Boete voor NS vanwege uitgedunde dienstregeling

NS krijgt een maximale boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar heeft afgeschaald, zegt verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur).

Tik op de vingers

Het kabinet schoot het bedrijf tegemoet met 274 miljoen euro om te compenseren voor tegenvallende reizigersaantallen in de nasleep van de coronapandemie. In ruil moest de NS de dienstregeling in stand houden, maar dat heeft het bedrijf niet gedaan. Het boetebedrag moet worden geïnvesteerd in iets waar de reiziger voordeel van heeft.

Heijnen spreekt via haar woordvoerder van “een tik op de vingers” voor de NS. De spoorvervoerder heeft zich wel aan de afspraken gehouden die zijn verbonden aan het gebruik van het spoor tot en met 2024, zoals het verzorgen van voldoende zitplaatsen. Maar voor de extra afspraken die zijn verbonden aan de coronasteun krijgt het bedrijf geen “groen vinkje”. De laatste keer dat de NS een boete kreeg opgelegd was in 2017.

Personeelstekort

Vooral in de tweede helft van 2022 stond de dienstverlening volgens de staatssecretaris onder druk vanwege de opgelopen personeelstekorten. Reizigers hadden last van drukkere treinen, onverwachte uitval en langere reistijden. Het plan van de spoorvervoerder om de personeelstekorten te verkleinen lijkt dit jaar zijn effect te hebben, zegt Heijnen. Ze vindt het ook een “voorzichtig bemoedigend signaal” dat treinen minder zijn uitgevallen en minder druk zijn nadat in december een nieuwe dienstregeling is ingevoerd.

Een woordvoerder van de NS zegt te begrijpen dat de boete is uitgedeeld, “omdat er minder treinen zijn gereden dan aanvankelijk de bedoeling was” in een “zwaar en vervelend jaar”. De spoorvervoerder hoopt na het invoeren van de nieuwe dienstregeling “stap voor stap” verbeteringen door te voeren.

Weinig effect

Treinreiziger.nl verwacht dat de boete weinig effect voor de reiziger zal hebben. “1,5 miljoen klinkt veel, maar voor een bedrijf als NS is dat bijna een broodkruimel” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Dagelijks reizen honderdduizenden mensen met de trein. “Die zou je met 1,5 miljoen misschien een kopje koffie kunnen aanbieden. Maar echt een investering waar veel reizigers iets aan hebben is met 1,5 miljoen euro nauwelijks mogelijk.”

ProRail

In april vorig jaar zijn duizenden reizigers gestrand omdat door een IT-storing een planningssysteem uitviel. De NS heeft volgens Heijnen een plan uitgewerkt om bij herhaling toch treinen te laten rijden, dat als het goed is eind dit jaar wordt doorgevoerd.

ProRail krijgt ook een boete opgelegd, van 100.000 euro. De spoorwegbeheerder heeft op de meeste terreinen goed gepresteerd, zegt Heijnen, maar op een aantal specifieke punten niet. Reizigers hadden te maken met te veel vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen. Dat rekent Heijnen ProRail en NS gezamenlijk aan. Ook waren goederenvervoerders vorig jaar niet tevreden over de geleverde diensten van ProRail.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 juni 2023 15:55

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug