fbpx

AVE – Spaanse hogesnelheidstrein

Onder de naam AVE rijden in Spanje hogesnelheidstreinen van de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE. De afkorting AVE staat voor Alta Velocidad Española. AVE is overigens niet alleen de merknaam van de Spaanse hogesnelheidsdienst, maar ook van het materieel zelf.

De Spaanse AVE haalt snelheden van meer dan 300 kilometer per uur. Sinds februari 2008 rijdt de AVE ook op hoge snelheid tussen Madrid en Barcelona, eerder was al een deel van de hogesnelheidslijn geopend. Verder rijdt de AVE tussen Madrid en Sevilla. 

Aanleiding
Aanleiding was de wereldtentoonstelling in 1992. De RENFE bouwde een verbinding tussen hoofdstad Madrid (Atocha station) en Expostad Sevilla van 574 kilometer lang. De spoorweg werd op 19 april 1992 geopend. Non-stoptreinen leggen de afstand af in 2 uur en 15 minuten.
In 2005 is er een zijtak naar Toledo in dienst gesteld. De bestaande lijn Madrid – Sevilla is in 2008 uitgebreid met een tak naar Málaga. Daardoor is ook Málaga aangesloten op het Spaanse AVE netwerk van de RENFE.

Madrid – Barcelona
Ook in 2008 is de AVE lijn Madrid – Barcelona geopend. In 2 uur en 38 minuten overbrugt de AVE het ruim 600 kilometer lange traject. Anders dan tussen Madrid en Sevilla worden tussen Madrid en Barcelona treinstellen ingezet van Siemens. Tussen Madrid en Sevilla rijden er AVE treinstellen die gelijk zijn aan de Franse TGV Atlantique. Daarnaast rijdt er Talgo materieel overheen.

Concurrentie
De AVE gaat in Spanje de concurrentie aan met het vliegtuig. Tussen Barcelona en Madrid had het vliegtuig een marktaandeel van 53%, de auto een aandeel van 33%. Met de AVE zal de trein zijn huidige aandeel van 9 procent aanzienlijk verhogen, naar 41 procent, is de verwachting.

Foto´s: Wikipedia / licentie: CC-BY-SA-2.0-DE