fbpx

Black Friday: tot 25% korting op Interrail Pass

Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black Friday-korting op alle Passen passen met tien reisdagen of meer! Van 16 november 2023 tot en met 28 november 2023 kun je profiteren van 25% korting. Wanneer ga je reizen? Dat bepaal je later, maar vóór 1 juni 2024 moet je Pass ingaan.

Flexibel reizen

Je kunt je Interrail Pass kopen via Treinrondreis.nl. Treinrondreis.nl is onderdeel van Treinreiziger.nl. Het bestelproces is heel eenvoudig, en je hebt geen account nodig. Je krijgt je Pass vervolgens binnen één werkdag per e-mail geleverd. Reis je met kinderen? Elke volwassene kan er twee gratis meebestellen (t/m elf jaar).

Meestal worden de Interrail Passen begin van het jaar ook duurder. Door nu je Pass al te kopen voor 2024 profiteer je dus dubbel! Enerzijds omdat de tarieven nog niet verhoogd zijn, anderzijds krijg je 25% korting. Let wel goed op dat je reis uiterlijk 1 juni moet starten en je voor die tijd de Passen moet activeren.

Voor de meeste treinen binnen het Interrail-netwerk heb je geen reserveringen nodig. Je kunt gewoon instappen en je Interrail Pass gebruiken om te reizen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Duitse ICE en voor de Duitse Intercity’s. Maar ook voor de EuroCity’s vanuit Duitsland naar Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland. Dit biedt een enorme mate van flexibiliteit.

Wat kost Interrail Pass met Korting?

Black Friday Korting geldt t/m 28 november 2023
De Interrail Pass moet uiterlijk vóór 1 juni 2024 geactiveerd worden.
Annuleren mogelijk tegen 15% kosten.

Interrail Global Pass
Geldig in heel Europa!
Prijs jongere
(12-27 jaar)
Prijs volwassene
(28-59 jaar)
Prijs Senior
(60+)
10 dagen binnen 2 maandenVan: € 316
Voor: € 237
Van: € 421
Voor: € 316
Van: € 379
Voor: € 285
15 dagen binnen 2 maandenVan: € 389
Voor: € 292
Van: € 518
Voor: € 389
Van: € 465
Voor: € 350
15 dagen aaneengeslotenVan: € 316
Voor: € 237
Van: € 465
Voor: € 349
Van: € 419
Voor: € 315
22 dagen aaneengeslotenVan: € 408
Voor: € 306
Van: € 544
Voor: € 408
Van: € 489
Voor: € 367
1 maand aaneengeslotenVan: € 528
Voor: € 396
Van: € 704
Voor: € 528
Van: € 633
Voor: € 475
2 maanden aaneengeslotenVan: € 575
Voor: € 432
Van: € 768
Voor: € 576
Van: € 691
Voor: € 519
3 maanden aaneengeslotenVan: € 711
Voor: € 534
Van: € 947
Voor: € 711
Van: € 853
Voor: € 640

Laatste reismogelijkheid

De Pass moet uiterlijk 1 juni ingaan. Dit betekent dat je hieronder je laatste reisdag vindt, ervan uitgaande dat je de Pass 1 juni laat ingaan.

PassLaatst mogelijke reisdag
10 dagen of 15 dagen
binnen een periode van 2 maanden
31 juli 2024
15 dagen doorlopend15 juni 2024
22 dagen doorlopend22 juni 2024
1 maand doorlopend30 juni 2024
2 maanden doorlopend31 juli 2024
3 maanden doorlopend31 augustus 2024

Treinen met reserveren

Er zijn echter ook een reeks treinen waarvoor reserveren wel verplicht is, of waarvoor een toeslag betaald moet worden. Het gaat dan vaak om hogesnelheidstreinen en nachttreinen, maar ook een aantal andere treinen. Bij de Eurostar en TGV kunnen de toeslagen aanzienlijk oplopen en is de beschikbaarheid voor mensen met een Interrail Pass beperkt. Ook voor de AVE (Spanje), X2000 (Zweden) en de Frecciarossa (Italië) is een toeslag/reservering vereist. Ook nachttreinen vereisen meestal reserveringen. Op drukke routes kan het verstandig zijn om vooraf een reservering te maken om zeker te zijn van een zitplaats. Dit geldt ook door Duitsland, waar reserveren bijna nooit verplicht is. Let op: vanaf 1 juni t/m 1 september is reserveren waarschijnlijk verplicht voor de ICE van en naar Nederland.

Hoe maak je zitplaatsreserveringen?

  • Veel reserveringen voor treinen van, naar, in of via Duitsland kun je reserveren via de Duitse spoorwegen. Vergeet niet te kiezen voor “Alleen zitplaats reserveren”. Bij Deutsche Bahn betaal je per reis, € 4,90 in de 2e klas. In de 1e klas een euro meer.
    Deze reserveringen kun je vaak ook maken bij oebb.at (Oostenrijkse spoorwegen) en cd.cz/en (Tsjechische spoorwegen) en betaal je € 3 per trein. Voordeel bij de Tsjechische spoorwegen: hier kun je in de regel ook tot 15 minuten voor vertrek kosteloos annuleren.
  • Voor de Eurostar kun je een reservering maken via B-Europe.
  • Zweedse treinen kun je reserveren via sj.se/en. Je hebt een Passnummer nodig.
  • Slowaakse treinen kun je vaak voor € 1 reserveren via zssk.sk/en/.
  • Veel nachttreinen, waaronder de Nightjet, kun je reserveren via oebb.at. Maar belangrijk: je kiest voor One-way tickets and Day tickets (en dus NIET voor seat reservation only). Standaard gaat de ÖBB uit van een reiziger zonder korting, maar dit kun je aan de rechterzijde aanpassen. Je kunt vervolgens een kortingskaart toevoegen en dan selecteer je Interrail. Zie hieronder.
  • Ook veel Italiaanse treinen kun je reserveren via oebb.at. Gebruik dezelfde methode als hierboven in het kort beschreven staat. Ook de EuroCity’s vanuit Zwitserland en Duitsland naar Italië.

Nachttrein of Italiaanse trein reserveren met Interrail via oebb.at

Belangrijk: One-way tickets and Day tickets (of in het Duits:kies Einzel- und Tagestickets).

Standaard gaat de ÖBB uit van vol tarief, maar dit kun je aan de rechterzijde wijzigen, via change.

Daarna kies je Add Discount, typ je Interrail, selecteer je deze, en bevestig je de keuze.

Als je dit goed hebt gedaan zie je vervolgens dit staan, en kun je zoeken en reserveren met het Interrail-tarief.

0 0 stemmen
Artikel waardering
73 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
7 maanden geleden

Nou dat is het E-ticket. Europa wijd.
Gezien uitblijven reacties zijn velen hun eurootjes, vrije dagen etc. Aan het tellen.
Fijne vakantie planning!

Arjan Krabbenbos
7 maanden geleden

Reserveren is ook in Italiaanse intercity’s nodig. Ook in Franse TGV treinen telt dit en voor voor de de IC treinen van Berlijn naar Warschau en terug! Kijk voor vertrek op de NS International app of je moet reserveren of dat het een aanbeveling is! Luxemburg kent gratis vervoer in 2de klasse en op de bussen en tram in dit kleinste Beneluxland. Interrail is een mooie en goedkope reiskaart als je mooiere en langere ritten wilt maken met een eigen samengesteld rondje Europa! De trein Berlin Warzawa is ook verplicht te reserveren en dat telt ook in omgekeerde volgorde. Het is mooi om divers materieel modern en ouder in verschillende landen mee te maken. Ook de staat van hoe de infra en stations er uit zien is vaak een wereld van verschil! Overwoekerde emplacementen, afgebladderde stationsgebouwen, daklozen rond de station en de omroepberichten in diverse talen zijn leuk om het buitenland met je eigen land te vergelijken.Nederland heeft een modern en fijnmazig spoorwegnetmet moderne treinen. De nostalgische sfeer van ouder materieel in Hongarije, Tsjechië en Polen zijn weer een mooi contrast. Maar ook hier rijdt moderner lagevloermaterieel of een Pendolinotrein rond. De vierkante dieseltreinen die met hun ramen op de oude DE 1 en 2 en lijken zijn erg leuk om te zien. Of Baureihe 612 met Neigetechnik of kantelbakinstallatie in Duitsland blijven fraaie treinstellen. Deze rijden onder andere tussen Nürnberg Hof en Cheb in Tsjechië.

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Je moet wel kijken of Interrail wel loont, want in de meeste voormalige Oostbloklanden zijn vaak losse tickets goedkoper en voor premiumproducten zoals de PKP Pendolino betaal je met een Interrail-pas toch behoorlijke toeslagen. In Zuid-Europese landen moet je voor iedere trein, anders dan regionale treinen reserveren en voor sommige grensoverschrijdende Hogesnelheidstreinen kunnen die reserveringskosten fors oplopen. Bovendien zijn in sommige landen als Spanje en Italië regionale treinen weer spotgoedkoop, dus dan loont Interrail ook niet. Eigenlijk loont Interrail alleen voor de Duitstalige landen en Scandinavië, tenzij je de reis ruim van tevoren al gepland hebt, zelfs dan kunnen Sparpreisen een stuk goedkoper zijn dan Interrail. Interrail zorgt vooral voor veel flexibiliteit.

Realisme graag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De reserveringskosten zijn langzamerhand in veel landen een verdienmodel geworden. In Duitsland inmiddels €5 per trip. Daar staat nauwelijks een prestatie tegenover want het wordt helemaal door de computer gedaan.

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

In Duitsland zijn reserveringen voor de ICE niet verplicht en mag je in elke willekeurige ICE stappen met een Interrail-pas. Je moet alleen wel de app van DB Navigator downloaden, want die app houdt de bezetting van de trein bij. Zo kan je voorkomen dat je moet staan.

Colin
6 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

IN Duitsland zijn reservering op ICE misschien niet verplicht, maar NAAR Duitsland tussen 1 juni en 31 augustus 2024 wel (en ook op je reis terug). In 2023 waren deze reservering tussen NL en D snel uitverkocht, dus let op … Je mag wel voor meerdere treinen reserveren als je reisplannen niet helemaal zeker zijn. En zo zijn de plaatsen voor andere reizigers nog sneller uitverkocht 😉

Anoniem
7 maanden geleden

alleen voor CO2-uitstoot minimalisten, dus OV-reizigers.
Van interrail – black friday.

Samen maken we een positieve impact
De actie Besparen en doneren

Voor elke verkochte actiepas doneert Interrail € 10 aan de Intrepid Foundation.

Voor passen met korting (- 25%!) moet de reis beginnen vóór 1 juni 2024. Door voor een pas met korting te kiezen, kun je op de volgende manieren een verschil maken:

Verklein je ecologische voetafdruk door met de trein te reizen.
Reizen vóór het hoogseizoen minimaliseert de impact van overtoerisme.
Draag je steentje bij aan het financiering de Europese partners van The Intrepid Foundation.
Het rustig aan doen en een leuke tijd beleven op je bestemmingen, terwijl je een zinvolle band creëert met de plaatsen die je bezoekt.

Ik kan me in bovenstaande helemaal vinden.

Op naar het NL-ticket.
Maak je wereld vrij, blij.
voor anderen, CO2 promotors: maak je wereld vrijer, blijer.
.

Ron Swart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De lijsttrekker van PvdA/GL is de ongekozen klimaattsaar Frans Timmermans en hij woont in een huis met energielabel E en het pand telt 14 kamers.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Nou als je met 18 graden binnenshuis met een extra trui rondloopt/leeft ben je energiezuinig bezig, ron.
Ron je bent dom.
Ron je verspreidt fake news!
Dubbel dom.

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is geen fakenieuws, maar relevant is het ook niet.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Ron, fijn dat je in een energie A-label huis woont. Met dank aan links, w.o. Groenlinks/PvdA die voor die subsidies voor iedereen, dus ook jij, Ron, gestreden hebben.
Ron, het recht op onderwijs voor iedereen, dankzij links, heeft bij jou geen vruchten afgeworpen opdat je je persoonlijk hebt ontwikkeld.
Ach Ron, je kunt nog altijd eens werken aan je onderwijs, persoonlijke ontwikkeling. Misschien schort het bij jou aan inzet, ben je gewoon lui of heb geen vermogens kritisch de jou voorgelegde informatie te kunnen inschatten, begrijpen.
Of ben je een trol en wordt je beloond voor fake news te verspreiden?

Anoniem
7 maanden geleden

Interrail is een mooi idee, maar de vele haken en ogen, reserveringsplichten, toeslagen op veel treinen houden mij tegen. Veel uitzoekwerk ook. Ik zou een pas willen waarbij je met alle treinen zonder probleem mee kunt. Misschien met hier en daar een uitzondering of toeslagje, maar niet zo’n onoverzichtelijk woud waarbij het in ieder land weer anders is en soms de ingewikkeldheid en toeslagen enorm zijn. Of dat je hoort dat er voor Interrailers geen plek meer is op de trein je wilt nemen (contingenten op!). Flexibiliteit is belangrijk toch? Oók wat betreft TGV’s en andere hogesnelheidstreinen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Contingenten….

Juriaan
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dan zou Interrailers veel en veel duurder moeten worden. De lage prijs zorgt ervoor dat veel landen slechts een maximaal aantal interrailers in hun dure treinen willen hebben.

Erno-Berk
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De verplichte reserveringen en toeslagen zijn vooral een probleem in Frankrijk, Spanje en Italië. Daarbuiten valt het reuze mee. Je kunt in principe zonder enige reservering Noord-Italië of zelfs Noorwegen bereiken per trein.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

In Noorwegen kan je op VY.no ook maanden tevoren de Minipris boeken. Dan ben je veel voordeliger uit dan met Interrail. Dan reis je voor omgerekend 30-35 euro vele honderden kilometers.

In Zwitserland is natuurlijk de Swiss Travel Pass. Ook geldig in alle bussen en de meeste kabelbanen en boten, dus om voor Zwitserland nou Interrail aan te schaffen, die alleen maar in de trein geldig is?

En ik begrijp dat dus de populairste vakantielanden, (Frankrijk, Italië, Spanje) het lastigst en meest complex zijn voor interrailers. Jammer. Ik las ook op Trustpilot reviews van Interrail. Word ik helaas niet zo blij van. Zou het meeste wel kloppen?

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

O ja, Noord-Italie (Bolzano) kan je ook goedkoop bereiken door te boeken bij DB vanaf een Duits grensstation zoals Herzogenrath. Maanden tevoren ben je dan voor ongeveer 40 euro klaar. Het enige is dan inderdaad je niet flexibel bent, maar goed dat is dan zo, dan reis je op de geplande dag en tijd. Ook geen probleem.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@ Erno, je hoeft niet met hogesnelheidstrein te reizen. Je kunt met IC/EC/RE reizen. Deze treinen reizen over spoorlijnen/trajecten die meer dan 140 jaar geleden aangelegd geworden zijn voor goederen maar ook voor de weinigen, superrijke toeristen die van London Bruszel Europa introkken. Door de landschappen, door de dalen over de bergtoppen. Toeristisch puur.
Iets wat van de hogesnelheidstrajecten niet gezegd kan worden, recent aangelegde trajecten met de bedoeling zo snel vervoerd te worden.
Zie reizigers in ICE over Keulen – Siegburg/Bonn – FFM-Flughagen minder dan 50 minuten en de reizigers Keulen – Bonn – Koblenz – FFM, entspannt entlang dem Rhein. Een kleine 2,5 uur maar een reiservaring, die de treinreiziger bekoort.

Joost2
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er zijn ook mensen (het merendeel) die een vervoermiddel zien als methode om snel van A naar B te komen.

Anoniem
7 maanden geleden

Bij interrail kan je 1x in- en 1x outbound naar het buitenland reizen, welke reis in je Pass zit. Met de ICE vanuit Amsterdam moet je in Nederland reserveren.

Colin
6 maanden geleden

Dream on Hildebrand …… het blijft 1+1

Colin
6 maanden geleden
Antwoord aan  Colin

oeps – nu schrijf ik zelf onzin. Het blijft ‘je mag 2 dagen in eigen land reizen’ dus je mag wel twee dagretourtjes over de grens maken of twee dagretourtjes Groningen-Vlissingen. (En dan zelf reiskosten naar de grens betalen voor verdere buitenlandse tochten).

Colin weer
6 maanden geleden
Antwoord aan  Colin

oeps …. en nu schrijf ik ook onzin. Het is niet 1+1 maar je mag twee dagen in ‘eigen’ land reizen op een Interail pas. Twee dagretourtjes over de grens zijn prima, twee keer Groningen-Vlissingen mag ook. Dan moet je natuurlijk alle verdere Interrail dagen in het buitenland blijven en de rit naar en van de grens extra betalen.

Baardstaart
7 maanden geleden

Voorlopig geen plannen voor een buitenlandse reis, maar zeker goed dat je een verantwoorde vakantie regelen op Black Friday. Hopelijk wordt deze actie wel een succes en veel mensen een interrailvakantie in het voorjaar doen.

Alleen die app-instucties… Kan het begrijpen dat het de nodige mensen gaat duizelen. Tja ben zelf nogal conservatief.

Gerardo
7 maanden geleden

Wanneer geeft Europa nou eens juist de trein subsidie in plaats van goedkope kerosine voor de vliegtuigen?

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Gerardo

Het hele spoorwegnet hangt van subsidies aan elkaar, maar blijkbaar ben jij niet in staat dat te zien.

Allan Kleiweg
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Beste Annemiek, je kunt iemand niet verwijten dat hij of zij ergens niet toe in staat is. Alle mensen hebben hun beperkingen, kijk maar eens goed naar jezelf.

Allan Kleiweg
7 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Ach Annemiek, je kunt schelden en tieren, maar voor mij etaleer je daarmee slechts je onvermogen tot een constructieve dialoog. Over bijvoorbeeld het OV en railverkeer.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Wijs je eigen bijdrage aan de constructieve dialoog in dit topic eens aan? Oh nee, die is er niet. Terwijl het hier stikt van de mensen die daadwerkelijk niet tot een constructieve dialoog in staat zijn (inclusief jijzelf), val je er blijkbaar alleen over als ik iets schrijf wat jouw tere zieltje niet zint.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De autowegen, binnenwegen, parkeerplaatsen voor de deur, CO2 subsidies/ontheffingen worden door ons bekastingbetalers betaald.
De klimaatkatastrofe wordt middels het particulier autogebruik mede veroirzaakt irre tante (Dumbo). Goh wat ben jij een dom irre tante!

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

‘Irre’ is geen woord.

Realisme graag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Gerardo

Zonder subsidies rijden er morgen nergens nog treinen in Europa.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Idem auto.s, vliegtuigen, boten!

Hans
7 maanden geleden

Ik heb een keer met Interrail gereisd, maar het viel mij tegen, al dat gedoe. Ik had een reservering voor een hogesnelheidstrein, maar door uitval van andere treinen (lokale treinen) ging die overstap de mist in, wég reservering! Dat is mijn angst ook in het geval van Duitsland, met die stakingen en spoorwerkzaamheden allemaal.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Hans

Daar gaan ze weer! Wat een fake news bericht. Je reist gewoon naar je bestemming. Je neemt een van de volgende hogesnelheidstreinen of IC/EC/RE treinen. Je komt dan gewoon wat later aan.
Met de auto stond je dan weer gewoon in de file, ben je zeker 4x zo duur uit exclusief verkeersboetes en parkeerkosten.
Hans zegt nou zelf: dat gedoe met een auto: 1 dag per week ( moeten) werken voor het bezit van de auto, de parkeerruimte, blik voor je deur; de CO2 maximaal uitstoot etc. Ipv van vrij en blij.
Hans, een fijne CO2 minimale uitstoot reis gewenst.

Hans
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Met Interrail kan je niet zomaar in de volgende ICE of hogesnelheidstrein. “Gewoon wat later aankomen”, nee zo werkt het niet. Zo’n pas is leuk, naar Europese vrijheid blijheid is het niet meer. Ik heb gehoord dat het dat vroeger wel was.

drsP
7 maanden geleden
Antwoord aan  Hans

Klopt. Ik heb in de 80er jaren vaak met interrail gereist en nauwelijks reserveringen hoeven maken. Zonder reservering naar Athene kon gewoon. In Frankrijk reden genoeg gewone treinen met corail-rijtuigen zonder verplichte plaatsreservering.

Tim H
7 maanden geleden
Antwoord aan  Hans

Ik begrijp je absurde focus op dat handjevol hogesnelheidstreinen niet.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

Hadden ze iets dergelijks ook maar voor vliegreizen binnen Europa,Interflight, tegenhanger van Interrail dan zou ik het nog wel doen, maar Europa per trein, nog even heel goed nadenken…? Over het milieu maak ik mij niet druk, wel dat je in korte tijd meer steden kan bezoeken met een vliegmachine en dat is met een trein altijd veel langer om over dat boeken van een treinreis maar te zwijgen met al die addertjes onder het spoorse gras…

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

@Frans je schaart je hier op treinreiziger.nl als anti-trein en CO2 promotor bij anderen die hier niet thuishoren.

Frans E.R. Eekhout
7 maanden geleden

…MISVERSTAND…
Ik ben N I E T anti-trein @Anoniem (! ! !), MAAR soms neem ik de trein, en soms het vliegtuig en soms de boot voor een overtocht naar het V.K.bijvoorbeeld.
Ik bekijk gewoon wat het beste past bij een reisplanning en heb dat in het verleden al vaker gedaan. Afhankelijk van het aanbod, het budget, de prijs en reis opties zijn er vaak meer mogelijkheden en daar kijk ik kritisch naar. Elk vervoermiddel heeft z’n nadelen, maar ook z’n voordelen. Toen ik ooit op de markt van Maastricht op een zaterdag middag een stuk of twintig Ferrari’s zag staan ging mijn hart ook sneller kloppen, 99 % was rood, de rest blauw en zelfs geel van kleur, maar heb er helaas geen ritje mee mogen maken, nog niet.
Mijn passie voor treinen, vliegtuigen en schepen en ruimtevaartuigen heb ik met de paplepel vanaf mijn jeugd – 1960 – mee gekregen en gelukkig mee mogen reizen, zelfs een tocht met een elektrische onderzeeboot op Aruba heeft mijn wereld voor de mobiliteit en natuur vergroot !
De ontwikkelingen op eerder genoemde transport middelen volg ik al sinds mijn jeugd en waarom ook de ruimtevaart, dit naar aanleiding van een IMAX film in Rotterdam, bloedmooie film met een reis met de Space Shuttle. De link van treinen met de lucht- en ruimtevaart is groter dan men denkt, bijvoorbeeld aan de stroomlijn en interieur zijn elementen terug te vinden die medebepalend zijn op het gebied van reiscomfort en techniek. Zelfs in treinen van NS zitten comfort gerelateerde elementen in die afkomstig zijn van de luchtvaart,lees het boek “Treinen ontwerpen” van Niels Greif op na.
Als je denkt dat ik anti-trein bent @Anoniem, je zou je ECHTE NAAM weleens kenbaar mogen maken in plaats te verschuilen onder het kopje “Anoniem” als je tenminste lef heb (!), dan heb je het VOLKOMEN MIS en sla je de plank volledig 200 procent MIS ! ! !
Wat mij wel opvalt is dat de laatste tijd er in Nederland een anti-luchtvaart stemming heerst, terwijl wij ook veel aan de luchtvaart te danken hebben. De trein wordt vaak als alternatieve milieuvriendelijke vervanger genoemd, maar kan dat niet, het is aanvullend. Europa heeft een te divers en onsamenhangend spoorwegnet en voor sommige bestemmingen is het te ver of te lang met een auto en bieden vliegverbindingen een (betaalbare en snellere) oplossing. Als het tijdens een zomervakantie drie weken constant regent en fris is en de zon zich laat afweten, weten velen wel de gang naar een website of reisbureau te vinden voor een last minute vliegreis naar de zon bijvoorbeeld de Griekse of Spaanse Costa, dan maak een vliegreis opeens niets uit of het goed is voor het milieu valt mij op, als ze maar de Zon kunnen zien en lekker in zwemkleding kunnen genieten en een Hollandse druilerige zomerweer achterlatend.
Bedenk ook @Anoniem dat men in de luchtvaart NIET stil gezeten heeft ! Toen ik in 1975 voor het eerst op 30 juni op Schiphol kwam stonk het sterk naar kerosine en was het oorverdovend lawaaierig, anno 2023 is het een dag en nacht verschil en zijn de motoren ook stukken zuiniger geworden. Toen in 1975 kon je niet nonstop van Amsterdam naar Jakarta vliegen, nu wel. We hoeven NIET anti-trein te zijn omdat deze website toevallig een “trein forum” is en alle andere vervoermiddelen slecht zijn, dat zou je dat ook van auto’s en brommers kunnen zeggen en vrachtauto’s die produkten naar een supermarkt brengen, maar we moeten de realiteit ook eens onder ogen zien dat het leven vele min, maar ook pluspunten kent !

Wie in de supermarkt boodschappen gaat doen heeft ook keus uit vele merken en produkten en prijsklassen en koop je het beste wat bij je past.
Kritiek mag, maar bezint eer ge begint alvorens iemand te stigmatiseren als men de kern van iemands intenties, opmerking of betoog niet kent en relativeer en bedenk dat er vaak meerdere zienswijzen zijn en dat geldt niet alleen voor treingerelateerde onderwerpen @Anoniem van 18 november 2023 om 15.46 ! ! ! ! ! ! !

Vliegspoor
7 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Goed gezegd. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de trein maar soms ontkom je gewoon niet aan vliegen. Het spoorwegverkeer heeft gewoon teveel hindernissen.

Anoniem
7 maanden geleden

@Frans. “Over het milieu maak ik mij niet druk”, aldus Frans.
Daarom gebruik je alle vervoersmodaliteiten.
CO2 uitstotenden geen probleem voor Frans.
Met de trein, CO2 minimaal uitstotende vervoersmodaliteit kan je 10.000 bestemmingen in Europa aandoen.
En dat goedkoper, relaxter, keuze uit 1e en 2e klas met of zonder bistro/restaurant.
Frans maakt zich niet druk/geeft geen snars dat zijn keuze van vervoersmodaliteiten anderen, natuur, mens, klimaat schaadt.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als jij ‘s ochtends in de spiegel kijkt en het sneue hoopje ellende ziet, is dat in het vervolg wellicht het moment om eens na te denken waarom je zo kansloos, mislukt en eenzaam bent. Het komt gewoon doordat je je opstelt als een idioot. Niemand heeft daar zin in. Patiënt!

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ziek, ziek. Irre tante!

bert sitters
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wie is anoniem?

Loek Voorn
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik zou ervoor willen pleiten dat de hoofdredacteur die voortdurende beledigingen van Annemiek voortaan meteen verwijdert.

.
7 maanden geleden

Iemand hier die deze pas ook daadwerkelijk gaat aanschaffen? Wat er hier niet bij wordt vermeld is volgens mijn bronnen je maar één maal met de pas het land in en uit mag, het startpunt Nederland. Geen idee of dat ook zo geldt als je startpunt Duitsland is en hoe dat in de gaten gehouden wordt, maar op die manier kun je het niet gebruiken als tien retourtjes duitsland binnen twee maanden. Oh wacht even als de insteek in de naam zit “””interrailpass”””” goed dan, maar voor wie is het dan bedoeld? Ik heb geen twee maanden vakantietijd en als ik zo veel kon krijgen zou ik het ook niet tegelijkertijd opnemen. Wie heeft er in hemelsnaam zoveel vakantiedagen? En wat er ook niet bij gezegd wordt is dat de app maar eenmalig is te installeren op één apparaat.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Mensen in loondienst in Nederland hebben over het algemeen recht op 5 of 6 weken vakantie. Tezamen met gespaarde vakantieuren en andere vormen van verlof, kom je zo op 2 maanden.

De app kan op alle apparaten worden geïnstalleerd. De pass kan maar op 1 apparaat tegelijkertijd actief zijn. Wil je hem naar een ander apparaat overzetten dan kan dat wel.

.
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

hartelijk dank voor je waardevolle toevoeging. Ik had de pas bijna blind aangeschaft beetje dagdromend dat ik er misschien drie korte treinreisjes mee kunt maken. Kennelijk is ook het aantal dagen dat je per land mag gebruiken bepaald en gering. Ik mag blij zijn met tot aan vier weken vakantie per jaar en dat wil ik zo versnipperd mogelijk opnemen. Allen echte nomaden hebben hier dan wat aan die zonder vast reisplan door heel Europa willen reizen.

N.
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Per land niet.
Je kunt gewoon een internationaal ticket tot de grens kopen (of abonnement gebruiken), en meerdere reizen maken.
Let hierbij op dat Emmerich en Gronau tegenwoordig gelden als Nederlandse stations voor NS-abonnementen. Dus, als je bijv. weekend vrij hebt, dan kan je op je weekend-abonnement naar Gronau, en vanaf daar je interrail pas gebruiken !

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Iemand met de Nederlandse nationaliteit, mag de pas inderdaad niet gebruiken voor binnenlands verkeer binnen Nederland, behoudens een in- en uitreis (beiden eenmalig). Dat is vrij algemeen bekend bij dit product. Iemand met de Duitse nationaliteit kan de kaart inderdaad niet gebruiken voor reizen binnen Duitsland.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Gepensioneerden kunnen wel twee maanden vrijmaken. En veel studenten zijn ook vrij in juli en augustus.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Had men nou niet voor het neo-liberale beleid gekozen, wat de afgelopen 40 jaar het geval was, dan hadden we allang de 25-urige werkweek en met pensioen 58 jaar. Maar helaas is de neo-liberale propaganda verspreid door de commerciële zenders en hoofdvertegenwoordiger VVD ďe realiteit. Het triple down/reagonomics beleid, heeft de miljardIrs en andere slavendrijvers de gewone man genekt. Winsten prive, leegroven beurzen dagelijks, verliezen publiekelijk.
Ik zelf werkte 1-2 uur met plezier per dag en ben met 55 jaar met “pensioen” en het is goed te doen, zouden meer mensen kunnen/moeten doen.

treingraag
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij Defensie kun of kon je met 55 stoppen. Ook met kantoorbaan. Inderdaad werken tot 68 idioot gewoon. Bedankt Donner, Kamp, Balkenende, Klijnsma, Rutte.
De Koppeling schreef ooit dat gezien hun levenswijze onze Mediterrane collegas met 50 hun inzetbaarheid verliezen. Haha, hebben ze goed in hun oren geknoopt bij de artsen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je reist zeker met Deutschlandticket.

David Nijenhuis
7 maanden geleden

Bij Spanje was het toch moeilijk om een zitplaats te reserveren? Dat moest toch ter-plekkeen kon ook maar 1-2 dagen van te voren. Bij bijna elke AVE Barcelona-Madrid kun je het erl vergeten, want die zijn bijna allemaal volgeboekt. Voor Groot-Britannië loont het zeker. Helaas is Interrail jarig met het geven van 3 in-outbound reizen. Bij de 2-3 maandsoassen komt het bijna altijd voor dat je ivm werk, plotselinge begrafenis, etc. 1 of 2x extra naar huis terug moet keren. Maak je dan meerdere keren gebruik van Eurostar, of de nachttrein,(of een andere trein met globaal-prijssysteem), moet je een kaartje bijkopen, waardoor je voor het niet-Nederlandse trajectdeel dubbel betaslt (omdat deze al in de geldigheid van de consecutive-oassen zit). Daar heeft InterRail kennelijk nog niet helemaal bij stilgestaan!

David Nijenhuis
7 maanden geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Het blijkt dat je sommige Spaanse HST-treinen wel via de HST-site kunt reserveren. Voor Soanje is het toch even vergelijken, omdat buitenlandse reizigers voor betrekkelijk weinig geld een soort meerrittenkaart kunnen kopen. Deze is niet trajectgebonden.

treingraag
7 maanden geleden

1 mei Verona, Gardameer dus, met nieuwe Venetie nachttrein lijkt me wel wat.
Geen Interrailtrein lijkt me, helaas, deze GoVolta trein.

JRRM
7 maanden geleden

Wat een gedoe met al dat wel of niet reserveren en tig voorwaarden. Neem een voorbeeld aan Japan met de JR pass (al is die nu flink duurder geworden). Één kaartje voor alle treinen en kosteloos reserveren bij een machine op het station als je van bepaalde Shinkansen treinen gebruik wil maken. Verder gewoon instappen en gaan. Ja, ik weet dat het voor één land makkelijker is om zoiets aan te bieden dan de tientallen nationale spoorwegen in Europa, maar hiermee ga je niemand de trein mee inkrijgen.

N.
7 maanden geleden
Antwoord aan  JRRM

De interrailpas is al jaren superpopulair, dus waar je punt vandaan komt weet ik niet.

Klopt dat het dan beter zou zijn, maar het is niet zo dat het nu niet functioneert.

vanuit een ander browser
7 maanden geleden
Antwoord aan  N.

zo klinkt het alsnog aantrekkelijk. Voor mij liggen Gronau en Emmerik aan het tegenovergestelde kant van het land en mijn gewenste bestemmingen zijn bereikbaar via Venlo. Sowieso moet ik daar overstappen naar dat 1a perron waar de Duitse trein vertrekt. Omdat die treinen om het uur vertrekken heeft het geen zin om uit te stappen in Duitsland en de volgende te nemen om optimaal geld te besparen met de pas, moet ik op zijn minst tot aan Moenchen Gladbach. Mogelijk hebben andere lezers profijt aan jouw advies en gebruik gemaakt van de black friday deal. Ik lees hier graag de ervaringen.

Baardstaart
7 maanden geleden

De EU lijkt te kiezen voor verdergaande liberalisering van het spoor met open accessvervoerders, terwijl alle treindiensten geen uniforme reserveringswijze en een centrale boekingssite heb. Waar met vliegen je met een luchtvaartsmaatschappij van A naar B gaat heb je met de trein vaak te maken met meerdere vervoerders, ieder met zijn eigen voorwaarden, tickets etc. etc. Het is een gigantisch oerwoud om hier uit te komen. En de vraag die ook gesteld mag worden is: Geldt interrail straks ook op al die open access vervoerders, zoals Flixtrain etc? De grote vraag is hoe krijgen we meer lijn in de trein en hiermee bedoel ik meer uniforme arrangementen, terwijl je wel met redelijk wat vervoerders gaat.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vanuit het Europees Parlement wordt er al zeker vanaf 2009 geëist dat er een uniform systeem voor de aanschaf van OV-tickets door het gehele blok moet komen, onder dwang van de dreiging met enorme boetes. Na vele jaren uitstel had dit dan in 2022 moeten materialiseren. Inmiddels is Brussel volledig afgestapt van dit plan.

Ik vind overigens dat bij het ontwikkelen van de vrije markt op het spoor de belangen van de interrailers niet de hoogste prioriteit hebben. Het is schappelijk als open accesvervoerders erin willen participeren, maar wat mij betreft hoeven ze niet gedwongen te worden.

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De goede toegankelijkheid en een goed overzichtelijke tariefstructuur als de verzorging van de reiziger vertraging of rituival (bijv. kunnen reizen met een concurrerende vervoerder) zou kunnen nemen. Ook dreigt er op sommige trajecten meer dan 5 vervoerders te rijden, zonder dat er sprake is van enige coordinatie of ticketvrijheid. Zelfs interrail wordt een groot vraagteken. Op deze manier ga je de strijd tegen de vliegtuig helaas niet winnen. Het moet niet zo zijn dat een paar populaire trajecten ultra goedkoop is en de rest onoverzichtelijk en een stuk duurder dan de vliegende concurrent.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Voor het internationale spoor denk ik dat het grote probleem juist is dat ieder land de eigen nationale spoorwegmaatschappij angstvallig beschermt. Zolang je dat niet doorbreekt, blijf je de huidige situatie behouden.

Volgens mij moet de volgorde zijn dat landen eerst orde op zaken stellen binnen eigen land. Voor Nederland zou het beste scenario (binnen de ruimte die de EU biedt) zijn dat al het binnenlandse spoorvervoer rijdt onder een gemeenschappelijke naam, terwijl de series/delen in regionaal aanbesteedde concessies zijn opgedeeld. Op die wijze kan iedere gegadigde concessies verkrijgen. Doe je dat niet, dan zullen die gegadigden op andere wijze toegang proberen te verkrijgen tot het Nederlandse spoor. Bijvoorbeeld door open acces rijdend de krenten uit de pap te vissen.

Daarnaast zou het internationale spoor grotendeels vrij moeten zijn. Waardoor er voor belangrijke buitenlandse bestemmingen niet langer slechts 1 keuze is. Iedereen begrijpt dat er op 1 route niet 5 aanbieders kunnen overleven, dus dat zal niet gebeuren. Maar eentje (of twee) erbij naar bijvoorbeeld Berlijn, Londen en Parijs is echt geen overbodige luxe. Reizigers zijn dan niet langer gebonden aan de enige partij en de markt zal hen beschermen tegen woekertarieven.