Onafhankelijk topadviseur Jaap Bierman – ingehuurd door NS en ProRail – vindt dat bij de huidige marktordening ProRail en NS het beste weer overkoepelend aangestuurd kunnen worden. Dat schrijft de topadviseur in een vertrouwelijke memo, die door de Volkskrant is gepubliceerd.
Volgens Bierman behartigen NS en ProRail nu te veel hun eigen belangen en staat dat een goede samenwerking in de weg. Ook is de marktwerking op het spoor die door de splitsing op gang moest komen, maar mondjesmaat gerealiseerd omdat beide bedrijven in staatshanden zijn. Bierman noemt een aantal voorbeelden in zijn memo waarom in de huidige marktverordening vaak discussies ontstaan tussen ProRail en NS:
Omdat zowel NS en ProRail in staatshanden zijn, en ook de belangrijke andere Europese vervoerders direct of indirect in staatshanden zijn, pleit Bierman om de splitsing tussen NS en ProRail ongedaan te maken. Hij stelt dat opsplitsing van het hoofdrailnet onwenselijk is, en verwacht daarom ook dat de situatie in de toekomst niet gaat veranderen. Onder deze omstandigheden ziet de adviseur er dus het meeste heil in om beide bedrijven weer meet één te maken. Bierman schrijft overigens niet dat beide organisaties weer één bedrijf moeten worden, maar dat er een overkoepelende aansturing moet komen.
Andere landen
Bierman beschrijft in zijn persoonlijke memo ook over de marktordening in andere landen. Zo is in Zwitserland en Japan de infrastructuur ook in handen van de vervoerder. In Frankrijk en Duitsland is formeel de infrastructuur gescheiden van de vervoerder, maar is er in de praktijk nog steeds een eenheid. In het Verenigd Koninkrijk is de situatie anders, maar Bierman wijst erop dat daar het netwerk minder verweven is. Het verkeer is daar vooral gericht van en naar Londen, terwijl in Nederland het netwerk meer verweven is.
Verboden
De persoonlijke notitie van Bierman verschijnt in aanvulling op zijn rapport "Beter en Meer". Volgens de Volkskrant mocht hij zijn advies alleen op deze manier opschrijven, omdat de directie van ProRail dit niet in het officiële rapport wilden hebben. De top zou bang zijn haar positie te verliezen als NS en ProRail zouden worden samengevoegd.
Frisse blik
Bierman, een voormalig consultant van McKinsey en manager van Shell, was juist aangesteld door NS en ProRail om met de frisse blik van een buitenstaander een toekomstbestendige spoorfilosofie op te stellen.
Europa
Het advies van Bierman komt op een politiek pikant moment, schrijft de Volkskrant. Het Europees Parlement stelde vorige week af te willen van de gedwongen splitsing tussen spoorbeheer en spoorvervoer. Het parlement in Brussel is er, net als Bierman, niet langer van overtuigd dat gedwongen marktwerking tot de gewenste efficiencywinst leidt.
Eerdere kretiek
De splitsing van NS en ProRail is al vaker bekritiseerd. Dat gebeurde vorig jaar onder meer door Herman Wijffels, die in 1992 voorzitter was van de adviescommissie Verzelfstandiging Spoorwegen. Ook de recentere commissie Kuiken wees op het gebrek aan regie in de huidige marktverordening.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…