Arriva zint op claim vanwege ingestorte Duitse spoorbrug

Arriva in Heerenveen onderzoekt de kansen van een schadeclaim nu de treinen niet naar het Duitse Leer kunnen rijden vanwege de ingestorte Friesenbrücke bij Weener. Dat meldt de Leeuwarder Courant.

Het is nog altijd niet precies duidelijk wanneer er weer treinen zullen gaan rijden tussen Groningen en Leer. Dat dit een kwestie zal zijn van minimaal enkele jaren is wel duidelijk. De spoorbrug stortte deels in toen in de avond van 3 december 2015 een ruim 100 meter lang schip tegen de brug voer. Dat veroorzaakte een enorme schade waardoor de brug onbruikbaar is geworden. 

Arriva onderzoekt nu de mogelijkheden voor een procedure om onkosten te verhalen. "Hiervoor ligt niet ergens een blauwdruk”, zegt woordvoerster Ingrid Heijman tegenover de Leeuwarder Courant. "Ik ken geen identiek voorbeeld. We hebben dit nog niet eerder meegemaakt.”

Over de hoogte van de onkosten doet Arriva geen mededeling. Heijman wil wel kwijt dat het aantal reizigers dat een grensoverschrijdende reis maakt op het traject Groningen – Leer is afgenomen.Tussen Nieuweschans en Leer zet Arriva voorlopig bussen in.

De topman van DB wil dat binnen vijf jaar het treinverkeer tussen Groningen en Leer weer hervat kan worden. Eigenaar DB Netz meldde juist eerder dat vervanging niet binnen vijf jaar zou lukken. Er is overigens toch nog een kleine kans dat de spoorbrug toch hersteld kan worden. Dat wordt nu onderzocht, de uitkomsten van dat onderzoek worden over twee maanden verwacht.

DB heeft inmiddels besloten dat de spoorlijn tussen Groningen en Bremen niet wordt omgebouwd voor elektrische treinen. "Dat is te kostbaar. We gaan op de traditionele manier verder. Dat betekent inzet van dieseltreinen.”

De ChristenUnie in de provincie Groningen wil dat de nieuwe spoorbrug over de Eems geschikt wordt gemaakt voor snel treinverkeer. "Nu de bereidheid voor deze spoorlijn aan beide zijden van de grens groot is, moeten we werken aan een goede treinverbinding voor nu en voor de toekomst", laat de partij aan RTV Noord weten. 

Het geld voor een nieuwe spoorbrug wordt betaald door de Duitse overheid en DB. De verzekeraar van het schip dat betrokken was bij de aanvaring, wil niet meer dan 4 miljoen euro betalen. 

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug