Betonrot HSL: Zonder ingrijpen zal constructie bezwijken

De constructie bij de hogesnelheidslijn (HSL) zal op diverse plaatsen zeker niet de technische levensduur van 100 jaar halen. Zonder maatregelen zal na 20 tot 40 jaar vanaf nu de bewapening van het beton bloot komen te liggen. 

Er is nu slechts een beperkt onderzoek gedaan. "Een onderzoek naar de betonkwaliteit van de gehele HSL-Zuid is in voorbereiding. Dit gaat 1,5 tot 2 jaar duren en zal inzicht geven in de totale omvang van de problematiek en de maatregelen die getroffen moeten worden" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

De betonkwaliteit van de HSL-Zuid blijkt op diverse punten niet te voldoen. Het onderzoek richt zich vooral op de kwaliteit van het beton bij de Tunnel Rotterdam-Noordrand (TRN), maar ook op andere plekken blijken er problemen te zijn. Zo zijn er vijf andere objecten onderzocht, waarbij op vier plekken de kwaliteit van het beton niet blijkt te voldoen. "Bij drie objecten lijkt de problematiek op het eerste gezicht ernstiger te zijn dan bij TRN". 

En de kwaliteit van het beton bij de onderzochte Rotterdamse tunnel zijn de uitkomsten al alarmerend slecht. Zo zijn er 20 proefstukken waarbij de verwachting is dat de bewapaning na 20 tot 40 jaar (vanaf nu) bloot komt te liggen. "Hier zal zeker de technische levensduur van 100 jaar niet behaald worden omdat het corrosieproces zonder ingrijpen genoeg wapeningstaal oppervlakte heeft weg gecorrodeerd dat de constructie zal bezwijken" schrijven de onderzoekers.

De onderbouw van de HSL-Zuid is door zes aannemers aangelegd, die hebben in het algemeen vijf jaar garantie verstrekt. Aangezien de verschillende trajecten al tussen 2004 en 2007 zijn opgeleverd is de algemene garantie dus al verlopen. Maar het ministerie hoopt bij vier van de zes aannemers mogelijk nog een beroep te kunnen doen op specifieke garantiebepalingen. "In de contracten is bepaald dat een beroep op garantie kan worden gedaan indien er sprake is van schade aan de constructie ten gevolge van aantastingsmechanismen, zoals vorst en corrosie" schrijft Mansveld.

Foto: Sharon Huls / Kialna

 

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug