Foto: Daniël de Ruig
Vakbond FNV maakt zich zorgen over het gehoor van NS-machinisten. In een brief aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen schrijft de vakbond dat machinisten te veel blootgesteld worden aan schadelijk geluid. FNV eist een onderzoek en maatregelen om geluidsoverlast te verminderen.
In 2022 deed de Arbeidsinspectie op verzoek van FNV onderzoek naar gehoorschade bij spoorpersoneel. 449 machinisten vulden de enquête in en bijna de helft van hen geeft aan last te hebben van een piep of ruis in het oor na het rijden van een treinrit. Ook denkt 45% van de machinisten met tinnitusklachten dat hun gehoorschade komt door geluidsoverlast in de cabine. 13% van de ondervraagde machinisten heeft ook echt een officiële waarschuwing gehad voor afkeuring vanwege gehoorschade. Ter vergelijking: bij alle 18- tot 65-jarigen komt dit slechts in 3,5% van de gevallen voor.
FNV vindt de resultaten verontrustend, schrijft de vakbond in een brief aan de NS-directie. “Dit toont aan dat machinisten te veel blootgesteld worden aan schadelijk geluid. Met als gevolg niet alleen gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis (overgevoeligheid, red.), maar ook vermindering van concentratie, hoofdpijn en slaapproblemen. In combinatie met de onregelmatige diensten kan lawaai leiden tot een ernstige verstoring van het welzijn en ziekteverzuim.”
Volgens FNV zijn de vorige waarschuwingen over gehoorschade bij machinisten weggewuifd door NS, mede omdat geluidsmetingen in de cabine niet alarmerend zijn. “Maar mondeling werd ons medegedeeld dat het uitvoeren van een gezondheidsonderzoek wel gewenst was.”
De vakbond wil dat NS snel met een pakket maatregelen komt. De vakbond eist binnen zes maanden een Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek naar auditieve en niet-auditieve klachten onder het personeel. Ook wil FNV dat de geluidsmetingen geactualiseerd worden, dat machinisten die dat willen binnen twee maanden oordopjes krijgen en dat NS vaart maakt met het terugdringen van lawaai in de treincabine.
Een woordvoerder van NS vertelt tegen het AD dat het bedrijf de eisen van FNV heeft gezien: “Vanzelfsprekend nemen we de werkomstandigheden van onze collega’s zeer serieus. Het eerdere onderzoek van de inspectie gaf geen reden tot vervolgonderzoek. We zullen met de FNV in gesprek gaan over hun brief.”
This post was last modified on 22 juni 2023 00:04
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…