De frontale botsing tussen twee goederentreinen op 13 april 2012 op de Maasvlakte is veroorzaakt door een menselijke fout. De treindienstleider had per ongeluk op hetzelfde spoor twee treinen toegelaten die in tegengestelde richting reden. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport dat vrijdag is gepubliceerd.
De fout kon gebeuren doordat het veiligheidssysteem van spoorbeheerder ProRail tekortschoot. Inmiddels heeft ProRail de situatie op de goederenspoorlijn verbeterd.
In het industrie- en havengebied werden wissels lokaal bediend en was het netwerk niet overal voorzien van seinen. Dit jaar stapt ProRail over naar het centrale beveiligingssysteem. "Hiermee heeft de spoorbeheerder adequaat gereageerd op de geconstateerde overtreding´´ aldus de inspectie.
Door de botsing ontspoorden 12 wagons. Twee machinisten raakten lichtgewond. Het spoor raakte zwaar beschadigd waardoor de spooraansluiting naar de ECT Delta Terminal enkele dagen was geblokkeerd.
Volgens de ILT werden de gevolgen van de botsing vergroot doordat de machinist van de HKG-goederentrein (nu RheinCargo) snel reed met een beperkt zicht. Daardoor overtrad hij de spoorwetgeving en kwam de trein niet tijdig tot stilstand. De ILT zal in 2013 bij RheinCargo een controle uitvoeren op de werking van het veiligheidszorgsysteem.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…