fbpx
(c) Stefan Verkerk

Bezettingsgraad Zon-Thalys 94%: trein vaak uitverkocht

11 sep 2019 7:00

De in de zomer wekelijkse directe Thalys Amsterdam – Marseille is een groot succes en kan de vraag nauwelijks aan. Ruim 70% van alle ritten is de trein volledig uitverkocht. Gemiddeld haalt de trein een bezetting van 94%. Dat meldt Thalys tegenover Treinreiziger.nl.

Nauwelijks ruimte voor groei

Ruimte om meer treinreizigers direct naar Zuid-Frankrijk te vervoeren heeft Thalys nauwelijks. “We hebben een beperkt aantal treinstellen, die zetten we zo goed mogelijk in”, erkent Thalys woordvoerder Baertsoen. Volgens Baertsoen heeft de Zon-Thalys altijd al een hoge bezetting gehad.

Zon-Thalys goed gewaardeerd

De Zon-Thalys is de enige directe trein tussen Nederland en Zuid-Frankrijk. Doordat de deze trein enkel op zaterdag rijdt, is een trip of drie of vier dagen niet mogelijk. De trein bestaat al zeker meer dan tien jaar en wordt door reizigers goed gewaardeerd. Uit een studie van enkele jaren terug blijkt dat gemiddeld de helft van de reizigers al eens eerder de Zon-Thalys genomen had.

Zon-Thalys Brussel – Bordeaux

Dit jaar reed er voor het eerst ook een Zon-Thalys van Brussel naar Bordeaux. Deze dienst is gericht op Belgische reizigers, en is eveneens een succes. Ook deze trein scoort een bezetting van 94%. Al met al kan Thalys terugkijken op een succesvolle zomer. In vergelijking met vorig jaar is het aantal reizigers met 10%, en daarmee naar recordhoogte, gegroeid.

Marne-la-Vallée populairder dan Lille

Sinds april rijdt Thalys ook weer naar Marne-la-Vallée en Charles de Gaulle. “Deze zijn beter gevuld dan de Thalys naar Lille destijds”, legt Baertsoen. De trein naar Lille is in december vorig jaar geschrapt omdat de vraag tegenviel. Bij die verbinding bleef de bezettingsgraad bij 25%. “Die is nu aanzienlijk hoger”, zegt de woordvoerder, zonder de huidige bezettingsgraad te willen noemen.

Bezettingsgraad Marne la Vallée

Wel wil het bedrijf kwijt dat in juli en augustus bijna 60.0000 reizigers de nieuwe treindienst hebben gebruikt. Dat komt neer op ongeveer 240 reizigers per trein. De Thalys heeft 377 zitplaatsen, dus gemiddeld was bijna twee derde van de treinen deze zomer gevuld.

0 0 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
4 jaren geleden

Quote:

Ruimte om meer treinreizigers direct naar Zuid-Frankrijk te vervoeren heeft Thalys nauwelijks. “We hebben een beperkt aantal treinstellen, die zetten we zo goed mogelijk in”, erkent Thalys woordvoerder Baertsoen. Volgens Baertsoen heeft de Zon-Thalys altijd al een hoge bezetting gehad.

Hoop dat de Thalys consortium met SNCF als grootste aandeelhouder hun vloot wil uitbreiden. Maar SNCF kan ook schuiven met hun vloot aan TGV, Quigo, IZY en Eurostar.

1 Eurostar TMST tussen Brussel – Parijs inzetten ontlast al 2 Thalys TGV. Er zijn 31 Eurostar TMST en 10 Eurostar 320. SNCF gebruikt een aantal Eurostar voor binnenlandse SNCF verbindingen naar de Franse Alpen.

Mocht dat niet voldoende zijn kan SNCF nieuwe Thalys treinstellen aanschaffen. De huidige HSL Parijs – Lyon – Avignon wordt zeer druk bereden. Vandaar de zeer vele TGV Duplex. Grote kans dat de nieuwe Thalys een dubbeldekshogesnelheidstrein zal zijn.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Levertijd? Na tekenen contract.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Levertijd na contract? 2 – 4 jaar? Het zijn in ieder beproefde hogesnelheidstreinen. Maar je weet het nooit. De ontwikkeling van de Velaro D op basis van de beproefde ICE 3 International vergde een langere tijd dan gedacht. Want Siemens had een tijd lang veel problemen met leveren van goede software. Waardoor de Velaro D tijdens testritten behoorlijk door reed tijdens remmen. Volstrekt onacceptabel voor DB.

Jan-Kees Verschuure
4 jaren geleden

Hopelijk komen er ook ooit fietsplaatsen. Nu moet je naar Lille met de Belgische boemel om een Franse TGV met fietsruimte te vinden.

dries molenaar
4 jaren geleden

70% van de ritten is uitverkocht? Er is maar één rit per week en alleen gedurende het hoog zomer seizoen.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Marne-le-Vallee rijdt iedere dag.

dries molenaar
4 jaren geleden

En volgens de burgers en de tweede kamer was het allemaal waardeloos op de HSL. IC-direct moet extra treinen laten rijden, Thalys zit ook nokkie-vol en Eurostar moet ook al uitbreiden. Er moeten snel meer treinen komen, vooral goedkoper. Kom met de IZI naar Breda of Rotterdam.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ja het was lang waardeloos. Thalys had in 2009 ook enorme problemen op de HSL. Maar of dat specifiek aan de Thalys lag. Waarschijnlijk niet. Misschien hadden de Thalys machinisten moeite met het bedienen van de Thalys TGV op de HSL Zuid.

Het verhaal met Intercity Direct is inmiddels bekend. Het geeft wel aan dat er behoefte is aan snelle rechtstreekse treinverbinding tussen Schiphol – Rotterdam. En dat terwijl de HSL niet optimaal gebruikt wordt.

De HSL Zuid is vooral een feestje voor de provincies Noord Holland, Zuid Holland en Noord Brabant. Inwoners van de provincie Zeeland moeten boemelen met de trein voordat ze eindelijk in de Randstad komen. Wil je sneller naar Schiphol/Amsterdam C kun je in Rotterdam C overstappen op de IC Direct. En mag je ook nog eens extra toeslag betalen.

Met een ICNG Vlissingen – Amsterdam kan er 45 – 50 minuten tijdswinst gemaakt worden. Moet de provincie Zeeland wel bereid zijn tot offers. Of anders meer betalen aan de NS.

IZY naar Breda? Ja waarom niet. Er is markt voor budget vliegmaatschappijen zoals Rynair, Easyjet e.a. En er is ook een markt voor budget HST. Niet iedereen kan/is bereid de tarieven van de Thalys te betalen. Ze moeten in Nederland gewoon innovatief met de HSL omgaan. Of de stugge traditionele NS dat kan is afwachten.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

De problemen met het rijden in de startfase werden veroorzaakt door gebrekkige GSM-R dekking bij o.a de Overschiese tunnel en Wildersekade talud. Ook Noord van Antwerpen kwam de trein regelmatig stil te staan. De ERTMS installatie van de trein was ook niet foutvrij. De grensovergang was een probleem door de verschillende leveranciers aan beide zijden. Het op orde maken kostte nogal wat tijd (jaren).
Zeeland en Brabant kunnen goed van de HSL profiteren wanneer er materieel zou zijn wat vlot van de HSL kan komen en dan kan doorrijden over het gewone net. Er is zelfs een 2e kamervoorstel geweest om de HSL bij Lage Zwaluwe direct aan te sluiten op de lijn naar Vlissingen. Dat zou eenvoudig moeten kunnen doordat er al gekruist wordt en de HSL linksrijdend is. Er is geen kunstwerk nodig. Alleen moeten de bogen niet te krap worden.

Voor IZY zou men de treinen moeten aanpassen, dat is wel bekende techniek inmiddels. De as-kilometers zijn nogal duur in Nederland dus daarom maar naar Breda. Daar zou je ook ruimte verwachten en een gretige gemeente. Als de km’s wat goedkoper zouden mogen kan men ook naar de hipste stad van Nederland, Rotterdam

2N2
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Ter hoogte van Lage Zwaluwe is een aansluiting van de HSL op de spoorlijn naar Roosendaal heel goed mogelijk, zonder al te moeilijke infrastructuur. Een snelle verbinding tussen Zeeland en Rotterdam zou die provincie aantrekkelijker maken voor mensen uit de Regio Rijnmond. Een win-win situatie voor een nauwelijks groeiende provincie.

Oscar
4 jaren geleden

Rijdt de Zon-Thalys nog met enkel stel? Eerste maatregel lijkt me dan uitbreiden naar dubbel stel. Uiteraard kan dit niet als het tweede stel uit Duitsland moet komen en in Brussel wordt gekoppeld.

Verder stel ik vast dat 3 van de 8 rijtuigen Comfort 1 zijn. Bij de ICE zijn slechts 2 van de 8 rijtuigen eerste klas.

De stoelen dichter op elkaar zetten zal denk ik geen optie zijn.

Nog meer diensten aanbieden past wellicht niet meer in de actuele Thalys-vloot.

Dan is de volgende stap inderdaad een “Thalys Duplex”.

hanzeboog2012
4 jaren geleden

En de HSL Lille – Parijs wordt inmiddels druk bereden:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TGV_services#Northern_France

SNCF wil nu de HSL vooral zo goed mogelijk benutten. Daarom heeft het Alstom een order gegeven voor 100 Avelia Horizon.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Je moet de frequentie van de Thalys, Eurostar + TGV Brussel/Lille – Frankrijk bij op tellen bij de geplaatste linkje.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Vanaf 21 december gaat de sneeuw-Thalys weer rijden.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

We kijken uit naar de winter? Voor vakantie.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Zon-Thalys is een geweldig product.’s Morgens uit Amsterdam of Rotterdam vertrekken en vroeg in de middag al op een terras in Avignon. Geen tolgelden op de autoroute en geen stress door de lange files. Bij station Avignon hebben diverse van de grote autoverhuurders een vestiging.
Met meer marketing op maat en samenwerking met touroperators kan een veelvoud aan treinen gevuld worden, maar dan moeten deze treinen er wel komen
De SNCF haalt steeds meer enkeldeks-TGV uit de dienstregeling. Zij worden vervangen door dubbeldekkers. Een deel van de enkeldekkers is verbouwd naar Low-budget trein. Ze zouden ook verbouwd kunnen worden naar Thalys.

Nick
4 jaren geleden

Goedkoop naar zuid Frankrijk met de Thalys naar Marne la Valle en dan met de Oiugo richting Marseille.
Bijv. Vertrek om 7.15 uit Amsterdam en om 15.30 in Avignon.

Tjebbe
4 jaren geleden

In augustus met de Thalys naar Marne-la-Vallée gegaan. Goedkoper als met de auto en super snel. In 3 uur van Rotterdam centraal naar Disney Land Parijs. Vroeg boeken voor een enkele reis 2e klas €35, dit kan al 4 maanden van te voren.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tjebbe

@Tjebbe, en geen tolgelden voor de Autoroute!

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Als de Zon Thalys nu ook wordt uitgebreid naar Bordeau en Perpignan(_Barcelona) zal dit nog mer treinreizigers aantrekken en minder gevlogen worden! De Flix (Flikker OP) Bus of Eurolines zijn misschien goedkoper dan de huidige treinen, maar de reis is ook per bus en saaier! Met de trein kom je door steden heen en vaak mooie landschappen, waar je met eeen reisbus alleen over de snelwegen blijft kachelen.
Ik hoop dat de Ski Thalys binnenkort eindelijk in het tijdspad komt van de huidige Zon Thalys. Dan kunnen er meer mensen van deze snelle wintersporttrein gebruik maken, die thans erg vroeg vertrekt voor een hoop passagiers.
Ook betere informatie zal wenselijk zijn voor bepaalde (wintersport treinen die ook al eerder via Belgie en Duitsland gereden worden! Ik hoop dat het internationale (Hogesnelheids) treinverkeer op langere doorgaande verbindingen meer uitgebreid kan worden. De trein zit meer in de lift dan vroeger, ook de Interrail is een mooi alternatief om voordelig door Europa te sporen. Thans voor alle leeftijden, net zoals er ook geen leeftijdsbegrenzing geldt op Youth Hostels, Auberge de Jeunesse of Jugendherberge, De jeugdherberg voor de Eeuwige jeugdigden dus!

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Er zal eerst meer materieel ingezet moeten worden voordat de bestemmingen worden uitgebreid… De boel zit al vol.

2N2
4 jaren geleden

Er zijn vanuit Brussel Zuid ook een aantal TGV diensten (niet van Thalys) naar Paris CDG, Lyon en verder. De politiek zou zich moeten inzetten om die door te trekken naar Nederland. Met mooie TGV 2N2 stellen…

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  2N2

Brussel is het knooppunt van Thalys en het eindpunt van diverse SNCF TGV diensten. Het zal moeilijk zijn de SNCF treinen te laten doorrijden tot Breda of Rotterdam wat in feite Thalys gebied is. SNCF zou eigenlijk een Brussel-Rotterdam Shuttle moeten laten rijden. Maar Thalys gaat dat niet goed vinden.

Amsterdam kan dat helemaal niet aan en ligt ook te ver weg van Nieuw-Vennep waardoor alles veel te lang zal duren. Schiphol blijkt ook al vol te zitten.

2N2
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Absoluut waar, knelpunten genoeg. Ik weet niet of Thalys een groot probleem is want dat 62% eigendom SNCF. Rotterdam is misschien ook een goede hub, scheelt rijtijd. Later misschien verder maar Amsterdam Zuid. Doorgaande TGV diensten zijn nodig om te concurreren met vliegverkeer.

B.J.
4 jaren geleden
Antwoord aan  2N2

Amsterdam Zuid is een goede oplossing als eindpunt voor de Thalys en andere HS Treinen, de rijtijd van Rotterdam naar Schiphol is korter dan de reistijd Schiphol Amsterdam Centraal

LJ
4 jaren geleden

De Zon-Thalys is vaak uitverkocht, bij de Ski-Thalys is het niet anders. Vanochtend om 09:00 startte de verkoop van tickets voor de Ski-Thalys. Wie direct om 09:00 bij Thalys wilde gaan boeken voor de voorjaarsvakantie kwam bedrogen uit. Alles was gelijk uitverkocht!

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  LJ

Worden de tickets niet in tranches aangeboden?

Jan-Willem Tinselboer
4 jaren geleden

Zorg voor een vlotte uurdienst met de Benelux: Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Zaventem – Brussel Zuid.
“Starre” uurdienst Amsterdam – Brussel Zuid, NIET viermaal per dag naar en van den Haag. Voor Haagse reizigers een vlotte aansluiting te Rotterdam Centraal.
Vermijd de complexe en tijdrovende omweg via Breda. In plaats daarvan ieder uur een IC Brussel – Mechelen – Antwerpen – Noorderkempen – Breda – nieuwe voorstadshalte Breda Heusdenhout (zijde Tilburg) met eigen perron, onafhankelijk van de sporen bestemd voor doorgaande treinen. B.v. te rijden met Desiro-treinstellen, reeds geschikt voor 3 kV DC en voor 25 kV AC en voorzien van ERTMS / ETCS. Die deelserie aan te passen voor de Nederlandse 1,5 kV DC. Breda te voorzien van ERTMS / ETCS.
Maak volop gebruik van de TGV’s die DAGELIJKS tussen Brussel Zuid en Frankrijk (meerdere trajecten) rijden. Bij behoefte (en naar mogelijkheid) de Zon-Thalys en Ski-Thalys tussen Brussel Zuid en bestemming (herkomst) in Frankrijk met een TGV Reseau (of Duplex) te versterken.
Overstappen te Brussel Zuid biedt aanzienlijk meer reismogelijkheden, ook met andere Parijse stations dan Paris Nord.

Arjen V
4 jaren geleden

Kunnen ze de Thalys niet door trekken naar Barcelona Spanje, dan is de bezettingsgraad direct al 100 % , en je haal vele mensen uit het vliegtuig en of Bus.
Er zijn al reis organisaties die meer trein vakantie reizen wil aanbieden naar zuid Europa .
En mogelijk is dan een 2 Thalys trein gekoppeld ervoor nodig om deze rit te rijden dus vrijdag avond vertrek uit Amsterdam en aankomst terug weer op zondag avond in Amsterdam .
En de naam kan dan mediteriaan thalys genoemd worden