisaties met leden alleen maar inleveren, en persoonlijk vind ik onze artikelen te beperkt om achter een betaalmuur te zetten).
PS: je kunt ook gebruik maken van Adblocker, al word ik daar natuurlijk niet enthousiast van.

Robbie
5 jaren geleden

Prachtige video, alleen erg jammer dat spoor- en treingeluid zijn vervangen door muziek.