fbpx

Berging laatste locomotief verloopt moeizaam

 (Novum) – Aan de berging van de derde en laatste locomotief die nog op het spoor bij Barendrecht ligt wordt zondagavond en -nacht met man en macht gewerkt. De gekantelde zwarte locomotief van 150 ton moet worden weggehaald voordat Leopardtanks een aantal wagons die nog onder het viaduct van de A15 liggen kunnen weghalen.

De hoop was dat de locomotief voor 20.00 uur kon worden weggehaald, maar dat lukt door de lastige omstandigheden niet, zegt een politiewoordvoerder. De twee andere locomotieven die donderdagavond bij het ongeluk waren betrokken zijn inmiddels naar een soort rangeerterrein gebracht.

Doel is om de drie geblokkeerde sporen veilig en zo snel mogelijk weer gebruiksklaar te krijgen, maar dit kan nog een tijd duren. Mogelijk is maandagochtend een spoor vrijgemaakt, verwacht de woordvoerder. In totaal zijn er acht sporen, dus er vindt wel goederenvervoer plaats, maar er mogen geen gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Keyrail, beheerder van de Betuweroute, verwacht dat alle sporen pas in de tweede helft van de week weer beschikbaar zijn en heeft voor een alternatieve route gezorgd.

Bij de botsing tussen twee goederentreinen kwam donderdagavond een machinist om het leven en raakte een andere zwaargewond. Een passagierstrein kon nog net op tijd remmen. Drie onderzoeksteams proberen de toedracht te achterhalen.

Reizigers tussen Rotterdam-Lombardijen en Dordrecht moeten zondag nog rekening houden met een vertraging van vijftien tot dertig minuten. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat komende nacht alle sporen voor reizigerstreinen weer in gebruik kunnen worden genomen en de maandagochtendspits normaal verloopt.