fbpx
Foto: archief van een bewaakte overgang

Trein botst tegen bakfiets: 4 kinderen overleden

20 sep 2018 9:47

Het ongeval tussen een trein en een elektrische bakfiets  – een Stint – in Oss, bij station Oss-West, heeft donderdagochtend het leven gekost aan vier kinderen. Een vijfde kind en een volwassene raakten zwaargewond.

Gewonden

De vier de kinderen die donderdag om het leven kwamen op een spoorwegovergang in Oss, waren 4, 4, 6 en 8 jaar. Het kind dat de aanrijding door een trein overleefde maar zwaargewond raakte is 11 jaar, de begeleidster die de elektrische bolderwagen bestuurde is een 32-jarige vrouw uit Heesch. Hun toestand is zorgwekkend. De politie maakte de identiteit van de slachtoffers donderdagmiddag bekend. Alle kinderen kwamen uit Oss. Twee kinderen die omkwamen en het kind dat zwaargewond raakte kwamen uit één gezin.

Camerabeelden

De trein was uitgerust met een frontcamera. “De beelden worden bestudeerd voor het onderzoek naar de toedracht”, zei directeur Pier Eringa van ProRail op een persconferentie. De politie stelt de beelden veilig en die zullen ook worden gedeeld met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die ook onderzoek doen naar het ongeluk. Alleen nieuwe treinstellen zijn standaard uitgerust met een frontcamera. Het gaat om maximaal 10 procent van de treinen, aldus de NS. De frontcamera is vooral ingevoerd om na een zelfdoding snel een misdrijf uit te kunnen sluiten, om het treinverkeer weer snel op te starten.

Goud waard

Wat er op de beelden precies is te zien, is nog niet bekend. Personeel van de NS heeft de beelden uit de trein donderdagmiddag voor het eerst bekeken, aldus Marjan Rintel van de raad van bestuur. Ook beelden van camera’s op station Oss West nabij de overweg worden bekeken om informatie te verzamelen. Personeel van ProRail heeft de beelden al wel gezien. Volgens directeur Pier Eringa laten ze alles zien wat er voor de trein is gebeurd, maar op de details ging hij niet in. “Beelden komen altijd te laat maar in dit geval zijn ze goud waard. Ze kunnen in de toekomst ook ongelukken voorkomen”, zei hij.

Veilig Verkeer Nederland

In sommige media wordt de Stint gezien als elektrische bolderkar, anderen noemen het een elektrische bakfiets. De Stint is sinds 2012 goedgekeurd door de Rijksdienst voor Wegverkeer en valt onder de verkeersregels van de “bijzondere bromfiets”. Veilig Verkeer Nederland vindt het niet nodig om een soort rijbewijs in te voeren voor het besturen van elektrische bolderkarren als de Stint. Wie een elektrische bakfiets gaat besturen moet eerst een rijvaardigheidstraining volgen en minimaal zestien jaar zijn. VVN vindt deze training voldoende om de Stint veilig te kunnen besturen. Onderzoek moet nog uitwijzen waardoor de zogeheten Stint waarschijnlijk dwars door de spoorboom heen reed en op het spoor terechtkwam.

Aangeslagen

Het ongeluk gebeurde op een bewaakte overgang. De NS is zeer aangeslagen na het zware ongeluk. Spoorbeheerder ProRail spreekt van een inktzwarte dag. “Dit is echt heel erg verschrikkelijk”, aldus een woordvoerder. “Dit is een inktzwarte dag.” SP-fractievoorzitter Lilian Marijnisse is geboren en getogen in de Brabantse plaats. “Diep verdriet in Oss. Wat een afschuwelijk ongeluk”, reageert de fractievoorzitter. “Alle sterkte voor betrokkenen en nabestaanden met dit enorme verlies”, aldus Marijnissen. Ook bewindslieden in Den Haag reageren geschokt. “Knoop in mijn maag bij dit bericht. Uit de grond van mijn hart heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen”, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven op Twitter. “Hier staat je hart bij stil. Wat een verdriet. Veel sterkte voor alle betrokkenen”, laat minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Minister Arie Slob, die over basisonderwijs gaat, belooft de getroffen basisschool De Korenaer alle ondersteuning. “Ons hart gaat uit naar de ouders, familieleden, docenten, leerlingen en de inwoners van Oss, die door dit verschrikkelijke ongeluk zwaar getroffen zijn.”

Onderzoek

De politie onderzoekt het ongeval. Een getuige zei tegen de NOS dat de bakfiets geen vaart minderde bij de overgang en dat de bestuurder riep dat het ook niet lukte om te remmen. De politiewoordvoerder zei dat dat deel uitmaakt van het onderzoek. Volgens ProRail-topman Eringa is een dergelijk ongeluk, met meerdere kinderen op een bakfiets, niet eerder voorgekomen. “We zijn wel wat gewend maar dit gaat ons voorstellingsvermogen te boven.” Zowel ProRail als de politie onderzoeken het ongeluk. Ook de onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderweg naar Oss voor verkennend onderzoek naar het ongeval. “Op basis van deze verkenning volgt later een besluit over een eventueel vervolg”, aldus de raad.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
42 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Diny
5 jaren geleden

Eerlijk gezegd verbaasd dit mij niet ,als je ziet rijden met die bakfietsen hou ik mijn hart vast.
Vreselijk wat er nu gebeurt is.
Misschien word er nu over nagedacht

Noortje
5 jaren geleden
Antwoord aan  Diny

Dit is n ongeluk kan overal

Janna
5 jaren geleden
Antwoord aan  Noortje

Zoals Stokbosveen zegt: ongeluk door technisch mankement… ongeluk door technisch falen dat is geen ongeluk dat is falende techniek…

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Janna

Het is een ongeluk. Punt. Er is geen opzet, zover bekend is dit niet iets wat vaker is gebeurd, en dus kun je hoe dan ook van een ongeluk spreken, ook als zou blijken dat de techniek of de bestuurder heeft gefaald.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Janna

Een ongeluk door falend ontwerp of toevallig niet goed functioneren is ook eenongeluk. Niemand heeft met opzet een ontwerpfout gemaakt of slechte onderdelen gekozen.

Lautje
5 jaren geleden
Antwoord aan  Diny

Schaam je. Dit kan iedereen overkomen.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Diny

Ja, ze rijden wel 17km/h. Het moet niet gekker worden.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Frappant dat iedereen het over een bakfiets heeft terwijl er geen enkel kenmerk van een fiets aanwezig is.

anna
5 jaren geleden

Ik ben het helemaal met je eens Diny ik zie ze hier ook langs vliegen met allemaal kindjes erin… Maar dit is een volslagen nachtmerrie…

Stokbosveen
5 jaren geleden

Volgens ooggetuigen in de lokale media had de bestuurder van de bakfiets geen controle meer over het voertuig als gevolg van een technisch mankement die onderweg optrad. En als gevolg daarvan door de gesloten spoorbomen is gereden.
Nou, je zal als ouder maar te horen krijgen dat je kind daardoor overleden is…
Ik mag hopen dat alle soorten elektrische fietsen zo snel mogelijk van de weg gehaald worden. Het is niet de eerste keer dat er een dodelijk ongeval is met een elektrische fiets.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het is geen fiets en het lijkt er ook niet op. Dit is een Stint, en dat is eigenlijk een Segway met een ‘bak’ ervoor.

Wat ik me wel afvraag: de remmen deden het blijkbaar niet meer, maar kon de bestuurder de Stint niet van de overgang af sturen? Je kunt beter tegen een stilstaande auto of muur rijden dan onder een trein komen.

Janneke 1
5 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Erwin,als de bestuurder dat had gekund, had ze het vast en zeker gedaan, maar dat is achteraf gepraat.Vreselijk wat er gebeurd is, maar niet meer terug te draaien. Verder vind ik rijmpjes zoals van Brantasdelta laag en harteloos. Die kunnen echt niet.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Daarmee ben ik wel benieuwd of er achterhaald kan worden of het stuur geblokkeerd was en ze dus niet kon sturen. In dat geval zijn de Stints levensgevaarlijk (niet kunnen remmen en niet kunnen sturen als hij ‘op hol slaat’).

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Die rijmpjes heb ik gelukkig niet gehoord, maar zoals je het aangeeft, ben ik het er helemaal mee eens dat die echt niet kunnen.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

De ooggetuigen hebben geen idee van de oorzaak. Dat er een technisch mankement zou zijn geweest is een verzinsel. Er kan net zo goed een touwtje rond de vermogensselector zijn geslagen. En meer van die dingen. De juiste reflex was geweest het ding van de weg te sturen en niet de spoorbaan op. Maar goed, wat moet zij besluiten in die twee seconde?

cees
5 jaren geleden

heel veel sterkte namens VolkerRail

Brantasdelta
5 jaren geleden

Ik vraag mij af of de electr. bakfietsen wel veilig zijn. Het gaat net als een segway. De spoorbomen zullen wel omlaag zijn gegaan en de bellen gaan rinkelen. In Oss ben je dan de klos total loss. #PrayforOss.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Brantasdelta

Er zijn er duizenden en gelukkig zijn bij mijn weten ongelukken zeldzaam. Natuurlijk zijn we geschokt nu, en het is mogelijk dat de veiligheid verbeterd moet worden. Maar het is nu nog te vroeg om ze onveilig te noemen, al kan ik wel begrijpen dat op sommige plekken ze tijdelijk niet gebruikt worden, totdat meer informatie bekend is over de toedracht van het ongeluk. En inderdaad, #PrayForOss en de nabestaanden.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Brantasdelta

Het werkt helemaal niet als een segway. Voorts is uw rijm net zo onsmakelijk als uw flauwekul bewering.

mia
5 jaren geleden
Antwoord aan  Brantasdelta

echt smakeloos zoals je dit schrijft

Jan
5 jaren geleden

Die on zin met die bakfietsen moet een einde aan gemaakt worden laat de kinderen toch gewoon met eigen fietsjes met de ouders erby daar leren Ze nog van voor later

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Ze moeten vaak van een school als de ouder nog werkt, naar het kinderdagverblijf. Dan is er dus vervoer nodig. Het is geen speelgoed, het wordt niet zomaar gebruikt. Het wordt ingezet op momenten dat het nuttig is.

Joost
5 jaren geleden

Misschien hard, maar de reden dat dit vervoer nodig is en goedkoop moet heeft ook te maken hoe in Nederland de kinderopvang megacommercieël is ingericht. In België is de opvang “gewoon” op school.

P.Heesakkers
5 jaren geleden

Het respect en begrip, inlevingsvermogen is bij veel inzenders kennelijk ver te zoeken. Die verwijten die hier aan hen die dit overkomen is te berde worden gebracht . Schaam u diep!

Een geweldige tragedie voor grootouders, ouders, vrienden, familie , kennissen., getuigen, schoolvriendjes. Wat een triestigheid! Bij het vernemen van het bericht schoot ik wel vol. Ik leef geweldig met jullie mee en wens jullie alle hulp en sterkte uit jullie directe omgeving, met dit ongelooflijk zware verlies.

Willem
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik ben het voor 100% eens met de reactie van P.Heesakkers !!! Ik leef mee met iedereen die slachtoffer is van dit drama.

Allan Kleiweg
5 jaren geleden

Het ongeluk met de elektrische bolderkar in Oss is vreselijk. Iedereen die kennis neemt van het overlijden van (jonge) kinderen zal, net als ik, diep geschokt zijn. Een storm van emoties (verdriet, angst en boosheid), is begrijpelijk. Emoties zijn begrijpelijk, zijn functioneel en behoren hun juiste plek te krijgen. Tegelijkertijd zijn emoties per definitie onstabiel, en mogen zij nooit het rationele denken overrulen.

Want rationeel gezien, is een totale veiligheid een idee-fixe. Alle apparatuur en alle bouwwerken kunnen falen. Ook is het gedrag van mensen nooit volledig te voorspellen, controleerbaar of stuurbaar. Natuurlijk dienen we gezamenlijk te streven naar maximale veiligheidsnormen, die ook strikt handhaven, en dienen risico’s zoveel als mogelijk te worden vermeden. Maar de realiteit is dat er toch hoe dan ook risico’s blijven bestaan. De vraag die we onszelf dienen te stellen is ‘Hoe kunnen we onze leefomgeving optimaal veilig krijgen’.

Denken we aan onvermijdbare risico’s rond het spoor, dan springen er enkele voorbeelden direct in het oog:
– Een chauffeur, ook een chauffeur van een tankauto, kan op ieder moment een hartaanval of een beroerte krijgen. Ook bij een spoorwegovergang. Als het noodlot toeslaat, kan de chauffeur wilsonbekwaam raken en is de chauffeur zijn rijvaardigheid acuut kwijt;
– Alle bouwwerken kunnen in beginsel falen en instorten;
– Alle voertuigen kunnen blokkeren, falen, ontsporen of botsen;
– Met name automobilisten kunnen van bruggen of viaducten op spoorbanen storten;
– Schepen kunnen een spoorbrug rammen;
– De bliksem kan inslaan;
– Harde windstoten kunnen tot rondvliegend puin zorgen;
– Kwaadwillenden kunnen wapens richten op treinen en stations;
– Alle bouwwerken en voertuigen kunnen in brand vliegen;
– Een vliegtuig kan overal neerstorten;
– Overal kan een meteoriet inslaan.

Tegen de hier genoemde risico’s zijn geen waterdichte veiligheidsmaatregelen denkbaar. Uiteindelijk zullen we moeten accepteren dat leven betekent dat we hoe dan ook blootgesteld worden aan risico’s. Daarnaast zijn er gevaren die schier onoplosbaar zijn. Het gebruik van glas is bij zorgvuldig gebruik veilig, maar glas kan breken. Lopen over een trottoir is in beginsel veilig, maar iets kan uit of van een gevel vallen, maar ook opzettelijk gegooid worden. Bovendien kan een automobilist, al dan niet opzettelijk, met zijn voertuig iedereen op het trottoir neermaaien. Het gebruik van een spoorwegovergang is in beginsel voldoende veilig, mits men de risico’s onderkent en rustig en verstandig van deze voorziening gebruik maakt. Dat veranderd niet met het tragische ongeval van Oss.

We dienen allemaal gewoon van de straat gebruik te kunnen maken. Ook als we 8 jaar oud zijn, en ook als we 88 jaar oud zijn. We kunnen gewoon langs de waterkant lopen, ook als er geen hek is. We kunnen gewoon uit een glas drinken. We kunnen gewoon veilig wonen, ook als er gas- en elektriciteitsaansluitingen zijn. We kunnen gewoon veilig een overweg oversteken, ook als deze niet beveiligd is. Wat wel een voorwaarde is, is gezond verstand. We herkennen en erkennen allerlei risico’s en handelen vervolgens voorzichtig met in achtneming van de normale veiligheidsvoorschriften. Er zijn geen absolute zekerheden in het leven, maar wie met beleid met gevaren omgaat, heeft gelukkig een goede levensverwachting.

Cees
5 jaren geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@Allan Kleiweg

Er zijn geen absolute zekerheden in het leven inderdaad, maar er zijn redelijk vermijdbare risico’s.

En als je in een BOLDERKAR als de Stint 10 kinderen zet en een juffrouw die dat ding zeker niet voor 1005 maar misschien niet eens voor 50% beheerst en -zeer begrijpelijk- in paniek raakt als er een trein aankomt en ze weet zo gauw de noodstop niet te vinden of wat dan ook(mouw blijft haken e.d. o.i.d.)dan vraag je om moeilijkheden waaronder dit soorrt vreselijke (dodelijke) ongelukken!!!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cees

Ik ben het met Allan Kleiweg eens, persoonlijk vind ik het nogal ongepast om nu al zo over de schuldvraag te spreken. Niemand heeft dit gewild. En er zullen ongetwijfeld aanbevelingen komen om de kans op herhaling zoveel mogelijk te voorkomen. Dat is goed, en nodig. Maar laten we die afwachten. We weten niet hoe vaak de medewerker al op gereden heeft en hoe vaardig ze was. Laten we nu vooral stil staan bij het verdriet en het onderzoeken.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cees

Aannames en verdachtmaking zonder grond. Genoeg reden op ieder forum om verwijderd te worden.

Cees
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cees

Ik blameer of beschuldig zeker niet deze mevrouw en bestuurster. Ik beweer alleen dat zo’n kar voor 100
% perfect besturen een hele toer is.

Daarnaast zit een ongeluk vaak in een klein hoekje, en geef ik een paar mogelijke scenario’s die mogelijk een rol kunnen hebben gespeeld.

Het echte onderzoek zal moeten uitwijzen wat de ware oorzaak van dit vreselijke ongeluk was, als het al mogelijk is dit achteraf nog te weten te komen/te recontrueren!@

p.s. Ik heb meegemaakt dat een man op de fiets werd geschept door een brommer waarvan de bestuurder met de nogal wijde mouwen van zijn jas aan zijn stuur bleef haken. Gevolg Gebroken schouder, scheenbeen en voet, naast de nodige schaafwonden agv het over de weg schuren.

Peter Janssen.
5 jaren geleden

Ik hoorde in het nieuws dat bij deze voertuigen geen noodstop zit ingebouwd. Is het misschien een idee om een polsbandje om te doen als je er afvalt. Net als wat op jetski’s zit en op een aantal motorfietsen. Dat dan de motor gelijk kan worden uitgeschakeld.

Robin
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Janssen.

De Stint heeft wel een noodstop en ook een voorziening, dat als je het gas loslaat, het voertuig zou moeten stoppen. Verschrikkelijk wat er is gebeurd, voor de nabestaanden, alsook voor de machinist en conducteur en alle andere hulpverleners en getuigen.
Hier een filmpje over de Stint en de noodstop: https://www.youtube.com/watch?v=dEpDpzK4QUA&t=10s

Robin
5 jaren geleden
Antwoord aan  Robin

Ik lees net, dat de noodstop niet meer nodig is. Aangezien er blijkbaar genoeg voorzieningen zijn aangebracht. Beetje vreemd: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/video/4147601/stuntelen-op-de-stint

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Janssen.

En waar is dat een oplossing voor? De bestuurder is niet van het voertuig gevallen. Voorts zal het ‘gas’ dan los gelaten worden en stopt het ding ook. Een Jetski heeft zoiets (met cirkel terugkeer roer) om te zorgen dat het vaartuig bij de bestuurder in de buurt blijft zodat die niet zonder middelen in het water blijft liggen.

Anoniem
5 jaren geleden

Verschrikkelijk wat er gisteren gebeurd is in Oss. Mijn gedachten bij iedereen die betrokken was bij het ongeval. En familie overleden kinderen en bij de zwaargewonde. Verschrikkelijk ook voor de treinmachinist die op zo’n moment wel van alles zal willen doen maar niet kan. Wat moet dit voor hem/haar ook afschuwelijk zijn. Maar ook alle andere mensen die er op wat voor manier dan ook bij betrokken zijn. En natuurlijk de ouders van de om van gekomen kinderen. Maar ook de naasten van de leiding die nog in kritieke toestand verkeerd in het ziekenhuis. Wat een verdriet bij iedereen. Dat allen de kracht morgen ontvangen een weg te vinden in dit verdriet.

lezer
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

En voor de conducteur(s). Die heeft ook altijd een hele belangrijke rol als een noodlottige ongeval plaatsvindt.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Dat zal hier wel loslopen en waarschijnlijk waren politie en brandweer het eerst te plaatse. Het is in het dorp en niet op het platte land.

ankie
5 jaren geleden

allereerst heel veel steun voor de ouders van de kinderen .en niet te vergeten de machinist en de hulp verleners die ter plaatsen waren .verder vind ik dat het smakeloos is hoe mensen dingen zeggen en vooral hier een rijm text op maken .laten we eerst het onderzoek afwachten .denk dat niemand hier iets aan het kunnen doen .zeker de juf niet die de kinderen bracht ook zei heeft het heel moeilijk .nogmaals heel veel steun aan de ouders ….

Cees
5 jaren geleden

DE RATRACE
Het komt niet alleen door die “BOLDERKAR”, maar door {VERWIJDERD DOOR REDACTIE TREINREIZIGER}

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Cees

Deze reactie is verwijderd. Dit is niet de juiste plek, en niet de juiste timing om te gaan discussiëren over de vrouw en emancipatie. Het kan wat mij betreft echt niet om bij dit ongeval de emancipatie erbij te betrekken. Zeer ongepast. Daarom is bovenstaande reactie verwijderd / ingekort.

Cees
5 jaren geleden

Beste moderator aka/alias meneer Hildebrandt:

Het is heel jammer dat u mijn reactie verwijderd hebt!

Ik begrijp best uw standpunt, maar wil toch graag nog reageren. Hoop dat u mijn reactie op uw reactie in ieder geval laat staan.

Juist door e.e.a. in een groter perspectief te plaatsen worden bepaalde zaken duidelijk, dat u en de mensen daar niet aan willen maakt niet alleen de discussie maar het begrip naar de ware oorzaken niet duidelijk. Jammer.

Met vriendelijke groet,
Cees.

Theo Schneider
5 jaren geleden

Met alle respect voor de gebruikers van deze boedelbak ookwel “Stint” genaamd, maar om 10 kinderen in zo’n levensgevaarlijk plastic omhulsel voorzien van elektrieke aandrijving te vervoeren is mij een raadsel.

Als ik ze voorbij zie komen moet ik denken aan een
LAKEI die staande(!!!) een aantal kinderen als boerenspullen naar het paleis vervoert.
Voor zover ja van een lakei en een paleis kan spreken.