De Oosterdoksluisbrug in Amsterdam is de afgelopen week definitief gemaakt door ProRail. Hierdoor kan de brug nu ook weer gebruikt worden voor doorvarend scheepvaartverkeer.
Eind juni raakte de brug defect bij de sluiting. Een cruciaal onderdeel dat ervoor zorgde dat de treinen er veilig overheen konden rijden, ging kapot en de brug kon niet meer worden bewogen.
Vooral NS International had last van de storing, die er onder andere voor zorgde dat de dienst van Fyra lang verstoord was. Na een paar weken had ProRail met noodonderdelen ervoor gezorgd dat de treinen die normaliter gebruikmaakten van de brug er weer overheen konden. Echter kon de brug nog niet geopend worden, dus voor scheepvaartverkeer was er nog wel een stremming.
Door de leeftijd van de brug, zo´n 70 jaar, waren de onderdelen voor de definitieve reparatie niet op voorraad, maar moesten ze speciaal gesmeden worden. Uiteindelijk kon er tussen 24 en 31 augustus gewerkt worden aan het definitieve herstel en sinds 1 september is de brug weer volledig in dienst.
Op de foto de defecte brug op de foto gezet door Marcel Kouwenhoven.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…