fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Bedenker OV-fiets Ronald Haverman ontvangt Koninklijke onderscheiding

26 apr 2021 12:44

Ronald Haverman (55), de bedenker van de OV-fiets, heeft op maandag 26 april een Koninklijke onderscheiding ontvangen in zijn woonplaats Leiden. Vanwege de coronamaatregelen kon burgemeester Henri Lenferink van de gemeente Leiden het lintje niet zelf opspelden, maar liet hij dat over aan Nicole van Nes, de vrouw van Haverman.

OV-fiets deels uit ergernis bedacht

Haverman kreeg de onderscheiding onder meer voor het bedenken, ontwikkelen en uitrollen van de succesvolle OV-fiets. Deze snelle en gemakkelijke huurfiets is te huur op bijna 300 stations en andere
knooppunten. De OV-fiets is nog altijd een doorslaand succes, en heeft navolging gekregen in België en Groot-Brittannië.

Haverman heeft de OV-fiets begin 2000 deels uit ergernis bedacht. Een fiets huren op het station was toen nog bureaucratisch, duur, ingewikkeld en tijdrovend. Je moest een formulier invullen, een kopie van je paspoort inleveren en 100 gulden borg betalen. Dat kostte al gauw een kwartier. Ronald vond dat dat binnen een minuut moest kunnen. En het terugbrengen binnen 30 seconden, want dan wilde je je trein halen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is unnamed-5-1024x949.jpg
Ronald Haverman op de fiets

Startsubsidie van 2,25 miljoen euro

Ook moest de OV-fiets goedkoper zijn dan een busretourtje. Maar bovenal vond Haverman dat de samenleving er beter van moest worden: meer reizigers in de trein, meer fietsers op straat en minder auto’s in de stad. Onafhankelijke evaluaties zijn lovend over de deelfiets.

Met de Fietsersbond heeft hij het plan in 2000 gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Nicole van Nes was zwanger van hun eerste kind, toen ze samen in de Gamma liepen om wat laatste spullen voor de babykamer aan te schaffen. Net op dat moment kreeg Ronald het verlossende telefoontje van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: er was een startsubsidie van vijf miljoen gulden (2,25 miljoen euro) toegekend voor een proef met de OV-fiets.

Haverman hing een half uur aan de telefoon en had totaal geen oog meer voor z’n hoogzwangere vrouw. “Haverman heeft met visie en innovatiekracht bestaande technieken aan elkaar geknoopt om de OV-fiets te ontwikkelen: scannen met een streepjescode, factureren via e-mail en betalen door middel van een automatische incasso” vertelt oud-bestuurslid van de voormalige Stichting OV-fiets Marc Maartens.

Weerstand van NS en stallinghouders

De proef begon met één proeflocatie bij z’n toenmalige werkgever ProRail, waar hij innovatiemanager was. Daarna volgden drie huurlocaties. Om de OV-fiets te laten groeien en kostendekkend te maken, heeft Haverman de Stichting OV-fiets in het leven geroepen. “Als voorzitter moest hij flink lobbyen en weerstand overwinnen, onder andere bij de voorzichtige NS en behoudzuchtige stallinghouders” herinnert Maartens zich.

NS moest hij ervan overtuigen dat de OV-fiets kostendekkend kon worden, terwijl de stallinghouders overtuigd moesten worden dat de OV-fiets lucratiever was dan de oude huurfiets. Haverman deed er alles aan om de door hem bedachte innovatie tot een succes te maken. Maartens: “Als Haverman in een NS-stalling liep waar de toen nog blauwe OV-fietsen rommelig stonden gestald, dan zette hij ze stiekem op één keurige rij. Zodat ze allemaal weer strak in het gelid stonden; de snelbinders netjes naast elkaar gedrapeerd, precies in het midden van de bagagedrager.”

OV-Fiets groot succes

De deelfiets van het eerste uur ontwikkelde zich tot een daverend succes. Jaar op jaar wist de OV-fiets enorm in populariteit te winnen. Bij de start ging het nog om drie locaties, in 2006 werd al de 100e huurlocatie geopend, naast de steigers van de Fast Flying Ferry in Velsen-Zuid. Vorig jaar werd de stormachtige groei door corona voor het eerst doorbroken. Maar nog steeds is de daling minder hard dan het treingebruik.

Waar NS in eerste instantie overtuigd moest worden om mee te werken aan de deelfiets, heeft het spoorbedrijf de de exploitatie begin 2008
na enige strubbelingen overgenomen van de Stichting OV-fiets.

Haverman is onder andere directeur geweest van deelautoaanbieder MyWheels en heeft voor start-up Mobike deelfietsen geïntroduceerd in Rotterdam, Delft en Den Haag. Nu werkt hij als senior strategisch adviseur Mobiliteit & Milieu bij de provincie Zuid-Holland.

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
3 jaren geleden

Doordat het lokale OV in de meeste steden in rap tempo wordt afgebouwd heeft de OV-fiets de wind in de zeilen.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

het OV wordt helemaal niet afgebouwd

Ron Swart
3 jaren geleden

Volgens fervent treinreiziger de schrijver Maarten ‘t Hart had de uitvinder van de OV-fiets de Nobelprijs moeten ontvangen. Nou, het begin is er.

Johan
3 jaren geleden

Het valt me op dat de tekst in dit artikel wel heel grote overeenkomsten vertoont met een tekstje over hetzelfde onderwerp op de site van de Maatschappij Voor Beter OV, maar dat geen van beide sites een bron vermeldt. Zie http://voorbeterov.nl/diversen “Lintje voor bedenker OV-fiets”

Johan
3 jaren geleden

Ik heb geen klachten over de kwaliteit van het schrijfsel, maar de uitzondering op het auteursrecht dat nieuwsmedia persberichten integraal (of met minimale wijzigingen) mogen overnemen geldt wel alleen als er een bronvermelding bij staat. Los daarvan vind ik het naar ons als lezers ook op zijn minst niet netjes om een persbericht te doen voorkomen als eigen journalistiek werk.

Zie bijvoorbeeld https://www.iusmentis.com/meningsuiting/nieuws-journalistiek/persexceptie-auteurswet/

Treingraag
3 jaren geleden

Maar geen versnellingen nog op de fiets?

Wouter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Treingraag

Ja, dat is wel mijn grootste wens: dat er nog eens versnellingen op de OV-fietsen komen. Ik vind ze behoorlijk zwaar fietsen, vooral in heuvelachtig gebied. Al had je maar 3 versnellingen, denk je dan. Of maak het standaard verzet wat minder zwaar.
Die aanpassing had ik liever gezien dan het aanpassen van het slot.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Treingraag

In Parijs is een groot deel van de Velib-vervangers al electrisch. Alle stalingspalen zijn ook al geschikt. De fietsen hebben versnelling en verschillende windje-mee niveau’s

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Parijs heeft heuvels. Als je op het fietspad Coullée Verte naar Massy fietst, ben je blij met versnellingen.

Ger Nijman
3 jaren geleden

Kijk, dit bericht werd ik blij van. Een briljant idee beloond, en een nog steeds stijgend gebruik ondanks de pandemie.

Natuurlijk, er kan altijd wel iets verbeterd worden (bijv. gemakkelijker en/of goedkoper meenemen in A en inleveren in B; of goedkoper meenemen in de trein terug naar A). Maar zoals het nu is, is het ook al een prachtig vervoerssysteem.

Als er een extra versie met versnellingen moet komen (ik denk aan Arnhem, Nijmegen, Heerlen of Maastricht) heeft dat natuurlijk wel logistieke consequenties. Eén type is immers verreweg het makkelijkst. Vandaar dat de elektrische OV-fiets van het toneel verdween.

Misschien moet je de eventuele versnelling-exemplaren alleen in de vier genoemde steden introduceren – en dan wel tegen meerprijs om de logistieke en technische meerkosten op te vangen.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ger Nijman

Stijgend gebruik ondanks de pandemie? Ook het gebruik van de OV-fiets is tijdens de pandemie ingestort.

Jeroen Vogel
3 jaren geleden

En dhr Haverman en zijn vrouw zijn zelf ook fervente fietsers. Toen ik voor een reisboek per openbaar vervoer van de ijsberen naar de pinguïns reisde (“Expeditie Amerika”, volgende week uit), kwam ik ze tegen op de Carretera Austral in het zuiden van Chili. We hebben wat gedronken bij hen in het appartement en daar kwam dit ter sprake. Erg aardig echtpaar en een zeer gewaardeerd initiatief. Geweldig dat er nu zoveel erkenning is.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen Vogel

Fijn een huisje in Argentinië.Je zou denken dat alleen WimLex en MAx zoiets zouden hebben, met gratis OV op onze rekening naar de familie daar. Lekker de burgerij de les lezen en zelf regelmatig het vliegtuig naar de andere kant van de wereld nemen voor een futiliteit. Geniet van de wereld tijdens het kapotmaken. (Teveel offtopic, verwijderd door redactie)

GJ de Groot
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Altijd wat te zeiken, deze Dries Molenaar. ook als het volslagen off topic is. Tijd voor Hildebrand (Treinreiziger.nl) van Kuijeren om deze dolle Dries te verbannen.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Treinreizigert.nl zonder de vaste commentaren van Dries Molenaar? Al die trouwe lezerts. Diep in uw hart kijkt u er toch altijd naar uit!

Ik vergat nog te vermelden dat we maar blij moeten zijn dat het jetset huisje van WinLex en Max bij Machangulo in Mozambique er niet kwam. Het frequente vliegen naar Griekenland met al die mensen kost ons nu al een tiental miljoenen per jaar. Naar Mozambique zou nog veel duurder geweest zijn waarbij de gezondheidsrisico’s voor het personeel veel groter zouden zijn geweest. (Verwijderd door reactie: teveel offtopic)

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Raar om zulke simpele berichten te willen verwijderen. En dan nog op indicatie van een passant. Zo zullen zulke langtenigen zich alleen gesteund voelen en meer onwelgevallige teksten verwijderd willen zien. Een heilloze weg.

Vogel maakt reclame voor zijn boekje wat vooral asociaal reisgedrag documenteert en promoot. Een cynische kanttekening daarbij en vergelijk met andere reizigers is dan zeer op zijn plaats.

De redactie had dan ook het reclame-startbericht van Vogel verwijderd.

Hildebrand (Treinreiziger.nl)
3 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Dries, ik snap je punt, maar zijn reactie vond ik redelijk met onderwerp verbonden. Je kunt discussiëren of het verwijderd had moeten worden. Eens. Ik heb overigens gisteren ook een hele discussie verwijderd over de arbeidsomstandigheden omdat het een eindeloze discussie offtopic werd en de sfeer er niet beter op werd. Bij moderatie is altijd zo dat een deel niet tevreden zal zijn. Dat zei zo. Volgende keer beter, en hopelijk dan ontopic.

Jeroen Vogel
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Dries

Ik heb nergens gezegd dat ze dat appartement in hezit hebben. Het is in bezit van Chilenen die op hun grond een paar vakantieappartementen hebben gebouwd. Ze hadden het gehuurd voor een nacht terwijl ze de Carretera Austral aan het befietsen waren. Daarnaast ligt die weg in Chili.

Zo zie je maar, assumptions are the mother of all fuck-ups. (Aangepast door redactie: Discussie offtopic)

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen Vogel

Lollige fietsvakanties aan de andere kant van de wereld zijn al net zo erg. Er is niemand die zoiets nog normaal vindt. En dan een grote mond over nobele dingen voor de burgers terwijl men zelf de planeet aan het opstoken is. De fuck up voor de wereld zijn de trivia-nastrevers die met hun egoïsme de maatschappij en de wereld uit wonen. Wat volgt? Een fietsvakantie op de Falklands en South-Georgia (Verwijderd door redactie, discussie teveel offtopic)

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“teveel offtopic”.

Denk 1 stapje off topic, niet meer. Wat het on topic maakt is dat het Ronald Haverman betreft en zijn drijfveer “bovenal vond Haverman dat de samenleving er beter van moest worden” (vandaar het lintje). En OV en fiets!

OV-fiets wordt gebruikt om flexibel van natuur, cultuur, vrienden elders te kunnen genieten, verlengstuk van de trein in eigen land. Milieuvriendelijk.

Je kan het ook in het buitenland doen, met behulp van trein of vliegtuig (of vrachtboot). Vliegtuig is ook openbaar toegankelijk vervoer.

Het gaan fietsen aan de andere kant van de wereld is verrijkend, plezierig en mogelijk (voor Ronald Haverman of ikzelf). Net zoals belastingontduiking door Uber, Google etc verrijkend, plezierig en mogelijk is (voor Uber en Google).

Het ieders recht eigen keuzes te maken binnen want het is 100% binnen de wet.



Wel is het inmiddels zo dat maatschappelijke gevolgen van gedrag steeds vaker als “on topic” worden gezien (me-too, belastingontduiking, broeikastproblematiek, Rutte-doctrine/toeslagen).

Alleen natuurlijk door de direct betrokken niet.

Dat is menselijk, heet ‘beroepsblindheid’., bias. En het off-topic halen ervan (door vrienden, of door dure advocatenbureaus) heeft sinds kort een eigen woord, ’sensibiliseren’.



Hoe natuurlijk dit werkt wordt prachtig verbeeld door het stripje van vanochtend in Trouw.
https://www.trouw.nl/cartoons/de-wereld-van-anton-dingeman~bc95f3a8/


Evenwel heeft de journalistiek haar taak. 


Het off-topic maken van Dries zijn opmerking (en het gevolg ervan) hoort daar lijkt me niet bij, past bij ‘sensibiliseren’. 



Prachtig vind ik wel de oplossing om de text leesbaar te houden. Dat is wat anders dan verwijderen (of zwart gelakte rapporten). Het is verwijderen met een heerlijke knipoog.


Opvallend is wel dat oorspronkelijke post van Jeroen Vogel (off-topic) niet is doorgestreept. Dit doet me weer denken aan ‘nietszeggende berichtgeving over poppetjes, spelletjes en knikkers’.
Dat citaat komt uit
https://www.groene.nl/artikel/vreemde-ogen-2021-04-26

Het gaat NUL om veroordelen (al zal het weer zo opgevat worden). Maar om de achterliggende gevolgen (en eventuele pijn) van gedrag zichtbaar maken en te houden.


Ik denk dat Ronald Haverman zelf, net als Jeroen Vogel, GJ de Groot en iedereen zelf naast veel vreugde ook pijn voelen rond fietsen in de Andes. Die weg sensibiliseren uit oogpunt van zelfbeeld (of imago) is de dood in de pot. 



Leve Dries, de top-sensibiliseerder van (wanprestaties van) NS/Prorail!

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen Vogel

Goed zo Dries!

Annemiek
3 jaren geleden

Wel jammer dat NS voor de OV-fiets inmiddels in zee is gegaan met PON. Dat betekent immers dat het verhuren van fietsen niet langer de core business is, maar dat het er voornamelijk om gaat de divisie te overladen met leningen/investering om zodoende belastingheffing te voorkomen.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

PON heeft een eigen bank om geld van te lenen. De rekening van de garage moet via de PON rekening voldaan worden.

Het is al lang tijd voor Audi e.a. om PON aan de dijk te zetten. Zij zijn buitengewoon slecht voor de VW merken met zoveel matige dealers en werkplaatsen.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

PON gebruikt OV-fiets (en bijvoorbeeld ook Swapfiets) om er, onder het mom van investeringen, onbelast kapitaal te stallen. Bij Swapfiets, waar de schijn opgewekt wordt dat het een uit de hand gelopen hobby van studenten is, gaat het om tientallen malen meer geld dan de waarde van alle fietsen bij elkaar. De onderneming is dan ook niet de core business, dat is het stallen van geld. Ik heb weinig hoop dat PON voor de OV-fiets wel heel erg haar best gaat doen. Zolang de onderneming bestaat en er geld gestald kan worden, maakt het voor PON immers niet uit of klanten tevreden zijn of dat aan wensen van hen wordt voldaan.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Of de klanten tevreden zijn kan ze bij veel autodealers ook niet veel schelen. Niets nieuws. De leasers komen toch wel en door de garantie-plichten moeten nieuwkopers de eerste jaren ook verplicht komen.

Bert sitters
3 jaren geleden

Het gaat om de OV-fiets. Het huidige geel-blauwe karretje voldoet aan een grote vraag.
Als ik een afspraak heb in de Nieuwe Ebbingestraat in de stad Groningen voldoet de OV.-fiets op maat. Met de trein nar Groningen en dan de laatste kilometertjes op de fiets Moet ik echter naar Zoutkamp met een stevige wind uit het noorden, dan zijn de huidige modellen ongeschikt.
Als ik mijn eigen fiets wil meenemen in de trein, dan mag dat pas na 9:00 uur en ik mag niet terug tussen 16:00 en 18:30 uur. Verder is het aantal fietsplaatsen vooral in de koplopers beperkt.
Je zou dus kunnen denken om naast het huidige product aan een OV-plus fiets. Niet alleen geschikt voor korte ritjes en die je ook op een ander station kunt inleveren. Dit model mag dan wel iets meer voor de consument.

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

Iets meer kosten voor de consument