Bijna helft omzet NS International niet via internet

Nog steeds koopt een aanzienlijk deel van de reizigers naar het buitenland geen treinkaartje via internet. Van de in totaal 125 miljoen euro omzet die NS International haalt in de consumentenmarkt, wordt circa 56 procent via NSinternational.nl behaald. 

Via de kaartautomaat op de stations haalt NS International een omzet van 10 miljoen. Een zelfde omzet wordt gehaald via het callcenter (030-2300023). Bemande (internationale) balies zijn goed voor 35 miljoen euro omzet.

Balietoeslag
Via balies en het callcenter worden boekingskosten in rekening gebracht: 7,50 euro per persoon, met een maximum van 22,50 euro per boeking. Die kosten worden ook in rekening gebracht als een bestemming niet online boekbaar is. Zoals Poolse bestemmingen, die in het verleden wel boekbaar waren maar door technische problemen nu alleen via het callcenter en de bemande balies te koop zijn. 

Marginale rol
Dat een aanzienlijk deel van de omzet nog niet via internet verloopt, komt volgens NS International niet door beperkingen in het aantal boekbare treinen en bestemmingen. "Dat speelt slechts een marginale rol. Het is voornamelijk nog te herleiden naar het gedrag van de klant die, ondanks dat (inmiddels zo’n 3400) bestemmingen online te koop zijn, bijvoorbeeld nog steeds regelmatig kiest voor het station. Indien iets niet boekbaar is op de website, wordt doorgaans het callcenter gebeld. Minder dan de helft van de telefoontjes met een boekingsintentie gaan over bestemmingen die niet boekbaar zijn via de website", reageert NS-woordvoerder Stan Hoen.

Callcenter
Door nieuwe wetgeving voor klantenservices heeft NS International besloten het bellen met het callcenter goedkoper te maken. Tot juni ging dat via een 0900 nummer a 35 cent per minuut, nu tegen de reguliere belkosten van een vast nummer.

Zakelijke markt
Naast de omzet uit de consumentenmarkt haalt NS International ook nog eens 20 à 25 miljoen euro uit de zakelijke markt, onder andere via reisbureau´s. Volgens het jaarverslag van NS behaalde NS International vorig jaar totaal een omzet van zo´n 160 miljoen euro.

This post was last modified on 1 juli 2020 17:15

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug