ov-chipkaart, overstappen
Bijna de helft van de treinreizigers vergeet soms uit- en opnieuw in te checken wanneer zij op een andere vervoerder overstappen. Dit concludeert Rover in een rapport naar aanleiding van een enquête. Wanneer treinreizigers een fout maken bij het ‘omchecken’ en dit niet zelf herstellen, kunnen zij flink op kosten gejaagd worden. Rover wil dan ook dat er een oplossing komt.
Rover vroeg treinreizigers naar hun ervaringen met het ‘omchecken’: het tijdens sommige overstappen verplichte uit- en opnieuw inchecken wanneer op een andere vervoerder wordt overgestapt. Veel reizigers geven aan dat het omchecken een bron van stress is. Tijdens het overstappen moeten zij hun aandacht al richten op de looproute, bagage en reisinformatie waardoor zij dreigen de extra uit- en incheckhandeling te vergeten.
Aan het onderzoek deden 1425 treinreizigers mee. Van de geënquêteerden stelt 39,1% wel eens bij de verkeerde vervoerder te hebben ingecheckt bij een overstap. 45,2% van de ondervraagden vergat zelfs helemaal een omcheckhandeling te verrichten. Wanneer een reiziger de fout niet tijdig inziet, kan de rekening van de reis onverwacht hoog uitvallen omdat het verkeerde bedrag geïncasseerd wordt. Bovendien riskeert de reiziger een boete bij het spoorbedrijf waar hij is vergeten opnieuw in te checken.
Het tussentijds uit- en inchecken kan ook voor vertraging zorgen: 42,2% van de respondenten laat aan Rover weten nogal eens hun overstap te missen omdat zij voor het ‘overstapmeubel’ in de rij moesten staan. Rover wil daarom een duidelijke oplossing. OV-bedrijven denken aan een app met GPS-bepaling. Niet alle reizigers reageren hier enthousiast op: 56,2% van de ondervraagden is niet bereid privacy op te geven door vervoerders inzage te geven in GPS-gegevens. Rover vraagt vervoersbedrijven daarom om ook andere oplossingen te onderzoeken.
Bij 221.000 reizen was er in 2017 sprake van een incomplete transactie, waarbij het in- en uitchecken dus niet goed is gegaan. Hierdoor kan een verkeerd bedrag voor een reis in rekening worden gebracht. Ook lopen deze treinreizigers het risico een boete van 50 euro te krijgen.
Al jaren wordt gesproken over een oplossing voor dit probleem. Het wegnemen van het tussentijds omchecken zou reizigers jaarlijks minimaal 1,3 miljoen euro besparen. Omdat de huidige OV-chipkaart op termijn vervangen gaat worden door een nieuw systeem, willen de vervoerders het probleem niet oplossen binnen het huidige systeem.
Er is veel onbegrip voor het huidige systeem. Het omchecken wordt door reizigers als een onnodige handeling ervaren. Er wordt volgens Rover door veel reizigers terug verlangd naar de tijd van het papieren treinkaartje en de strippenkaart. De opbrengsten werden toen tussen de vervoerders middels een verdeelsleutel verrekend.
Meerdere reizigers verwijzen naar situaties in het buitenland waar omchecken ondanks de aanwezigheid van meerdere vervoerders niet nodig is. Bovendien is het veel reizigers onduidelijk waarom er überhaupt moet worden omgecheckt, aangezien er in de meeste gevallen sprake is van maar één logische reisroute.
This post was last modified on 22 januari 2020 12:06
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…