fbpx

Belangenclubs willen één loket voor OV-chipkaart

02 okt 2013 16:46

Drie belangenorganisaties willen dat er een gezamenlijk serviceloket komt voor problemen met de OV-chipkaart. Nu worden reizigers nog te veel van het kastje naar de muur gestuurd, stellen de ANWB, de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover woensdag in een gezamenlijke verklaring. Nu stuurt de huidige klantenservice van het bedrijf achter de kaart, Trans Link Systems (TLS), klachten alleen door.

”Met van het kastje naar de muur reizen komen consumenten nergens. Start een centraal serviceloket en stop de OV-chipchaos”, stelt directeur van de Consumentenbond Bart Combée. Hij wil één loket met een centrale website en één telefoonnummer. Reizigers moeten zo direct kunnen worden geholpen.

Defecte kaart
Wanneer er door verkeerd in- of uitchecken te veel saldo wordt afgeschreven en er is met meerdere vervoerders gereisd, maken de verschillende procedures en voorwaarden het erg lastig om het geld terug te krijgen, zo stellen de organisaties. Ook de procedure bij verlies of defect van de kaart is te ingewikkeld als de reiziger met meerdere vervoerders reist.

Tegenstrijdig
Verder is het onmogelijk om een abonnement bij bijvoorbeeld de NS op te zeggen en tegelijkertijd via de klantenservice van TLS saldo op de chipkaart terug te vragen. Beide bedrijven schrijven voor dat de kaart hiervoor bij hen word ingeleverd.

Nationaal Openbaar Vervoer Beraad 
De Tweede Kamer sprak dinsdag over de OV-chipkaart. Diverse kamerleden hadden kritiek op de huidige situatie. Mansveld wil de problemen oplossen door het onlangs opgerichte Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Daarin nemen alle vervoerders en overheden deel die de problemen op beleidsniveau gezamelijk moeten gaan oplossen. Als de vervoerders daarin niet slagen, dan wil Mansveld verbeteringen via wetgeving afdwingen.

Samenhangend productaanbod
Het NOVB gaat zich onder andere buigen over de vele procedures. Daarnaast moet via het beraad gaan zorgen voor een samenhangend productaanbod. Staatssecretaris Mansveld: "Het aanbod is nu te versnipperd. Er zijn meer dan tweehonderd producten, waarbij ieder product zijn eigen voorwaarden kent. Er moet meer samenhang komen in het productaanbod. Vanuit mijn aanpak wil ik de vervoerders eerst die ruimte geven."

TLS
Volgens haar moeten alle concessie overstijgende OV-chipkaartproblemen in het NOVB beraad worden opgelost. Naast het beraad blijft TLS volgens de staatssecretaris nodig, "De NOVB gaat over het beleid, de TLS over de praktijk. Partijen die nu kritiek hebben op TLS moeten zoveel mogelijk aandeelhouder worden van TLS. Ik vind het belangrijk dat alle partijen betrokken zijn en schouder aan schouder deelnemen." Alhoewel Mansveld wil dat alle vervoersbedrijven in TLS stappen, zal ze vervoerders daartoe niet dwingen. 

Naïef
Niet alle Tweede Kamerleden zijn blij dat Mansveld blijft vasthouden aan TLS."Het TLS is niet vernieuwend. Al jarenlang is er veel kritiek. Ik vraag mij af, bent u niet naïef als u toch bij TLS blijft hangen?" vroeg Sander de Rouwe van het CDA aan de staatssecretaris. Voor consumentenorganisaties is het niet belangrijk door wie de problemen worden opgelost, maar als de problemen maar worden opgelost.

(c) Novum / Treinreiziger.nl