De stiptheid van de treinen is de absolute topprioriteit van Jo Cornu, de nieuwe grote baas van de Belgische spoorwegen (NMBS). Om treinen stipter te maken, zullen de treinen wel een iets ruimere dienstregeling krijgen waardoor reizigers iets langer onderweg zullen zijn.
De nieuwe tragere maar stiptere dienstregeling moet volgend jaar ingaan. Het huidige dienstregelingsontwerp en komt uit 1998. Sindsdien zijn er vele treinen bijgevoegd, waarop de dienstregeling niet ontworpen was.
Nederland wijzigde in 2007 het dienstregelingsontwerp fors, naar een systeem met een vaste interval en routes. Daarvóór was er in Nederland ook nog een ouder principe met een minder ´logische´ dienstregeling. De punctualiteit is echter nooit half zo slecht geweest als nu in België.
De Belgische treinen zijn nu zeer vaak te laat. Zo was in oktober bijna 20 procent van de Belgische treinen zes minuten of meer te laat. Ter vergelijking: slechts 5 procent van de NS treinen had in het tweede kwartaal vijf minuten of meer vertraging.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…